بر اساس اعلام کمیته بین المللی مواد مخدر (INCB) وابسته به سازمان ملل متحد، تولید هروئین در افغانستان در سال 2007 میلادی در مقایسه با سال 2006، 34 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۶۲۷۵۳

به گزارش مهر ، کمیته بین المللی مواد مخدر وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالیانه خود با اعلام این مطلب در ادامه نوشت : در سال 2007 میلادی و با وجود تلاشهای بین المللی برای کاهش تولید مواد مخدر، در مجموع هشت هزار و 200 تن هروئین در افغانستان تولید شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون 93 درصد از مواد مخدر موجود در بازارهای جهان در افغانستان تولید می شود.

در بخشی از این گزارش آمده است : با وجود تلاشهای انجام شده در پنج سال گذشته کاشت غیرقانونی خشخاش برای تولید تریاک به حد نگران کننده ای افزایش یافته است. کاشت خشخاش در افغانستان 17 درصد افزایش یافته و هم اکنون 193 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این کشور زیر کشت خشخاش هستند و میزان تولید تریاک از هر هکتار زمین زیر کشت خشخاش از 37 کیلوگرم به 42.5 کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این کمیته بین المللی که مقر آن در ژنو است؛ هروئین تولید شده در افغانستان در سراسر جهان توزیع می شود و فقط در اروپا سه میلیون و 300 هزار معتاد به هروئین وجود دارد.

بر همین اساس آفریقا نیز به عنوان مهمترین مسیر قاچاق "کوکائین" به اروپا محسوب می شود.

در همین رابطه چندی پیش نیز،"آنتونیو ماریو کاستا" رئیس آژانس مواد مخدر سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرده بود : تولید تریاک در افغانستان با ناامنی ها و خشونتهای جاری در این کشور رابطه مستقیم دارد.

از زمان حمله نیروهای ائتلاف به افغانستان، وظیفه مبارزه با تولید و قاچاق موارد مخدر در این کشور به نیروهای خارجی از جمله انگلیس واگذار شد، اما بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بعد از حمله به افغانستان، هر سال با رشد کاشت خشخاش و در نهایت با افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان روبرو بوده ایم.

سازمان ملل متحد گزارش داده که افغانستان در سال 2007 به میزان 9 هزار تن محصول مواد مخدر برداشت کرده و این رقم نسبت به سال پیش از آن به میزان 34 درصد افزایش داشته است.

بنا برگزارش این سازمان، همچنین میزان تولید امسال مواد مخدر، رکوردی در تولید این محصول است و میزان صادراتی آن 4 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان در حالی اتفاق می افتد که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان مسئول اصلی مبارزه با تولید مواد مخدر در این کشور محسوب می شوند و افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و به طبع آن افزایش میزان معتادین در جهان را می توان یکی از تاثیرات جانبی طرح برقراری دموکراسی آمریکا در سایر کشورها دانست. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها