مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت: بسیاری مشکلات جامعه امروز با حضور وقف حل خواهد شد و این امر شامل موضوعات فرهنگی و دینی و همچنین در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی خانواده‌های آسیب‌پذیر است.
کد خبر: ۱۶۲۳۷۷

  به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا حسینی‌فرد گفت: وقف یکی از موضوعات و احکام مهم اسلامی است که اگر به معنای حقیقی خود در جامعه تحقق یابد، خیر است و برکات بسیاری در جامعه از خود به جای می‌گذارد. وقف یک موضوع گذرا و حاشیه‌ای در کنار دیگر احکام اسلامی نیست، بلکه به عنوان یک بستر مهم فرهنگی و اجتماعی و دینی در جامعه است. یکی از مولفه‌های قدرت نظام اسلامی و حکومت دینی، وقف است به دلیل این که اگر وقف به معنی حقیقی خود در جامعه معرفی و انجام گیرد بستری است برای این که بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی را سامان بخشیده، بسیاری از دردها را درمان کند و بسیاری از خلاء‌ها را پرکند.

حسینی‌فرد ادامه داد: در وقف، افراد ثروتمند، بخشی از دارایی خود را برای هدف معینی نگه داشته و به تعبیر فقه حبس می‌کند و با وجود این که اصل سرمایه در اختیار فرد باقی می‌ماند، ولی منفعت آن در جهت نیت سرمایه‌گذار بهره‌برداری می‌شود.

وی عنوان کرد: وقف شامل موقوفات برای درمان بیماران، موقوفات فرهنگی، کمک به امر تحصیل و علم و دانش‌، کمک به مستمندان و فقرا، کمک به ایتام و همچنین کمک به مساجد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان تصریح کرد: شناسایی، حفظ و بهره‌برداری مناسب و متناسب با نیات واقفین یکی از فعالیتهای سازمان اوقاف و امور خیریه است. همچنین حفظ و اداره بقاع متبرکه و امامزاده‌ها بر عهده این سازمان است که اگر هر کدام از آنها به خوبی مورد استفاده قرار گیرند به عنوان بستر مهم فرهنگی و دین در مناطق مختلف خواهند بود. همچنین سازمان اوقاف متولی مسجد در قانون اساسی کشور است و اسناد مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در اختیار این سازمان قرار دارد. امور حقوقی، مالی و سازمانی و اداری مساجد نیز زیر نظر این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرلوحه فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه تلاش در جهت احیای فرهنگ وقف و موقوفات است. یعنی علاوه بر تلاش برای ایجاد بستر اجتماعی مناسب در جهت بهره‌برداری صحیح از موقوفات، بقاع، اماکن مذهبی و مساجد، فضای خوبی نیز در جامعه ایجاد شود که افراد ثروتمند و سرمایه‌دار، سرمایه‌های خود را در جهت نیات مختلف خیر وقف کنند.

حسینی‌فرد افزود: هفته وقف از جمعه، دهم اسفندماه، آغاز شده و تا 17 اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این هفته، همایش‌های متناسب با وقف برای متولیان و واقفان استان برگزار خواهد شد. همچنین سه کنگره تحت عنوان، شورا پژوهی در اهواز، آبادان و دزفول برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان برای ترویج فرهنگ وقف، ضمن ایجاد ستاد گرامی‌داشت هفته وقف، اقدام به تشکیل ستاد راهیان نور و مسافران نوروزی کرده است. زیرا اوقاف معنایی مشابه با بسیج دارد و همه علاقمندان به خدمت در سطح جامعه را می‌تواند به نحوی تحت پوشش قرار دهد. همه مساجد و بقاع متبرکه استان باید آماده پذیرش مهمانان نوروزی و کاروانهای راهیان نور باشند، مساجدی که برای خدمت رسانی به کاروانهای راهیان نور و مسافران نوروزی هزینه‌هایی متحمل می‌شوند از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، کمکهای لازم را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت: در برگزاری انتخابات مجلس هشتم نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه وارد عمل شده است و به عنوان یکی از ادارات دولتی با مسئولان دست اندر کار انتخابات همکاری می‌کند و در کنار آن متولیان و هیئت امنای مساجدی شعب اخذ رای خواهند بود، موظف هستند با آمادگی کامل با دست اندرکاران انتخابات و مردم همکاری کنند. به این منظور، بازرسانی برای این مساجد از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: هر چند متاسفانه آمار کاملا دقیقی از مساجد و حسینیه‌ها در سطح استان وجود ندارد ولی آمار موجود حاکی است که 885 مسجد شهری، 1268 مسجد روستایی، 1601 حسینیه شهری و روستایی، 719 امامزاده و اماکن متبرکه، 31 قدمگاه منسوب به شخصیتهای مذهبی و ائمه معصومین و 18 مکان مذهبی غیر اسلامی در استان خوزستان و تحت نظر اداره کل اوقاف و امرو خیریه قرار دارد. در مجموع 4546 مسجد، حسینیه و اماکن مذهبی و دینی در اختیار این اداره کل قرار دارد.

حسینی‌فرد گفت: 223 موقوفه در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار دارد. همچنین 2629 رقبه که شامل مغازه‌های مساجد، مراکز تجاری و درآمدزا در اختیار این اداره کل است که ارزش آن بالغ بر 100 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید مجموعه‌ای حقوقی در اختیار داشته باشد تا از حقوق مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در زمینه بحث‌های موقوفات و رقبات دفاع کند.

 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها