رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: از کارشناسان حرفه‌ای حوزه سلامت و صاحبنطرانی که دیدگاههای روشنی برای سلامت مردم دارند بدون توجه به خط سیاسی آنها در صورت نامزدی در انتخابات مجلس حمایت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۶۱۸۶۶

به گزارش فارس، شهاب الدین صدر امروز در سومین همایش روسای سازمانهای نظام پزشکی سراسر کشور در تالار شهید مدرس، انستیتو پاستور ایران، افزود:‌ جامعه پزشکی باید نسبت به تحولات سیاسی کشور حساس باشد، بسیاری از مشکلات نظام سلامت با تصمیم گیری مناسب در مناصب تصمیم گیری کشور از جمله مجلس حل می‌شود و چون در آستانه انتخابات مجلس هستیم، جامعه پزشکی نیز باید نقش موثر خود را در این عرصه ایفا کند.

وی ادامه داد: حضور افراد صاحبنظر حوزه سلامت در مجلس لازم است باید کارشناسان حرفه‌ای حوزه سلامت که نظرات فنی آنها مورد قبول آحاد جامعه پزشکی است در مجلس حاضر باشند.

وی گفت: حل مشکلات مردم در حوزه سلامت با منافع سیاسی گروهها متفاوت است و یک کارشناس دلسوز حوزه سلامت در هر گرایش سیاسی که باشد، می‌داند که اولویتهای سلامت مردم چیست، اکنون نیز از حدود 21 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس 15 نفر از گرایشهای سیاسی مختلف حضور دارند اما چون نظرات آنها در حوزه سلامت، کارشناسی است مورد حمایت ما هستند و با آنها تعامل نزدیک داریم.

صدر اضافه کرد:‌ در دوره اخیر فعالیت نظام پزشکی هر زمان که مشکی داشتیم یا از اعضای کمیسیون بهداشت دعوت کردیم به سازمان نظام پزشکی بیایند یا به کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم و با اعضای این کمیسیون مشورت ‌کردیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: سازمان نظام پزشکی یک نهاد صنفی و حرفه‌ای است و مواضع کارشناسی ما ربطی به خط و گرایشهای سیاسی ندارد به همین علت از هر فرد صاحبنظری در حوزه سلامت که کارشناس این حوزه باشد و به فکر اصلاح مشکلات نظام سلامت باشد از هر گرایش سیاسی که باشد حمایت می‌کنیم و اگر نتوانیم کمک مالی کنیم حتماً کمک فکری و حمایت معنوی را از این افراد انجام می‌دهیم.

 مشکلات مالی بیمارستانهای دولتی جدی است

وی گفت: مشکلات نظام سلامت نیازمند اقدامات اساسی و تصمیمات مهمی است، فاصله سرانه درمان مصوب با سرانه واقعی هر سال بیشتر می‌شود و اکنون سرانه درمان مصوب مجلس نصف سرانه واقعی کارشناسی شده است و به این ترتیب با افزایش 10 یا 15 درصدی آن در هر سال این اختلاف جبران نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ سرانه واقعی امسال 8900 تومان کارشناسی شده بود که مجلس سرانه 4400 تومانی را تصویب کرد، کارشناسان این حوزه سرانه واقعی درمان را برای سال 87 نیز 9600 تومان اعلام کردند در حالی که در نهایت مجلس سرانه درمان را 4600 تومان تصویب کرد که تقریباً‌ 50 درصد تعرفه واقعی است.

وی اضافه کرد:‌ کسری اعتبارات وزارت بهداشت اوایل امسال 700 میلیارد تومان اعلام شد و بعداً‌ حتی تا رقم 1600 میلیارد تومان نیز اعلام کردند، مشکلات کسری‌های بیمارستانهای دولتی واقعاً جدی است اکثر آنها بدهکارند و توان پرداخت کامل حقوق و مزایای پرسنل را ندارند و با این وضع تعرفه سال آینده این بحران شدیدتر می‌شود.

مفسد اقتصادی اموال کشور را خارج می‌کند

صدر گفت:‌ عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند جامعه پزشکی فقط به فکر منابع خودش است اما دستگاههای اجرایی و بیمه‌ای باید در این زمینه پاسخگو باشند، زیرا همان طور که آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه گفته است اگر کسی مالی را در داخل کشور جا به جا کرد و حتی اگر خلاف کرده باشد مفسد اقتصادی نیست، مفسد اقتصادی کسی است که سرمایه‌ای را از داخل کشور خارج می‌کند و مثلاً بخشنامه‌ای صادر می‌کند که میلیاردها دلار از کشور خارج می‌شود و متاسفانه بعضی وقتها یک تصمیم غلط یک مسئول اجرایی عده زیادی از مردم را دچار مشکل می‌کند.
وی ادامه داد:‌ آ‌سیب رساندن به مردم فقط چاقو کشیدن نیست، واقعی نبودن سرانه درمان نیز به منافع مردم صدمه می‌زند، مشکل اینجاست که برخی دستگاهها در مورد سلامت مردم مسئولانه برخورد نمی‌کنند و اقدامات آنها غیر قابل دفاع است.

نظام پزشکی بانی عدالت در سلامت است

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: امسال برای اولین بار همایش عدالت در سلامت را برگزار کردیم و نشان دادیم به دنبال این هستیم که امکانات بهداشتی- درمانی کشور برای آحاد جامعه عادلانه توزیع شود و خوشبختانه این همایش بازتاب خوبی هم در دستگاههای اجرایی داشت و وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان مدیریت و مجلس نیز همراهی کردند.

وی اضافه کرد: اقدام دیگری که سازمان نظام پزشکی امسال پر حجم انجام داد، نظارت گسترده بر تبلیغات پزشکی بود که به تدریج عملیاتی تر می‌شود و یک واحد فعال در نظام پزشکی این موضوع را دنبال می‌کند، دستور العمل تبلیغات پزشکی به سراسر کشور ابلاغ شده است اما تلاش می شود در مرحله اول با تذکر به متخلفان آنها را از ادامه این تبلیغات بازداریم در غیر این صورت با متخلفانی که بر تخلف خود اصرار می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

وی گفت:‌ گسترده تر شدن برنامه های آموزش مداوم گروهها و رسته‌های مختلف جامعه پزشکی در کشور، فعالیت بیمه آسایش برای اعضای جامعه پزشکی و همه آحاد جامعه، امضای تفاهمنامه با سازمان امور مالیاتی در اواخر امسال برای حل مشکلات آن و خرید ساختمان جدید سازمان نظام پزشکی در تهران از جمله دیگر اقداماتی است که طی سال جاری دنبال شد، ساختمان جدید تا 20 سال آینده پاسخگوی نیاز این سازمان است.

صدر ادامه داد:‌ برای حل مشکلات جامعه پزشکی با شهرداریها در مورد تابلو و سرنسخه نیز در تهران با جلساتی که با شهردار تهران داشتیم بیشتر مشکلات حل شده است، در شهرهایی که یک نفر از جامعه پزشکی عضو شورای شهر است مشکلی نداریم اما در برخی شهرها که هنوز مشکلاتی از این نظر وجود دارد امیدواریم با جلساتی که با وزیر کشور، رئیس سازمان شهرداریها و رئیس شورای عالی استانها داریم مسائل را حل کنیم.

وی همچنین بر تدوین کتاب جامع تعرفه‌های پزشکی در سال آینده تاکید کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها