ناخرسندی البرادعی ازفشارهای انگلیس وآمریکا

البرادعی مدیرکل آزانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت برخی کشورهای غربی برای مخدوش کردن گزارش مستند و حقوقی آژانس ابراز ناخرسندی کرد.
کد خبر: ۱۶۱۶۸۳

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع دیپلماتیک در وین به خبرنگاران گفتند البرادعی از این که برخی کشورهای غربی تلاش می کنند مفاد گزارش آژانس را مخدوش جلوه دهند ابراز ناخرسندی کرد و گفته است این فعالیتها اعتبار آژانس را زیر سوال می برد.

دیپلماتهای عرب که این اطلاعات را به خبرنگاران دادند، همچنین گفتند اشاره البرادعی به جلسه توجیهی روز گذشته آمریکا و انگلیس برای دیپلماتهای عضو شورای حکام در وین است که هاینونن معاون فنلاندی وی و چند کارشناس انگلیسی تلاش کردند نکات مثبت گزارش را مخدوش جلوه دهند.

البرادعی به برخی دیپلماتها گفته است : فعالیت منفی این کشورها (آمریکا و انگلیس) باعث کاهش اعتبار گزارش آژانس و حیثیت این نهاد بین المللی می شود.

آمریکا و انگلیس روز گذشته جلسه توجیهی را برای اعضای شورای حکام برگزار کردند که در آن با ارائه گزارشهای جعلی تلاش نمودند برخی مفاد گزارش البرادعی را که به ضرر آنان و به نفع جمهوری اسلامی ایران بود مخدوش جلوه دهند.

یکی از سخنرانان این جلسه هاینونن معاون پادمانی آژانس بود که در روزهای گذشته به شدت تحت فشار همکاران انگلیسی  و آمریکایی خود قرار داشته است.

منابع دیپلماتیک در وین همچنین گفتند : کشورهای جنبش عدم تعهد در نظر دارند در اعتراض به اظهارات اولی هاینونن معاون فنلاندی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه توجیهی انگلیس و آمریکا در وین واکنش نشان دهند.

برخی دیپلماتهای مسلمان، عرب و آسیایی پس از شرکت در جلسه توجیهی آمریکا و انگلیس به محتوای سخنان هاینونن که تلاش داشت گزارش مثبت البرادعی را به نفع آمریکا و انگلیس مخدوش جلوه دهد، اعتراض کردند و به وی تذکر دادند حق نداشته است خارج از چارچوب مقررات داخلی آژانس، گزارش رسمی و مستند البرادعی را زیر سوال ببرد.

گزارش مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان بالاترین مرجع نظارت بر فعالیت هسته ای کشورها که نتیجه تحقیقات و بازرسی گسترده همه کارشناسان و بازرسان تحت مدیریت البرادعی دبیر کل آژانس می باشد، از سوی اکثر دیپلماتهای عضو شورای حکام آژانس مثبت و امیدوارکننده ارزیابی شده است.

آمریکا و انگلیس که اعتبار آنان به خاطر گزارش مثبت البرادعی درباره صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران به شدت زیر سوال رفته است، تلاش دارند با جلب نظر کشورهای عضو غیر دایم شورای امنیت زمینه صدور قطعنامه جدیدی را علیه ایران فراهم کنند تا از این طریق شکست متحمل شده را جبران نمایند.

البرادعی قرار است گزارش مثبت خود درباره فعالیت هسته ای ایران را روز 13 اسفند ماه در شورای حکام به 35 عضو این شورا ارائه کند.

کشورهای عدم تعهد اعلام کردند در نظر دارند با صدور بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به سواستفاده هاینونن از گزارش مثبت و رسمی البرادعی ابراز کنند.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای پس از خروج از این نشست شدیدا به فعالیتهای هدفمند آمریکا و انگلیس و همکاری برخی از عناصر آژانس با آنان اعتراض کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها