زنان جامعه معمولا نگران آینده هستند، اما هنگامی که به دلایل مختلف از جمله فوت همسر، طلاق ، بیماری و از کارافتادگی ، اعتیاد و... تکیه گاه خود را از دست می دهند، مشکلات و مشقات سرپرست خانوار بودن را به خوبی احساس می کنند و تازه متوجه می شوند اداره زندگی آن قدرها هم که فکر می کردند آسان نیست .
کد خبر: ۱۶۰۴۶۲

درک مشکلات زنان سرپرست خانوار، از جمله خواسته های زنانی است که در کوران زندگی به تنهایی حرکت می کنند و باید معاش یک خانواده چند نفری را تامین کنند و در این میان با هزاران مشکل کوچک و بزرگ مواجه می شوند که چندان آسان نیست .





بر این اساس علاوه بر اقدامات حمایتی و توانمندسازی از جمله پرداخت مستمری ، تسهیلات ادامه تحصیل و کمک هزینه ازدواج به دختران و پسران خانواده های زن سرپرست ، ایجاد اشتغال و... که توسط سازمان ها و نهادهای حمایتی اجرا می شود.





سازمان بهزیستی از طریق اعتبارات سازمانی خود در شهریور امسال طرح ویژه ای را با هدف کمک و ارائه تسهیلات برای ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران و زنان خودسرپرست نیز اجرایی کرده است .





معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح وضعیت جامعه خانواده های زن سرپرست در کشور می گوید: هم اکنون یک میلیون و 300هزار خانوار در کشور توسط زنان سرپرستی می شود که سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبارات تنها توانسته 147هزار خانواده را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد و این درحالی است که بیش از 60درصد این زنان به دلیل فوت همسر یا طلاق در شرایطی قرار گرفته اند که مجبورند به تنهایی بار زندگی را بر دوش بکشند.





به گفته سیدمحمدی ، سازمان بهزیستی با هدف کمک به توانمندسازی و فراهم آوردن شرایط یک ازدواج سنجیده و موفق در میان زنان سرپرست خانوار و زنان و دختران خودسرپرست تحت پوشش ، امسال اعتباری بالغ بر 8میلیارد ریال به این امر اختصاص داد که بر اساس آن برای هر مددجو تا سقف 6میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود. این اعتبار برای نخستین بار در سال جاری در بند «ب » تبصره 15برای ازدواج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی تخصیص یافته است تا این افراد در صورتی که قصد ازدواج مجدد داشته و نیازمند کمک مالی هستند، بتوانند از این تسهیلات برای شروع زندگی جدید خود بهره مند شوند.





سیدمحمدی یادآوری می کند: البته در گذشته نیز تسهیلات ازدواج از سوی سازمان بهزیستی به فرزندان دختر و پسر خانواده های زن سرپرست پرداخت می شد، اما امسال برای نخستین بار ردیف جداگانه ای برای ازدواج زنان بیوه یا سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی تخصیص داده شده است .





 60درصد اعتبار تخصیص داده شده در سال جاری به مراکز بهزیستی استان ها ابلاغ شد و برای سال آینده نیز باید مبلغ پیشنهادی جدیدی ارائه شود.





معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور معتقد است که این سازمان به عنوان یک نهاد حمایتی ازبحث ازدواج زنان سرپرست خانوار در صورتی که بر اساس معیارهای صحیح و سنجیده باشد، قطعا حمایت کرده و با وجود این که تلاش می کند در مراحل مختلف شناخت و انتخاب همسر صرفا به عنوان یک مشاور و راهنما به مددجو کمک کند، اما قطعا هیچ اجبار و دخالتی در انتخاب فرد مورد نظر زنان سرپرست خانوار یا دختران خودسرپرست نخواهد داشت .





به گفته سیدمحمدی ، بهزیستی حتی پس از ازدواج یک زن یا یک دختر خودسرپرست ، حمایت مادی و معنوی خود را از مددجو قطع نخواهد کرد و تا مدتی برای اطمینان از این که این خانواده می تواند زندگی خودرا به خوبی اداره کند، چنین حمایت و مراقبتی ادامه خواهد داشت .





صرف نظر از نقاط قوت و ضعفی که این طرح می تواند در پی داشته باشد قطعا اجرای این طرح در جهت کمک به زنان و دختران خودسرپرست و سرپرست خانواری که ممکن است قصد ازدواج داشته باشند اما به دلیل مشکلات و نیاز مالی در مضیقه قرار گرفته اند، می تواندمفید واقع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها