به گزارش جام جم آنلاین، اسماعیل بقائی در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران پس از انجام گفتوگوهای فشرده درباره اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، سوئیس را به مقصد تهران ترک کرد.
وی افزود: این مذاکرات از صبح یکشنبه ۳۱ خرداد در منطقه «لیک لوسرن» سوئیس آغاز شد و تا ساعات اولیه بامداد دوشنبه اول تیرماه ادامه داشت. گفتوگوها با تمرکز بر بندهای ۱، ۵، ۱۰ و ۱۱ یادداشت تفاهم برگزار شد.
بقائی با اشاره به بیانیه مشترک کشورهای میانجی، یعنی قطر و پاکستان، اظهار کرد: بر اساس این بیانیه که با مشورت ایران و آمریکا تدوین شد، سازوکارهای اجرایی برای نظارت بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم پیشبینی شده و مقرر شده است گفتوگوها در سطوح کارشناسی و فنی برای پیشبرد اجرای مؤثر تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی ادامه یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، منوط به شروع و تداوم اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است. توافقهای صورتگرفته در این نشست، بهویژه در زمینه خاتمه جنگ و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان، ایجاد سازوکار کنترل منازعه، تداوم صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران و آزادسازی داراییهای مسدودشده کشور، میتواند روند اجرای تعهدات متقابل را تسهیل کند.
بقائی در پایان تأکید کرد: مبنای کار، «تعهد در برابر تعهد» است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد اجرای تعهدات طرف مقابل، از همه اهرمهای خود برای اطمینان از اجرای این تعهدات بهره خواهد گرفت.
از «لبو فروش آبادانی» تا پرده سینما