محمد خاتمی: صلح با تکیه بر اندرز و رؤیا تحقق نمی یابد

رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ضرورت توجه به مقوله گفتگو را در عصر تنوع و تکثر فرهنگها و تمدنها مورد تأکید قرار داد و گفت:
کد خبر: ۱۵۵۱۹۴
محبت و صلح کلمه مشترک همه پیامبران و مصلحان جهان است که با اندرز، تکیه بر رؤیاها و بدون توجه به عوامل عینی و واقعی که موجب خشونت و نفرت شده تحقق نمی یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام سید محمد خاتمی در همایش "گفتگو برای صلح؛ از گفتگوی فرهنگها و تمدنها تا ائتلاف برای صلح بر پایه گفتگو" سن لوئیس مکزیک گفت: انسان موجودی تاریخی است و تاریخ عبارت است از تحولاتی که لحظه به لحظه در ذهن و زندگی بشر رخ می دهد . وی با یادآوری اینکه شرایط جهان امروز با گذشته متفاوت است و تحولات در این جهان گسترده تر، سریع تر و عمیق تر است، افزود: این تفاوت علل مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها عبارت است از دگرگونی عظیمی که در نظم و نظام ارتباطات پیش آمده و در کمتر از دو دهه چهره جهان را به صورت شگفت آوری تغییر داده است . وی با اشاره به اینکه این تحول اقلیمهای مختلف دینی ، فرهنگی و اجتماعی را به یکدیگر نزدیکتر کرده است، گفت: اکنون تنوع و تکثر فرهنگها، تمدنها و ملتها واقعیتی است که از قضا در عصر جهانی شدن و بالا گرفتن بحث در این مورد ، تنوع فرهنگها و دلبستگیهای خاص قومی و فرهنگی هم نیرومند تر می شود . خاتمی تأکید کرد: این تنوع و تکثر از یک سو و توان روز افزون تکنولوژی که بیش از گذشته فشردگی و در هم تنیدگی مکان ، زمان و فضا را در پی داشته از سوی دیگر ما را در موقعیت حساسی قرار می دهد که می تواند به زندگی برخوردار از صلح آمیز آدمیان بینجامد و هم می تواند به جنگ و نزاع بدفرجامی منتهی شود که آثار آن از آنچه در قرون گذشته شاهد بودیم ویرانگرتر باشد . رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه با اشاره به اینکه اگر خواستار صلح، توسعه، عدالت و آزادی برای همه بشریت هستیم باید همدلی تفاهم و گفتگو را مبنای ارتباط میان انسانها قرار دهیم، یادآور شد: همدلی اساس گفتگوی فرهنگها و تمدنها است که مورد اقبال جامعه بشری و به ویژه نخبگان عالم قرار دارد . وی افزود: امروز بشر خسته از جنگ، تبعیض، نامهربانی و کشتار بیش از همیشه نیازمند این لطیفه انسانی یعنی محبت است که معتقدان همه دینها نیز در آن مشترکند. محبت اساس ادیان الهی است هرچند که با کمال تأسف در طول تاریخ با برداشتهای ناروای بشری و غلبه تعصبهای کور از دین نیز ابزاری برای توجیه نامردیها در جهت تنگ کردن زندگی بر انسانها ساخته شده و درست بر خلاف خواست خداوند و پیامبران او، از دین بهره برداری سوء شده است.
خاتمی گفت: امروز اگر سخن از گفتگوی فرهنگها و تمدنها می شود به این منظور است که زبان محبت، تفاهم و خرد را جایگزین زبان خشم، خشونت و زور کنیم. گفتگو ابزار محبت، مفاهمه و عقلانیت است . رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با تأکید بر اینکه باید به محبت که کلمه مشترک همه پیامبران و مصلحان جهان است بازگشت، یادآور شد: از یاد نبریم که محبت، صلح و تفاهم با اندرز و تکیه بر رؤیاها و بدون توجه به عوامل عینی و واقعی که موجب خشونت و نفرت شده تحقق نمی یابد. بدون تردید بی عدالتی حاکم بر عالم و آدم خود مهمترین عامل پدید آمدن این وضعیت ناگوار است . خاتمی گفت: صلح جز بر پایه عدالت استوار نخواهد شد و ائتلاف برای صلح بر پایه عدالت پیشنهادی بود که در فضای رعب انگیز جنگ و خشونت و ترور ناشنیده ماند و هم اکنون نیز راه نجات آن را جدی گرفتن آن می دانم و اعلام می کنم که عدالت گمشده بشر مورد تأکید و خواست همه ادیان الهی و همه مصلحان و متفکران خیرخواه تاریخی و اساسی ترین نیاز و درخواست انسان در همیشه وهمه جا بوده است . وی با تأکید بر اینکه گفتگوی فرهنگها و تمدنها تنها به بحثهای تئوریک نمی پردازد، گفت: این گفتگو خواهد کوشید در جهت تحقق عدالت و پیشبرد آزادی در عرصه جهانی و حذف زور و خشونت و تبعیض نیز به همت همه خیرخواهان جهان راهکارهای عملی ارائه دهد.
رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها در سفر 4 روزه خود به مکزیک با چند تن از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی این کشور دیدار و گفتگو می کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها