در قلمرو رهبری امام خامنهای این گوهر اندیشگی به طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برداشت ایشان باز میگردد ضمنا کتاب مجموعه سخنرانیهای ایشان با نام طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنهای در مشهد مقدس مسجد امام حسن مجتبی رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی منتشر شده است که در حقیقت طرح کلی مبنای رهبری قرآنی میتواند به شمار آید و من فقط میخواهم به قصد نشان دادن ریشههای رهبری جهانگیر امروزی ایشان گزارشی در یادداشتی محقر از آن ارائه دهم و هدفم موشکافی سخنرانی یا نقد آن نیست بلکه پاسخی است به نولیبرالهایی مثل سریعالقلم و چپهای منتقد نولیبرال که هنوز از درک روح این رهبری و مبنای آن غافلند و هریک بنا به خواست خود میکوشند سروته آن را قطع کنند و تفسیر نارسای خویش را ارائه دهند.
ولی پیوند این رهبری قرآنی با آن حقایق اسلامی همچنان دور از دسترس اندیشهدنیاگرای آنان و بیخبر از نیروهای عالم غیب باقی خواهد ماند.
اولین پایه این رهبری قرآنی در آن سخنان رمضانی ایشان است و روشنگری و تبیین چیستی ایمان مفهوم ایمان آگاهانه نسبت ایمان با زایندگی و همراه با تعهدات عملی و نویدها و نتایج مترتب بر ایمان و عمل ایمانی و صالح فردی و اجتماعی تکلیف بردوش این جلسات آغازین بود.
این ایمان در اسلام سرشت توحیدی دارد. پس جلسات بعدی درباره توحید در قرآن و در جهانبینی اسلام سر گرفت. موضوع عبادت و اطاعت انحصاری خدا و روح توحید نفی عبودیت غیر خدا و توحید و نفی نظام طبقاتی در اجتماع و برتری طبقه اقتصادی با سم طبقه منجی سرمایهدار یا کارگر و تاثیرات معنوی و روانی توحید روشنگری این دسته از سخنان است. چنین است باور به طبقه منجی طبقه متوسط غربگرا و مدرن که به غلط به سبب ندانستن زبان سریعالقلم و غربپرستان به اسم طبقه ناجی از آن نام میبرند یا طبقه پرولتاریا در اندیشه مارکسی یک تفکر جاهلی خواهد بود که استاد سید علی خامنهای آن سالها آن را نقد میکند.
بخش نبوت حاصل ضروری توحید برای هدایت همچون تنها هدایت معتبر و اصیل و بیخدشه و ابزالناپذیر در تفکر بشری است. اتکا به رسالت در هدایت جامعه اصلی از اندیشه گوهرین آقای خامنهای است. نبوت امری انتزاعی و گذشته نیست امری حدضر برای خم اکنون و در دین خاتم برای تمام آینده در زندگی روزمره و سیاست کلان جامعه است که باید خورشید فرراه هر تصمیمگیری فرد و قدرت اسلامی باشد.
ایشان با بحث بنیانی در باره فلسفه نبوت و بعثت در نبوت و رستاخیز اجتماعی نبوت و هدفهای جاری نبوت و امر دعوت در آغاز و گروههای معارض و فرحام نبوت و تعهد ایمان به نبوت روشنترین چهره اجتماعی و سیاسی نبوت را ترسیم مینمایند؛ و جلساتشان در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و رهبری قرآنی به ولایت ختم میشود. در پیرامون ولایت و بهشت ولایت و منجی بودن اصیل و اصل نجات در ولایت وضوح ایمان به عدل جهانی تحت ولایت الهی امام موعود عج و ولایت در عصر غیبت میرسیم. این حقیقت تکان دهنده که اندیشه قدرت الهی در تفکر مقام معزز رهبری چقدر اصیل و ریشهدار و مدام و بیتزلزل است به ما یاد آوری میکند این رهبری و رهنمود و پیامهایش بر اساس اهواء نبوده و قطعا همچون امر الهی و امر به معروف و نهی از منکر حسینی و امید امام زمانی عج شکستناپذیر و دارای مبنا و ریشه است. من در صدد بحث گسترده در باره این حقیقت نیستم که این کتاب سندی است گویا از اقدامات حضرت آیت الله خامنهای در راستای تفکر اسلامی در آن سالها که مفاهیم دینی از معانی حقیقی خود تهی شده و جز پوستهای از آن چیزی باقی نمانده بود نمیخواهم در باره ویژگیهای منحصربهفرد آن سخنان در آن سالها غلو و اغراق کنم و بگویم تنها این کتاب نمایی کلی از اندیشه اسلامی و قرآنی به جهانیان ارائه داده بود؛ و زحمات شهید نطهری و علامه طباطبایی و علمای دیگر ایران و عراق و جهان اسلام را ندیده گیرم. اما بند منحصر به فردی درباره افق عالی ادراکی از اسلام همچون هدایتگر اندیشه هدایت اسلامی در خط امام خمینی ره است که با نگاه نو و درک زمانه در آمیخته است. این سخنان حامل انوار عقلانیتی متقن از درک قرآن در همراهی رهبری قرآنی احیاگر و مجددا سلام در عصر حاضر امام خمینی ره بود و اثبات میکرد مطالب آن باسیره ائمه اطهار علیهم السلام پیروی و همگونی تخطی ناپذیر دارد وبا شناخت درد عصری درمان عصری را پیشنهاد میکند.
کتاب مجموعهای برگزیده از آیات و فهرست ارزشهای طراز اسلامی در قرآن است. بررسی هر بخش میتواند یکافق نورانی برای امروز اداره جامعه بگشاید که کار تحقیقی و علمی ارزشمندی در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن خواهد بود. مثالی میگیرم در فصل ۵ ایمان میخوانیم:
هرجا جامعه موُمنی پیدا کردید (یک فرد را نمیگویم.) یک جامعه را من دارم میگویم' یک جامعه آن وقتی که لقمهُ نانش پاکیزه شرافتمند توام با سربلندی و کرامت است آن وقتی عزیز و شرافتمند روزی میگیرد که مومن باشد و دارای صفات مومن
همین سخن امروز اهمیت ایمان و لقمه پاک حلال در جمهوری اسلامی و فساد زدایی را همچون امری ضروری تاکید میکند. هرقدر نولیبرالیسم بی توجه به لقمه عادلانه و حلال است و راه تبعیض و استثمار محرومان را پیش میگیرد طرح رهبری بر عکس آن اصل را ایمان در شالوده جامعه ونه تنها ایمان فردی و کار و معاش حلال اجتماعی اعلام میکند. در این حامعه اجتماعی رانتخوار بانکداری ربوی و خرامکار خصوصی و دولتی جایی دارد؟ نباید نسبت به این حقایق بیتوجه شویم.
یا در تعهد ایمان به نبوت ص۳۹۳ میخوانیم اسلام یک فکر نویی میآورد بر اساس این فکر نو یک جبههبندی نو به وجود میآورد یک صفبندی حدید به وجود میآورد.
پس این صفبندی کنونی عدالت طلبی علیه ظلم جهانی و استثمار و سلطه امری حقیقی است و برخلاف نولیبرال صف بندی افراطی نیست که باید ترک کنیم و به سرمایه سالاری ظالم و بیدادگر تسلیم شویم و با آن عقد اخوت ببندیم و چنان که غنی نژادها و سریع القلمها میگویند بندهوار به آن قفل شویم و منافع استعماری آنان را در مقام پذیرش بردگی برآورده سازیم تا ایمن بمانیم؛ و یا در صفحه ۲۱۸ آمده:
بنا براین هیچ کس در آفرینش از مزینی که منشاُ برخورداریهای حقوقی باشد بهرهمند نیست. همه مزیتها در اختیار همگان و وابسته به تلاشهای مداوم و کوششها و مجاهدتهای خود آدمی است. همه چیز همه مقامها. "'
گویی این سخنان تودهنی قرآنی و علمی بر جاهلیت اندیشههای پوچ طبقه منجی متوسط مدرن سریع القلم است که حکمرانی را برازنده غربزدگان سرمایه سالاری نوکر آمریکا اعلام میکند؛ و همین امروز کلاه شعبده و شیادی ماموران پرورده در دانشگاههای شیطان بزرگ است در جنگ با توحید و نبوت و ولایت و عدالت!
امیدوارم نه این سخنرانیهای نیم قرنپیش که گویی همین امروز ایراد شده بلکه انبوهی از سخنرانیهای سی ساله و اندی اخیر ایشان با نگاهی ژرف خمچون اسناد حکمرانی اسلامی و تجربه زیسته و شناخت و نقشه راه و نقد ضعفها و آگاهی بر قوتها در همه قلمرو فلسفه حکومت ' آرمانهای حکومت ' ساختار حکومت و نهادهای حکومتی و نهادهای اجتماعی که ساختار دولت و دشمن شناسی درونی و خارجی '، چون اثری تئوریک بازخوانی ' تفسیر و منتشر شود تا چراغ راه آینده در مقاومت علیه باطل و شیاطین و نفسانیت سوء اجتماعی طبقاتی و استثماری و سلطه پذیری و بیعدالتی و تبعیض و استحاله جمهوری اسلامی باشد و به نیروی قلبی و عقلی و فکری و عملی استقامت اسلامی و ایمانی و اجتماعی تا ظهور امام موعود موجود عزیز عدل جهانی _ روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء (عج) یاری رساند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
روزنامه «جامجم» در گفتوگو با عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی کرد
یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در گفتوگو با روزنامه جامجم:
در گفتوگو با جواد منصوری به بررسی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و تأثیر آن در امتداد مقاومت از دانشکده فنی تا نسل امروز پرداختیم