دخترک تلاش میکند تا لکه های سفید روی صورتش را با روسریش بپوشاند ، در آستانه نوجوانی است و خواهر کوچکترش که سه سال بیشتر ندارد صورت و دستهای لک دارش را بیمهابا
کد خبر: ۱۵۳۲۱۹
به همه نشان میدهد ، انگار از اینکه مورد توجه قرار دارد خوشحال است.
غم و هراس از آینده در چشمان سپیده دختر دانش آموز ساله موج میزند با صدای آرام و لرزان میگوید:" بیش از یکسال است که دارو مصرف میکنم اما تنها از زیادشدن لک های روی پوستم جلوگیری شده اما بهبودنیافته است."
سرگردانم،دربین جمعیتی که درمیانه کوچه ازدحام کرده اندو گوشم پرمی شود ازصدای شکوه زنان،مادرسپیده به چشمانم زل میزند و میگوید:"به خداهزار باربابدبختی هزینه دوا ودرمان را جور کردیم،اما میگن این لکه های پوستی به این راحتی خوب نمیشه،بابادختره،گناه داره،فردا میخواد ازدواج کنه."
همینطورکه چشمانم دربین جمعیت مبهوت میچرخد صدای سرفه های پسرک مرابه خودم میآورد و آرام ازمادرش میپرسم: مریضه؛
زن بانگاهی سرد و کمی عصبی میگوید:دوساله که سرفه میکنه،هم خودش هم پدرش،دکترا میگن مشکل ریه داره،دراثر هوای آلوده ناشی از قرارگرفتن درکنار مرکز دفن زباله است . زن چادر رنگیش را روسرش مرتب میکنه و میگه:"به خدا دیگه طاقتم تموم شده،شب هااز بس سرفه میکنن خواب و آسایش را هم به خودشون هم به ما حرام کردن."
زن ادامه میدهد:شوهرم کارگر کارخانه است،خداشاهده هرچی درمیاره خرج دوا و دکتر خودشو این بچه میشه.
"اکرم صالحی"دیگر زن ساکن در شهرک امام حسن مجتبی (ع)درحاشیه مرکزدفن زباله کهریزک میگوید: بوی تعفن و زباله شبها بیداد میکند،انگاردروسط یک تل زباله خوابیدهایم . او ادامه میدهد:کودکان و پیرترها به علت ضعیف تر بودن بیشتر دچار مشکلات ریوی شدهاند و بقیه ساکنان این شهرک و کهریزک نیز از این بوی متعفن همیشه در عذابند.
"مریم زارع" نیز میگوید:انگار شبها زبالهها را آتش میزنند،دودی دیده نمیشود اما آنقدر بوی تعفن بدی فضا را پر میکند که تنفس به سختی انجام میشود.
وی ادامه میدهد:هزار و یک مشکل در این شهرک داریم ، شمارا به خدا به مسوولان بگویید کمی هم به درد ما برسند.
او میافزاید:آب خوردن نداریم و باید آب را از تانکرهای حمل آب شرب تهیه کنیم که معلوم نیست بهداشتی است یا نه؛ برق هر چند وقت یکبار قطع می شود و مشکلات متعدد دیگر.
آری،اینجا کهریزک است محلی که روزانه هشت هزار تن زباله کلان شهر تهران را در خود جای میدهد.
حاصل بازریز انبوه زباله های شهروندان تهرانی برای شهروندان محله های مختلف کهریزک بوی تعفن ، انواع بیماری ، هجوم انواع حشرات موذی ، دریاچه ای هکتاری شیرابه ناشی اززباله هاو ازدست دادن منابع آب و خاک و هواست.
سال است که زباله های تهران دراین مرکز دفن میشود،زباله های عفونی و بیمارستانی با دفن غیراصولی ارمغانی جز تخریب منابع زیرزمینی و هزاران معضل شناخته و ناشناخته برای شهروندان جنوب تهران ندارد.
مساحتی حدود هکتار که سال مرکز دفن و بازیافت و یا شاید بازریز زباله شهروندان تهران است ، شش هزار و تن زباله های خانگی ، تجاری و بیمارستانی و حدود یکهزار و تن لجن های جوی ها، خاکروبه ها، سرشاخه و برک فضاهای سبز خیابانها و معابر روزانه دراین مکان رها میشود.
حدود درصد زباله های رها شده دراین مکان ، در دسته زباله های تر، درصد زباله های خشک وقابل بازیافت است . معاون فنی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان ری دراینباره گفت:متاسفانه مرکز دفن و بازیافت زباله یکی از بزرگترین معضلات شهرستان ری است . دکتر"محمودرضا عرب"افزود: تکرار دفن غیراصولی وانباشت بیش ازحد زباله تا ارتفاع متر به شدت به آب و خاک منطقه صدمه زده است . او ادامه داد:هرچه اینگونه دفن در طول زمان و به مدت طولانی تکرار شود محیط اطراف آلوده تر شده و با زیست انواع جانداران در حاشیه زباله ها احتمال بروز انواع بیماریها افزایش مییابد.
وی گفت : نفوذ پس آب زباله به هر دلیلی درون آب و خاک واستفاده از این منابع در زندگی روزمره مردم حتی برای شستشو و یا آبیاری کشاورزی میتواند زمینه بروز انواع بیماریهای را فراهم کند.
عرب افزود:سوزاندن زباله موجب آلودگی محیط زیست و بروز اختلالات تنفسی در افراد میشود.
او بااشاره به اینکه تماس نزدیک با زباله زمینه بروز انواع بیماریهای پوستی از جمله قارچ و بیماریهای انگلی را ایجاد میکند افزود: برخی از زباله های بیمارستانی و خاص نیز میتوانند بیمارهای عفونی ، خونی و ریوی رادر افراد ایجاد کنند.
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان ری نیز باتاکید معضلات زیست محیطی ناشی از وجود مرکز دفن زباله در شهرستان ری گفت : این مرکز با سال قدمت دیگرگنجایش پذیرش زباله های تهران را ندارد.
"محمودرضا سعیدپور" نفوذ شیرابه های ناشی از انباشت زباله به منابع آب و خاک زیرزمینی ، تخریب محیط زیست تجمع گاز متان ناشی از انباشت زباله و دفن غیراصولی زبالهها بویژه زباله های عفونی و بیمارستانی ازجمله معضلات زیست محیطی مرکز دفن و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک ،عنوان کرد.
وی با اشاره به فقدان مدیریت اصولی پسماندها ادامه داد:درزمان حاضر زباله های عفونی و بیمارستانی به طور غیرعلمی و در ترانشههایی با حجم تا مترمکعب دفن و با لایه های آهک پوشانده میشوند.
او بامخرب خواندن این روش برای محیط زیست وآلایندگی شدید شیرابه زباله تصریح کرد:شیرابه زبالهها تحت فشار لایه های مدفون شده به منابع آب وخاک نفوذ کرده و سبب آلودگی شدید این منابع میشوند.
وی خاطرنشان کرد: هر تن زباله حدود هفت لیتر شیرابه تولید میکند و تصور کنید نفوذ شیرابه های هشت هزار تن زباله میتواند چه بالایی بر سر منابع زیرزمینی و آب و خاک این منطقه بیاورد.
سعیدپور گفت : عملکرد زیست محیطی مرکز دفن زباله کهریزک در مراحل جمع آوری ، انتقال ، دفن ، تولید کمپوست و مدیریت پسماندها از سوی حفاظت محیط زیست در مجموع مطلوب ارزیابی نمیشود.
وی بااشاره به روند توسعه زندگی شهری و افزایش سرانه تولید زباله اظهارداشت : باید چاره ای اصولی و مطابق بااستاندارهای جهانی بازیافت و دفن زباله برای مدیریت پسماندها اندیشید.
یک عضو شورای اسلامی شهر کهریزک نیز بااشاره به اینکه این مرکز دفن معضلات بسیاری را به مردم شهر تحمیل کرده است افزود: انواع و اقسام بیماریهای پوستی و تنفسی و خطر رانش زمین و مدفون شدن مردم در زیر میلیون تن زباله از جمله معضلاتی ناشی از وجود مرکز دفن زباله در این منطقه است . "مجید راوندی"بااعلام اینکه گاهی اوقات عمق ترانشه های زباله به متر میرسد، یعنی یک ساختمان طبقه افزود: و شهروندان کهریزک در چندصد متری این مرکز دفن زباله زندگی میکنند.
وی،تعطیلی بخش عمده ای ازصنایع فعال درحاشیه این مرکز دفن به علت بوی مشمئزکننده زباله،تخریب منابع آب وخاک زیرزمینی به علت نفوذشیرابه های ناشی از زباله هاو فقدان دسترسی مردم به آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این مرکز دفن زباله عنوان کرد.
این عضو شورای اسلامی شهرکهریزک گفت : بیماریهای پوستی و تنفسی ناشی از آلودگی های این مرکز دفن زباله هزینه های کلانی را به مردم این منطقه تحمیل کرده است . وی انتقال این مرکز دفن و بازیافت زباله ، پس از سال فعالیت را تنهاراه ممکن برای کاهش تحمیل این همه معضل به مردم مظلوم و محروم کهریزک عنوان کرد.
رییس اداره اجتماعی و انتخابات فرمانداری شهرستان ری نیز با اشاره به مشکلات متعددی که وجود این مرکز برمردم منطقه تحمیل کرده است افزود:ظرفیت مرکز دفن و بازیافت زباله پایان یافته و این مرکز باید از کهریزک به محلی جدید منتقل شود.
"مهدی مجیدی " با اشاره به اینکه این مرکز تنها به عنوان محلی برای بازریز زباله های تهران در نظر گرفته شده و نه بازیافت افزود: در خوشبینانهترین حالت،تنها کمتر از یکهزار تن از این زبالهها بازیافت شده و مابقی در زمین دفن میشوند.
او بااشاره به اینکه درجلسات متعددشورای بهداشت شهرستان ری دو راه حل کوتاه مدت و بلند مدت به شهرداری تهران و سازمان بازیافت برای پایان دادن به معضلات موجود درکهریزک پیشنهاد شده افزود:تاکنون اقدامی ازسوی شهرداری برای عملی کردن این راه حلها انجام نشده است.
مدیرعامل سازمان بازیافت زباله شهرداری تهران گفت: روزانه هفت هزار تن زباله مناطق گانه تهران و شهرهای اطراف به مرکز دفن و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک منتق میشود.
"فرهاد پورمحمدسخا" با اشاره به اینکه از این میزان زباله حدود یکهزار و تن آن بازیافت میشود افزود: برای انجام عملیات دفن و بازیافت زباله به صورت اصولی و انجام عملیات پردازش وکمپوست نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه هستیم.
وی امحاء زباله را یکی از مشکلات عمومی کشور عنوان کرد و افزود: تهران نیز با تولید روزانه هفت هزارتن زباله که باید درصد آن در فاصله شب تا صبح امحاء شود نیازمند انجام پروسه بسیار عظیمی برای دفن است.
پورسخا تصریح کرد:شاید پروسه فعلی امحاء زباله ، از ابتداییترین نوع دفن محسوب شود اما با انجام سرمایه گذاری و تجهیزکارخانه با ماشین آلات مختلف پردازش زباله،می توانیم درآینده به محصول نهایی(کمپوست)دست یابیم.

ملیحه ابراهیمی
ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها