حتی قاچاق به صورت لنجهای بازرگانی در سراسر حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرزهای آبی ما وجود دارد که میزان قابل توجهی را در برمیگیرد. در کنار این موارد و خطوط لوله کشف شده در مناطق نفتخیز، نشاندهنده تمایل افراد به قاچاق است. بنابراین اولین اقدام برای کاهش قاچاق، تغییر قیمت به نفع مردم است. دولت باید سهمیه کامیونها و تریلرها را بر مبنای پایش پرداخت کند و با شناسایی منازل زیادی که برای سیستم گرمایشی خود از گازوئیل استفاده میکردند و اکنون گازرسانی شدهاند، امکان فروش سهمیه گازوئیل تخصیصی را در بازار آزاد نداشته باشند. دولت باید سیستم توزیع گازوئیل را بررسی کند. بهعنوان مثال روستایی که برای کشت پاییزه به میزان مشخصی گازوئیل نیاز دارد آیا به اندازه در دسترس قرار میگیرد یا بیشتر تحویل میگیرد. بنابراین یکی از راههای پیشگیری، کنترل و نظارت دقیق است. به طوری که باید رصد شود که آیا سهمیه مورد نظر استفاده یا به انحراف کشیده میشود. در نهایت نوسازی ناوگان حمل و نقل و جایگزینی ماشینهای دوگانه سوز میتواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. اگر این اقدامات انجام شود نه تنها مدیریت مصرف سوخت اتفاق افتاده بلکه در کنار آن میتوان شاهد صادرات و افزایش درآمدهای دولتی از محل مقابله با قاچاق سوخت باشیم.