دو دیپلمات ایرانی آزادشده از بند نیروهای امریکایی امروز جمعه پس از ورود به تهران فاش کردند که هنگام بازداشت ده ماهه خود در عراق با بدرفتاری
کد خبر: ۱۵۱۶۹۹
نیروهای اشغالگر مواجه بوده اند.
موسی چگینی و حمیدرضا عسکری شکوه ساعت 15 امروز به همراه 7 تبعه دیگر ایران با همراهی سفیر کشورمان در عراق و با استقبال سیدمحمدعلی شهیدی ، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه، شماری از مقامهای کشور و خانواده های خود وارد تهران شدند و در همان بدو ورود، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با خبرنگاران به گفت وگو نشستند.
چگینی و عسکری از جمله پنج دیپلماتی هستند که بهمن ماه سال گذشته هنگام فعالیت در کنسولگری ایران در شهر اربیل در شمال عراق توسط نیروهای امریکایی به گروگان گرفته شدند.
چگینی در گفت وگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از بازگشت به میهن اظهارداشت: در این مدت شکنجه جسمی خاصی نشدم؛ اما آمریکاییها مرتبا به ما بیاحترامی میکردند و تهمت میزدند و از نظر معیشتی به ما نمیرسیدند.
وی با رد اتهامات امریکا که گفته است فعالیت دیپلماتهای ایرانی در شهر اربیل قانونی نبوده است ، تصریح کرد: آنان همواره سخنهای دروغین را علیه ایران مطرح میکنند.
عسگری شکوه دیگر دیپلمات ایرانی نیز با قدردانی از مقامهای مسئول کشور بخاطر تلاش جهت آزادی وی و سایر اتباع ایرانی گرفتار شده در چنگ اشغالگران عراق گفت: هماکنون احساس غرور میکنم که به میهنم بازگشتهام؛ چرا که این بازداشت اشتباه، مایه سرافکندگی آمریکا و عزت و افتخار ما بوده است.
وی با تاکید بر اینکه واشنگتن هیچ گونه مدرک مستندی علیه وی و همکارانش برای بازداشت نداشته است ، افزود: آمریکاییها در عراق شکست خوردهاند و جوابی برای ملتشان ندارند؛ از این رو برای فرافکنی، مسائلی را به ایران نسبت میدهند.
عسگری شکوه ادامه داد: اقدام آمریکاییها بر خلاف کنوانسیونهای بینالمللی بود و آنها ما را در سلولهای انفرادی نگهداری میکردند.

سرنوشت دیگر دیپلماتها

عسگری درباره سرنوشت سایر دیپلماتها گفت: غیر از سه ماه اول، ما روزانه هشت ساعت هواخوری داشتیم و میتوانستیم دیپلماتها را ببینیم. وضعیت جسمی آنها خوب است و آرزو میکنیم هر چه سریعتر به میهن بازگردند.
با فرود هواپیمای خطوط هوایی العراقیه در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تهران، 9 تبعه ایرانی که در بین آنها دو دیپلمات از پنج دیپلمات دستگیر شده در کنسولگری ایران در اربیل عراق نیز حضور داشتند، عصر امروز به کشور بازگشتند اما هنوز مشخص نیست سه دیپلمات دیگر چه زمانی آزاد خواهند شد ، هرچند سفیر ایران در عراق اطمینان داده است که سایر دیپلماتها نیز به زودی به آغوش میهن باز می گردند.
«حسن کاظمی قمی» در حاشیه مراسم استقبال از دو دیپلمات ایرانی ربوده شده در عراق گفت: غیر از سه نفر دیپلمات ربوده شده در اربیل، سه نفر دیگر از دیپلماتها نیز که دو نفرشان کارکنان سفارت در بغداد و یک نفرشان مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه که در سلیمانیه بازداشت شده اند، در بندند که برای آزادی آنها قول مساعد دادهاند.
وی افزود: در مورد دیدار دیپلماتهای دربند با خانواده های خود نیز با معاون وزیر خارجه عراق صحبت کردهام و قرار است تاریخ انجام این دیدار با هماهنگی آمریکاییها تعیین شود.
معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه کشورمان نیز که برای استقبال از اتباع کشورمان به فرودگاه امام(ره) خمینی آمده بود، از پیگیری سرنوشت دیگر اتباع ایرانی که به دست نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شدهاند ، خبر داد.
شهیدی گفت:«امروز شاهدیم که 9 تن از این اتباع ایرانی شامل دو دیپلمات و هفت زائر که به دست نیروهای آمریکایی دستگیر شده بودند به کشورمان بازمیگردند و وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بغداد همچنان پیگیر آزادی دیگر اتباع ایرانی که در اختیار نیروهای آمریکایی هستند.»

واشنگتن باید یکجانبه گرایی را کنار بگذارد

سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با صدور بیانیه ای تصریح کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بر بیگناهی و بازداشت بدون دلیل و مدرک ماموران کنسولی جمهوری اسلامی ایران در اربیل تاکید کرده و آزادی سریع و بدون قید و شرط آنان را خواستار شده بودند.
وی افزود: اینک پس از گذشت چندین ماه از این اقدام غیر قانونی، سخنگوی نظامیان آمریکا در عراق با اذعان به بیگناهی ایشان و این که هیچ نقشی در ناآرامیهای عراق نداشتهاند، تصمیم دولت آمریکا را برای آزادی آنان اعلام کرده است.
حسینی تصریح کرد: آزادی دو تن از ماموران کنسولی کشورمان این حقیقت را روشن ساخت که آمریکاییها در تعامل و حل مسائل عراق باید یکجانبهگرایی را کنار بگذارند و مصالح ملت و دولت عراق را ملاک و اولویت راهبردهای خویش قرار دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تسریع در آزادی مابقی کارمندان کنسولی و ایرانیان دستگیرشده را از طریق مقامات عراقی و مجامع بینالمللی به طور جدی در دستور کار دارد و به مسوولان آمریکایی نیز توصیه میکند با محترمشمردن اصول و موازین کنوانسیونهای کنسولی و حقوق بشری بدون وقفه نسبت به آزادی بقیه ایرانیان اقدام کند.

اعلام هویت زائران

هویت هفت زائر ایرانی که به مدت شش ماه تا دو سال در اختیار نیروهای آمریکایی بوده و امروز آزاد شدند، عادل مرادی، فرزند حسین ، محمد علی احمدی امین، فرزند عباس، ابراهیم مولایی، فرزند محمود، رائد سعیدی، فرزند حسین، اعظم کرمی، فرزند حسن، حبیب قربانی، فرزند محمد و محمد جعفر مکی، فرزند حبیبالله اعلام شده است.
به گفته کاظمی قمی، در مجموع حدود 25 نفر از ایرانیان اکنون در بند نیروهای آمریکایی هستند که هفت نفر از آنها زوار غیر مجاز و چند نفر نیز از افرادی هستند که از مدتها پیش در عراق زندگی میکردند.
سفیر ایران تصریح کرد: تمامی این افراد از شهروندان عادی ایران هستند که حتی یکی از آنها دارای پاسپورت و ویزا بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاشهایی که دولت عراق انجام میدهد این افراد هر چه زودتر آزاد شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها