جمهوری اسلامی ایران دیروز به اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه پیشنهاد داد جبهه واحدی برای مقابله با ابتذال و انحصار رسانه ای تشکیل شود.
کد خبر: ۱۵۱۱۸۱

چهل و چهارمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو وتلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ABU) با حضور رئیس جمهور، رئیس و مدیران ارشد صداوسیما، رئیس کل ABU، گی چی هاشی موتو و نمایندگان رسانه های کشورهای هیات رئیسه اتحادیه رادیو و تلویزیون های اروپا (EBU) صبح دیروز در سالن همایش های بین المللی صداوسیما گشایش یافت.
رئیس جمهور در مراسم آغاز به کار مجمع عمومی ABU ، خطاب به اصحاب رسانه در 2 قاره آسیا و اقیانوسیه گفت: قدرتهای زورگو با استفاده ابزاری از رسانه ها و قلب واقعیات اقدام به تحقیر دیگر ملتها و فرهنگ ها و ارائه یکسویه اطلاعات به صورت گزینشی می کنند. آنها بویژه در میان جوانان و نوجوانان ما به دروغ پردازی های تاریخی ، علمی ، صنعتی ، اخلاقی ، فلسفی ، فکری و سیاسی خود ادامه می دهند برای این که مناسبات جهانی را در جهت منافع خود تغییر دهند.
رئیس جمهور در حالی که میهمانان رسانه ای صدا و سیما را «دوستان خوب من» خطاب می کرد،اصل برقراری ارتباط میان انسان ها از طریق اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: عامل اساسی و تاثیرگذار تنظیم روابط اجتماعی ، اطلاعاتی است که آحاد انسان ها و ملتهای گوناگون از یکدیگر پیدا می کنند.
احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: در طول تاریخ ، همواره 2 گروه در برابر هم صف کشیده اند، گروه اول به دنبال جامعه ای سرشار از صلح و امنیت و رفاه برای همگان هستند و همه انسان ها را دوست دارند، اینان خداپرستی را مبنای تنظیم روابط اجتماعی خود قرار داده اند، اما گروه دوم ، کسانی هستند که به چپاول ، سلطه و به دست آوردن ثروتهای دیگران فکر می کنند. این افراد هم کینه جویی ، خودخواهی و برتری جویی را مبنای تنظیم روابط اجتماعی خود قرار داده اند.
رئیس جمهور با بیان این که هر دو گروه برای تحقق اهداف خود، به خبر و اطلاع رسانی توجه ویژه ای دارند، اظهار کرد: گروهی که دوستدار همه انسان ها هستند، با تکیه بر فطرت پاک ، اخبار صحیح و تصاویر واقعی را منتشر می کنند و به همین دلیل آرامش ساز و صلح آفرین هستند، اما گروهی که به دنبال سلطه بر دیگران هستند، با تکیه بر خودخواهی و هوی و هوس با تحریف اخبار و انتشار اطلاعات دستکاری شده و تنش آفرین ، تخریب کرامت انسان ها و تحمیل خود بر دیگران را هدف قرار داده اند.
وی گفت: پس از رشد و گسترش رادیو تلویزیون در 100 سال اخیر، متاسفانه گروه سلطه جو درجهان با استفاده از تجربه های سلطه گری خود، مطبوعات و رسانه های منطقه ای و جهانی را به خدمت گرفتند تا از آنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به امیالشان استفاده کنند.
رئیس جمهور اذعان کرد: بویژه پس از جنگ دوم جهانی ، سلطه گران آرام آرام تسلط خود بر رسانه ها را گسترش دادند و شبکه های رسانه ای گسترده ای را سازمان دادند، به گونه ای که امروز بیش از 80 درصد پوشش رسانه ای جهان در اختیار یکی دو قدرت زورگوست و بقیه مردم جهان بویژه مردم دارای فرهنگ ها و تمدنهای دانش مدار، حق طلب و صلح جو بخش اندکی از پوشش رسانه ای را در اختیار دارند و شاخص ترین این جوامع ، مردم 2 قاره آسیا و اقیانوسیه هستند که بیش از 50 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند.
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: متاسفانه تاثیرگذاری رسانه های تحت سلطه تا آنجاست که جنایتکارترین افراد را به عنوان مردان صلح و مظلوم ترین ها را جنگ طلب معرفی می کنند و نمونه اش مردم مظلوم فلسطین هستند که در خانه های خود در معرض ترور، اختناق و محاصره اقتصادی قرار گرفته اند؛ اما به عنوان تروریست معرفی می شوند و در مقابل اشغالگران به عنوان صاحبان حق و صلح طلب معرفی می شوند.
او در ادامه گفت: آنان با استفاده از رسانه ، مردمان ما را پیوسته تحت هجوم هیجانات قدرتهای زورگو قرار می دهند تا بویژه نوجوانان ما فرصت اندیشیدن به ثروتهای ملی و معنوی و تمدنی خود را نداشته باشند و بزرگنمایی اختلافات میان همسایه ها و حتی اقوام گوناگون درون ملتها و اختلاف افکنی مقابل یکپارچه نشان دادن مجموعه سلطه گران ، دیگر راهبرد رسانه های تحت سلطه است.
احمدی نژاد خطاب به حاضران در اجلاس گفت: مهم این است که شما اصحاب رسانه های شرقی که نمایندگان بیش از نیمی از مردم جهان و وارثان تمدن ها و فرهنگ های چند هزار ساله هستید، شرایط امروز را بدرستی دریافت و راهبردهای لازم را برای صیانت از حریم انسانی و حقوق ملتها و تمدن های کهن آسیا و اقیانوسیه طراحی کنید.
رئیس جمهور برای تحقق این آرمان به اصحاب رسانه ای ABU، 7 پیشنهاد ارائه کرد:
1- شناختن و شناساندن ویژگی های برجسته تمدن وفرهنگ مشرق زمین که می تواند مهمترین وظیفه اتحادیه ABU باشد
2- توسعه همگرایی از طریق ساخت برنامه های رادیو تلویزیونی مشترک
3- استفاده از تجربیات و عوامل انسانی یکدیگر
4- معرفی دانشمندان ، مخترعان ؛ ابتکارات و توانمندی های ملتهای جامعه ABU به یکدیگر و جامعه جهانی
5- قرار دادن مهرورزی ، عدالت گستری و رشد و تعالی انسان ها به عنوان محور اصلی برنامه ریزی ها و برنامه سازی ها در
6- ABU تقویت حس اعتماد به نفس برای ارائه توانمندی ها
7- تلاش در جهت رسیدن به جامعه آرمانی با حاکمیت انسان های صالح.
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود، گفت: ABU می تواند به بهترین ، قدرتمندترین و تاثیرگذارترین مجموعه رسانه ای جهان تبدیل شود که البته امروز به لطف خدا، سلطه طولانی در حال شکستن است و موج عظیم بیداری ، بازگشت به خویش ، مطالبه عدالت و صلح پایدار در جامعه جهانی در حال جوشش است و بی تردید حقیقت در همه جهان حاکم خواهد شد. پس نقش خود را بیابید و رسالت تاریخی خود را بخوبی ایفا کنید. پس از سخنرانی رئیس جمهور، اصحاب رسانه ای دنیا با او عکسهای دسته جمعی و یادگاری گرفتند.

با هرزه نگاری مقابله کنیم

همچنین مهندس ضرغامی در مجمع عمومی اجلاس چهل و چهارم ABU به اعضای اتحادیه پیشنهاد کرد، با تشکیل جبهه ای متحد برای «تولید محتوای مفید و پاک» با ابتذال رسانه ای مقابله کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما با طرح این پیشنهاد گفت: اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه به عنوان اتحادیه ای که از کشورهای برخوردار از تمدن و فرهنگ غنی انسانی تشکیل شده ، باید راهبرد مهم تقویت ارزشها و سنن اخلاقی را در صدر راهبردهای محتوایی خود قرار دهد.
او با اشاره به نگرانی عمیق اندیشمندان و صاحب نظران درباره تحولات محیط اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بشر در چالشهای مخرب قرن جدید تاکید کرد: مقایسه با چالشهای این عصر از جمله شکاف و گسست عمیق معرفتی نیازمند تدابیر ویژه و خلاقیت های بدیع است. ضرغامی به 53 کشور عضو ABUپیشنهاد کرد، با اهتمام جبری برای تحکیم بنیان خانواده ، ارتقای جایگاه و منزلت زن در جامعه و حمایت از حقوق کودکان در خط مقدم مبارزه منسجم و بین الملی با انتشار «هرزه نگاری» و «سوء استفاده از کودکان» قرار گیرند و در ارتباط فعال با دیگر اتحادیه های رادیو تلویزیونی بر عمق و گستره این مبارزه بیفزایند.

ایده ایران برای شکست انحصار رسانه ای ، حرف مردم جهان است


در حاشیه برگزاری مجمع عمومی اجلاس ، فریتز پلاتیگن ، رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون های اروپا (EBU) که به همراه هیات همراهش به عنوان ناظر در اجلاس تهران شرکت کرده است ، به دیدار مهندس ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما رفت.

او در این دیدار دوستانه ، ایده ایران برای شکست انحصار رسانه ای را حرف مردم جهان دانست . او با اشاره به این که باید آزادی های ظاهری رسانه های دنیا را در عمل نیز تحقق ببخشیم ، گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که شبکه های مستقل دنیا به طور مستقل دیده شوند.
در این نشست ضرغامی نیز به یکجانبه گرایی برخی از شبکه های خبری و رادیو تلویزیونی در اروپا و امریکا را به مخاطبان دنیا مطرح کرد و خواستار تلاش فریتز برای محقق شدن یکسان سازی پخش رسانه ای در مجموعه های دریافت کنندگان و مخاطبان در اروپا و امریکا بویژه EBU شد. او نیز در پاسخ گفت: ایده بسیار خوب شما را در اجلاس آینده EBU مطرح خواهم کرد.
او افزود: باید ایده ایران را برای تولید محتوای مفید و پاک به طور مرتب تکرار کنیم تا رسانه های دنیا بویژه اتحادیه های بین المللی چون ABU و EBU آن را عملی کنند. پلاتیگن در ادامه خاطرنشان کرد ابتدا باید این موضوع به شکل اخلاقی با اتحادیه های رسانه ای مطرح شود و ایران و آلمان در این زمینه تجربه و جایگاهی دارند که قابل تامل است.
چون ایران عضو موثر اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه و آلمان عضو مهم اتحادیه رادیو تلویزیون های اروپاست . او گفت: همکاری و تعامل رسانه های ایران و اروپا اگر به شکل واقعی و درست صورت گیرد، رسانه ها را به جایی که مورد خواست مردم است ، نزدیک می کند. پلاتیگن برگزاری اجلاس تهران را در سطح کیفی بسیار خوبی ارزیابی کرد و از رئیس سازمان صداوسیما، مهندس ضرغامی دعوت کرد در اجلاس آینده EBU شرکت کند

وی با اشاره به این که حل نگرانی های عمیق بشر امروز نظیر بی عدالتی ، فقر، بیسوادی ، تروریسم ، بردگی نوین ، ناهنجاری های اجتماعی و تخریب محیط زیست بدون تغییر در نگرش آحاد جامعه بین الملی و ایجاد انگیزه «نگاه نوین فرهنگی» ممکن نخواهد بود، گفت: جهان امروز، نیازمند گفتمان تولید محتوای مفید و پاک به عنوان گفتمان مسلط در کنار دیگر کارکردهای طبیعی رسانه است.
رئیس سازمان صداوسیما با انتقاد از حاکمیت روزافزون ابتذال در برخی رسانه های جهان گفت: دامن زدن شبکه های رادیو تلویزیونی به نگاه غیرانسانی و تجاری به زن ، موجب بروز پدیده های زشتی نظیر بردگی جنسی به عنوان نمادی از بردگی نوین در عصر فراصنعتی ، قاچاق انسان ، سست شدن نهاد خانواده ، افزایش شمار کودکان بی سرپرست و زیر پا گذاشتن هنجارهای اخلاقی در جوامع انسانی شده است.
او به نقش و جایگاه رفیع زن و قدر و منزلت خانواده در فرهنگ مردم مشرق زمین اشاره کرد و افزود: اعضای ABU که بیش از دو سوم جمعیت جهان را زیرپوشش خود دارد، با تکیه بر فرهنگ غنی از آموزه های پیامبران الهی و مصلحان بزرگ بشری ، باید نقش پیشگام در ارائه راه حل های رسانه ای مبتکرانه و نوآورانه برای مقابله با چالشهای رسانه ای عصر حاضر ایفا کنند.
رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: بروز پدیده هایی چون اسلام هراسی در برخی رسانه ها تنها مبارزه با یک دین و آیین نیست ، بلکه رویارویی با ارزشها و میراث معنونی جهان است. او ادامه داد: شبکه های رادیو تلویزیونی با بهره گیری از ظرفیت های هنری و تولید محتوای پاک و فاخر نمایشی در زمینه احترام به ادیان و میراث معنوی جهان می توانند بسترهای لازم را برای گفتگوی بین ادیان ، فرهنگ ها و تمدن ها فراهم کنند و صداوسیمای جمهوری اسلامی با تجربه ارزشمندی که در تولید برنامه های فاخر درباره تاریخ معنوی بشر و نیز به کارگیری مضامین و محتوای متعالی در مجموعه های پرمخاطب نمایشی دارد، آماده است همکاری های مشترک و جمعی اعضای ABU را در زمینه تولید آثار مشترک از این دست ساماندهی کند.

بهره گیری کشورهای عضو از تجربیات یکدیگر

گنی چی هاشی موتو، رئیس اتحادیه ABU در آیین گشایش مجمع عمومی اجلاس چهل و چهارم در تهران گفت: تقویت ارتباط میان اعضا، همزیستی و رفاه انسانی ، استفاده از فناوری های نوین و کم کردن فاصله میان ملتها و کشورها از اهداف آینده این اجلاس خواهد بود.
او از تدوین برنامه ای راهبردی برای مشخص شدن روند فعالیت کشورها در این زمینه خبر داد و تصریح کرد: داشتن فناوری های نوین و پیشرفته برای گسترش همکاری ها و حل معضلات و مشکلات جوامع گرچه ضروری است ، اما کافی نیست چرا که همگام با آنها باید کیفیت برنامه ها نیز ارتقا یابد.
وی افزود: من برای تولید برنامه های مشترک بین اعضای اتحادیه که به رشد و توسعه میان کشورها منجر می شود، احترام خاصی قائل هستم. او در زمینه تولید آثار مشترک به برنامه هایی با موضوع سونامی و آنفلوآنزای مرغی اشاره کرد که به طور مشترک میان کشورها ساخته شدند و اظهار امیدواری کرد این روند در موضوعات دیگری نیز ادامه یابد. رئیس اتحادیه ABU و مدیر تلویزیون NHK ژاپن شکاف میان کشورهای پیشرفته و ضعیف منطقه را در داشتن اطلاعات مهندسی و فنی مورد تاکید قرار داد و گفت: دیجیتالی شدن هم اکنون شکاف بزرگی ایجاد کرده است میان کشورهایی که اطلاعات آن را دارند و کشورهایی که ندارند و وظیفه برودکسترهای بزرگ است که برای توزیع اطلاعات و داشته های فنی میان کشورهای عضو تلاش کنند.
او در همین زمینه خاطرنشان کرد: ABU برای کشورهای کوچک کلاسهای آموزشی برگزار می کند و خدمات مشاوره ای خود را در اختیار آنها می گذارد.
رئیس اتحادیه ABU در پایان سخنان خود متذکر شد: شاید میان برخی از کشورهای عضو، چالشهایی هم وجود داشته باشد، ولی روح ABU این است که اعضا با هم همکاری کنند. او تقویت ارتباط میان کشورهای منطقه ، کمک به صلح جهانی ، همزیستی همراه با مهرورزی و پیشرفت جهانی را از جمله اهداف و اولویت های ABU دانست و نقش صدا و سیمای ایران را برای تحقق این کار بسیار موثر خواند.

باشگاه رادیو جوانهای دنیا

شبکه رادیویی جوان از هشتم آبان موضوع تاسیس باشگاه رادیوهای جوان دنیا را در اجلاس ABU مطرح کرد که این طرح با استقبال بسیار زیاد اعضای رادیویی اتحادیه قرار گرفت و تاکنون افراد بسیاری با تکمیل کردن فرمهای عضویت خود در این باشگاه برای همکاری و مبادله اطلاعات و انتقال تجربیات اعلام آمادگی کرده اند. دکتر محمود احمدی نژاد هم در حاشیه مراسم دیروز در گفتگو با مهران دوستی ، مجری شبکه جوان گفت : برنامه های این شبکه مورد علاقه من است و حاضرم برای پاسخ دادن به سوالات جوانان در یکی از برنامه های آن شرکت کنم.

تصمیمات اجلاس چهل و چهارم

مجمع عمومی اجلاس چهل و چهارم ABU دیروز با برگزاری 3 جلسه به کار خود ادامه داد که به بررسی موضوعات زیر اختصاص داشت: پیگیری مصوبات اجلاس سال گذشته (که در پکن برگزار شد)، نحوه سرمایه گذاری ، کاهش هزینه ها و پیشنهاد افزایش حق عضویت ها، تصویب بیانیه پایانی کمیته ورزش مبنی بر لزوم پخش بازیهای مهم ورزشی برای همه مخاطبان (که از سوی ایران مطرح شده بود) و نیز ارائه طرح ایران برای انجام تحقیقات رسانه ای مشترک کشورها در زمینه برنامه سازی بود این موضوع نیز به گفته حنیزه حمزه ، رئیس کمیته برنامه ریزی در دستور کار اجلاس بعدی ABU که در «بالی اندونزی» برگزار می شود، قرار گرفت.

در پایان نشست مجمع دیروز هیات اندونزی که میزبان اجلاس در سال آینده هستند، با نواختن موسیقی های بومی کشور خود و اجرای مراسم شادی بخش منطقه بالی ، برای کشور خود تبلیغ کردند. آنها به پاس میزبانی خوب ایران با آلات موسیقی کشور خود، ملودی ایران سرزمین من را (که استاد محمد نوری آن را خوانده است) نواختند.
چهل و چهارمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه امروز با برگزاری 2 سمینار با موضوعات همگرایی رسانه ای و دیپلماسی رسانه ای در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما به کار خود پایان می دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها