فصل جدید «ملاقات با حسین» از جمعه ۶ تیر 
همزمان با فرارسیدن ماه محرم پخش می‌شود؛

فصل جدید «ملاقات با حسین» از جمعه ۶ تیر 

هدیه بیدی، کارگردان و مجری «نسیمی‌شو» از تهیه و تولید این برنامه در شرایط جنگی می‌گوید

عطر زندگی در توفان جنگ

در شرایطی که هر کشوری با بحران روبه‌روست، نقش تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای در دسترس عموم، در انتقال حس همدلی و حفظ آرامش مردم بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. در جنگ اخیر و مقاومت ملت ایران در برابر دشمن، صداوسیما در این زمینه نقش خود را به‌خوبی ایفا کرد.
در شرایطی که هر کشوری با بحران روبه‌روست، نقش تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای در دسترس عموم، در انتقال حس همدلی و حفظ آرامش مردم بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. در جنگ اخیر و مقاومت ملت ایران در برابر دشمن، صداوسیما در این زمینه نقش خود را به‌خوبی ایفا کرد.
کد خبر: ۱۵۰۸۰۹۵
نویسنده زهرا عباسی - گروه رسانه

«نسیمی‌شو» برنامه‌ای از شبکه نسیم است که تلاش دارد با تولید ویژه‌برنامه‌‌ای خاص، در کنار مردم بایستد و آنها را در کنار هوشیاری، به آرامش دعوت کند.

تولید این ویژه‌برنامه‌ها نه‌فقط یک انتخاب رسانه‌ای، بلکه ضرورتی اجتماعی است، چراکه تلویزیون می‌تواند با نمایش نمادهای زندگی روزمره، امید و همبستگی را به خانه‌ها بیاورد و یادآوری کند حتی در سخت‌ترین لحظات، زندگی جریان دارد.

در چنین فضایی، برنامه‌سازان مسئولیت دارند با انتخاب سوژه‌ها و مهمانانی که پیام وحدت، آرامش و امید را منتقل می‌کنند، به مخاطبان خود قوت‌قلب دهند. انتقال حس همدلی و همبستگی، به‌ویژه برای کودکان و خانواده‌ها، می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و جامعه را برای عبور از بحران آماده‌تر کند.

تلویزیون با روایت قصه‌های واقعی مردم، شوخی‌ها و نمایش لحظات ساده و صمیمی، نمادهای زندگی روزمره را زنده نگه می‌دارد و یادآوری می‌کند که در کنار هم بودن، قوی‌ترین سلاح است. از این رو جام‌جم در گپ‌وگفتی با هدیه بیدی، مجری و کارگردان برنامه نسیمی‌شو از اهمیت و چالش‌های ساخت چنین برنامه‌هایی در روزهای بحران گفته تا از زحمات چنین تولیداتی بیشتر بدانیم.

حساسیت‌های برنامه‌سازی در بحران

هدیه بیدی، مجری و کارگردان نسیمی‌شو که در این روزها و حتی بعد از آتش‌بس، برنامه‌اش را در شرایط جنگی تهیه کرده و روی آنتن می‌برد، در توضیح تفاوت اجرا در شرایط عادی و بحرانی در این روزها گفت: اجرا و برنامه‌سازی همیشه حساسیت‌های خاص خود را دارد. برای هر کلمه، دقیقه و حتی ثانیه از زمان آنتن، باید فکر و برنامه‌ریزی شود؛ چون کار ما در هر لحظه حساس و همراه با استرس‌های خاص خودش است. اهمیت زیادی دارد که حتی یک ثانیه از آنتن تلویزیون، که متعلق به عموم مردم است، به چه موضوعی اختصاص پیدا می‌کند و چه پیامی به مخاطبان منتقل می‌شود. این حساسیت همیشه و در همه شرایط وجود داشته و دارد و خاص شرایط بحرانی فعلی نیست، اما تفاوتی که در این دوران وجود دارد این است که اکنون پشت ما به مردم نسبت به گذشته گرم‌تر است. همیشه در رسانه پشت‌مان به مخاطبان‌مان گرم بوده، اما اکنون به‌دلیل همدلی ایجادشده، با انگیزه و صلابت بیشتری کار می‌کنیم. 

تغییرات محتوایی، متناسب با شرایط

بیدی در ادامه تاکید کرد: درست است که همیشه همدلی و حمایت مردمی وجود داشته اما اکنون این احساس بیشتر شده و تعداد مخاطبان و دلگرمی و انرژی‌ای که از مردم می‌گیریم، گواه این امر است. اکنون دایره مخاطبان گسترده‌تر شده، چراکه همه درباره یک موضوع مشترک صحبت می‌کنیم و آن این است که پای میهن‌مان ایستاده‌ایم. باید دقت کرد که دشمن باعث شده این همدلی چندبرابر شود. برخلاف خواسته دشمنان، ما متحدتر شده‌ایم و این همبستگی انگیزه بیشتری در لحظه اجرا به ما می‌دهد و برای‌مان شیرین است. به عبارت دیگر عدو سبب خیر شده است. 

این کارگردان و مجری شبکه نسیم ادامه داد: از آنجا که در این برهه حساس، چشم مردم به رسانه بیشتر شده و تاثیر مؤثری نیز در سرنوشت کشور پیدا می‌کند، طبیعی است حساسیت‌ها هم بیشتر شود، زیرا این رسانه است که به جامعه امید یا آرامش می‌دهد و خبرها نیز از طریق رسانه به مردم منتقل می‌شود. اگر قرار باشد استرس و فشار عصبی جامعه تحت تاثیر اخبار باشد این رسانه است که بیش از پیش در آرامش مردم اثرگذار خواهد بود. شرایط بحرانی‌ای که دشمن به ما تحمیل کرده است به گونه‌ای است که هر لحظه ممکن است خبر یا پیام جدیدی منتقل شود و رسانه اکنون می‌تواند نقش مهم‌تری در ذهنیت و روحیه مخاطب ایفا کند. 

بیدی با اشاره به تغییرات این برنامه بعد از تعرض رژیم تروریست صهیونیست اضافه کرد: نسیمی‌شو در شرایط بحران بیشتر به لحاظ محتوایی تغییر کرده است. پیش از این، رسالت اصلی برنامه همیشه پرداختن به برنامه‌های شبکه نسیم و مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف بوده و این موضوع دور از ماهیت نسیمی‌شو نیست، چراکه همواره مناسبت‌ها و رویدادها برای شبکه اهمیت داشته است. اما تفاوت فعلی این است که برنامه کاملا معطوف به این رویداد خاص شده است، چراکه هدف ما این است که در این شرایط متغیر، حداقل یک برنامه وجود داشته باشد که بتواند به مردم آرامش دهد و امنیت روانی ایجاد کند. اگر نکات آموزشی درباره ایجاد امنیت برای خود و عزیزان‌مان در شرایط بحرانی وجود دارد، آنها را آموزش دهد و سواد رسانه‌ای را بالا ببرد تا مردم در برابر جنگ روانی و رسانه‌ای مصون باشند. رسانه در این شرایط یک سنگر مهم است و دشمن نیز با جنگ روانی و رسانه‌ای سعی دارد بر افکارعمومی تأثیر بگذارد و حتی رسانه‌ملی را هدف قرار می‌دهد تا صدای حق را خاموش کند.

کارگردان نسیمی‌شو افزود: ما وظیفه خود دانستیم که تمام رسالت برنامه را معطوف به این شرایط کنیم تا هم به مردم آرامش دهیم، هم نکات آموزشی لازم را در اختیارشان بگذاریم؛ چه برای امنیت جسمی و چه روانی.

همچنین تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو و همدلی، لحظات شیرینی را برای مردم رقم بزنیم و نشان دهیم که مردم ایران در بحران‌ها چگونه کنار هم می‌ایستند. نمونه‌هایی از همدلی مردم و چهره‌ها را که در فضای مجازی منتشر شده، در برنامه نشان می‌دهیم و این برای ما جذاب و شیرین است. در این راستا، پویشی به نام «قشنگی‌های زندگی» را آغاز کردیم که هدفش نمایش همین همدلی‌ها و زیبایی‌های زندگی است. شروع این پویش همزمان با آغاز جنگ شد و ما در برنامه با چهره‌های آشنا صحبت می‌کنیم تا هم حس خوبی به مردم بدهیم و هم همدلی را پررنگ‌تر نشان دهیم. درست است که اکنون در شرایط جنگی قرار داریم اما قرار نیست عزادار باشیم و همه‌چیز را تغییر دهیم. دکور برنامه هیچ تغییری نکرده، چون زندگی جریان دارد، حتی موسیقی برنامه هم فقط از نظر احساسی کمی متفاوت شده، چون شرایط فعلی احساسات بیشتری را درگیر می‌کند اما قرار نیست با رنگ‌های تیره یا فضای غمگین، حال و هوای برنامه را تغییر دهیم. البته ظاهر و فضای بصری نسیمی‌شو همان چیزی است که همیشه بوده و فعلا هم به همین شکل ادامه خواهد داشت.

هنرمندان همدل با مردم

وی درخصوص همکاری چهره‌های هنری در بخش همدلی با مردم در شرایط بحران عنوان کرد: استقبال هنرمندان، الحمدلله، به خاطر چند برابر شدن همدلی میان ما بسیار خوب بوده است. افرادی که حتی تا چند هفته پیش تصور نمی‌کردیم همراهی یا تمایلی به صحبت در تلویزیون داشته باشند، حالا همه دلخوری‌ها و فاصله‌ها را کنار گذاشته‌اند و فقط به‌دنبال ابراز همدلی هستند و با روی باز با مردم صحبت می‌کنند.

مجری برنامه نسیمی‌شو درخصوص پویش قشنگی‌های زندگی توضیح داد: همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، واقعیت این است که ما حدود یک هفته قبل از شروع جنگ این پویش را طراحی و آماده کردیم و زیرنویس آن را هم در برنامه قرار دادیم تا از مردم بخواهیم قشنگی‌های زندگی‌شان را در هر مناسبتی برای ما ارسال کنند؛ مثلا تولد فرزند، حس خوب مادر یا پدر شدن، یا حتی در ایام محرم، نذری دادن و آشپزی در خانه به نیت خاصی را به‌عنوان قشنگی زندگی با ما به اشتراک بگذارند. این پویش قرار بود به صورت عادی آغاز شود اما اولین قسمت آن با شروع جنگ همزمان شد و حالا ما قشنگی‌های زندگی را در شرایط بحرانی به نمایش می‌گذاریم تا نشان دهیم زندگی همچنان زیبایی‌های خودش را دارد. از مردم می‌خواهیم نقاط مثبت زندگی‌شان را پیدا کنند و با ما به اشتراک بگذارند. این زیبایی‌ها می‌تواند شامل همدلی‌ها و کمک‌هایی که این روزها در فضای مجازی و حتی خارج از کشور دیده می‌شود یا پیشنهاد اسکان رایگان و همدلی‌های مختلف دیگر در بحران‌ها باشد. در نسیمی‌شو این پیام‌ها خوانده و نمایش داده می‌شود.

حضور تیم برنامه‌سازی در جریان تعرضات صهیونی

بیدی چالش‌های تهیه و تولید برنامه در زمان بحران را کم ندانست و گفت: مهم‌ترین چالشی که در شرایط بحران تعرض رژیم تروریست برای تهیه برنامه پیش آمد این بود که با توجه به تفاوت شرایط و نگرش افراد، می‌شد انتظار داشت همه اعضای تیم همیشه سر کار حاضر نباشند؛ گاهی یکی از عوامل به خاطر خانواده یا نگرانی‌های شخصی مجبور می‌شد محل کار را ترک کند یا حتی از شهر خارج شود. گاهی هنگام ضبط برنامه با وجود لبخند و آرامش، صدای پهپادها و پدافندها را می‌شنیدیم و گاهی این شرایط باعث می‌شد بعضی از همکاران به هر دلیلی نتوانند حضور داشته باشند و ما مجبور می‌شدیم نیروی جدید جایگزین کنیم. البته این به معنای ترس یا کم‌کاری کسی نبود و نیست؛ در این شرایط بحرانی، همان‌طور که قبلا هم گفتم، بسیاری از ما به دلیل دوری خانواده‌های‌مان که به شهرهای دیگر رفته‌اند، مجبور شدیم در محل کار بمانیم و وظایف‌مان را انجام دهیم. واقعا همدلی و همراهی خانواده‌ها، به‌ویژه خانواده خودم و دیگر همکاران، بسیار تأثیرگذار بوده و باید از این حمایت و درک‌شان قدردانی کرد.

وی با اشاره به تأثیر تعرض به سازمان صداوسیما، در پا پس کشیدن از فعالیت‌های رسانه‌ای اظهار کرد: تعرض به سازمان صداوسیما نه فقط کوچک‌ترین تردیدی در ادامه کار ما ایجاد نکرد، بلکه صادقانه و بدون هیچ‌گونه شعار می‌گویم که انگیزه من برای کار، تولید و اجرای برنامه چندین برابر شده است. من از کودکی برای رسیدن به این جایگاه تلاش کرده‌ام، زحمت کشیده‌ام و آموزش دیده‌ام و همیشه تلویزیون و کار رسانه‌ای برایم اهمیت زیادی داشته است. حالا که اهمیت و حساسیت کارمان را بیش از پیش درک می‌کنم، انگیزه‌ام بسیار بیشتر شده و استنباطم از شرایط این است که مسئولیت ما نسبت به قبل سنگین‌تر و باارزش‌تر است.

چشم مردم به رسانه است

کارگردان جوان برنامه نسیمی‌شو ادامه داد: همان‌طور که در ابتدای گفت‌وگو عرض کردم، اهمیت و حساسیت کار ما همیشه زیاد بوده اما اکنون به‌دلیل شرایط جدید، این اهمیت بیشتر هم شده است؛ چون دشمن مستقیما رسانه را هدف قرار داده و مردم هم انتظار دارند حرف حق و حقیقت را از ما بشنوند. برای من که عاشق کار در رسانه هستم، هیچ چیز جذاب‌تر از این نیست که مردم چشم به ما دارند و ما می‌توانیم بر آنها تأثیر بگذاریم. رسانه رسالتی شبیه پیامبری دارد؛ همان‌طور که خداوند به پیامبر می‌گوید پیام را برسان، ما هم در این جبهه به‌عنوان سربازان رسانه مسئولیت بزرگی داریم. وقتی می‌بینم دشمن این‌قدر به رسانه حمله می‌کند، انگیزه‌ام چند برابر می‌شود و بیشتر از همیشه به اثرگذاری کارمان پی می‌برم. این شرایط باعث شده حس همبستگی، غرور و سرباز بودن برای وطن در ما تقویت شود و از کارمان بیشتر لذت ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها