ایرنا: علیرضا شیخ عطار قائم مقام وزیر خارجه تحریمهای یکجانبه آمریکاعلیه جمهوری اسلامیایران را محکوم بهشکست دانست و گفت: این گونه اقدامات آمریکا نشاندهنده استیصال آنها است.
کد خبر: ۱۵۰۴۹۱

شیخ عطار روز دوشنبه درحاشیه پانزدهمین همایش بینالمللی آسیای میانه و قفقاز درگفت و گو باخبرنگاران، تاکیدکرد: کشورهای مختلف دنیا از اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه با جمهوری اسلامی ایران تجارت، معاملات و سرمایهگذاری وسیع دارند . وی افزود: نظام بانکی ما حدود سال است که بصورت فعال با نظام پولی دنیا ارتباط دارد و یکی از خوشنامترین و با اعتبارترین نظامهای بانکی دنیاست.
شیخ عطار بابیان اینکه تحریمهای یکجانبه آمریکا ره به جایی نمیبرد، اقدام آمریکا درتروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک ارگان رسمی و قانونی را یک اقدام بیسابقه خواند.
قائم مقام وزیر خارجه با اشاره به عکس العمل مقامات کشورهای روسیه و چین به این اقدام آمریکا، گفت: رییس جمهوری روسیه و وزیر خارجه چین تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرعاقلانه دانستند.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: نتیجه نظرسنجی که توسط شبکه سیانان صورت گرفت نیز نشان داد که درصد مردم آمریکا معتقدند که آمریکا با انجام این کار ره به جایی نمیبرد.
وی در ادامه افزود: آمریکاییها بانکهای ما را به بهانه ارتباط با سپاه پاسداران مورد تحریم قرار دادند درحالی که مالکیت بانکها مشخص است و متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیستند.
شیخ عطار ادامه داد: منابع و داراییهای بانکها عمدتا از منابع مردم است و هیچ بانکی را نمیتوان به هیچ ارگانی متصل کرد.
وی افزود: بانکها در نظام جمهوری اسلامی ایران خیلی شفاف کار میکنند و با دهها بانک در کشورهای مختلف همکاری بانکی و مالی دارند.
قایم مقام وزیر خارجه در ادامه گفت: آمریکاییها وقتی که متوجه شدند امکان صدور قطعنامه جدید توسط سازمان ملل علیه برنامههای صلحآمیز هستهای کشورمان وجود ندارد از روی استیصال مجبور شدند به بهانههای جدیدی روی آورند.
شیخ عطار درجواب سوال خبرنگاری کهاز وی درخصوص تحرکات جدید در دستگاه دیپلماسی ایران سوال کرد گفت: تحرکات دیپلماسی در هر کشوری از جمله ایران طبیعی است و انجام میشود.
وی افزود: ایران کشوری منزوی نیست و ما کشوری هستیم که تعاملات بسیار زیادی باکشورهای مختلف جهان داریم و هربار که مورد هجمه سیاسی و تبلیغاتی واقع شویم و یاحتی درمواردی کهتصمیمات جدیداتخاذ کنیم باید صحنه بینالملل و افکار عمومی جهانی را توجیه کنیم و این تحرکات با سفرهای وزیر خارجه آغاز شده است.
قایم مقام وزارت خارجه در جواب سوال دیگری درخصوص سفر معاون البرادی به ایران برای ادامه مذاکرات، گفت: آقای هاینونن برای ادامه مذاکرات به ایران سفر کرده است.
شیخ عطار همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص حمله نظامی ترکیه به شمال عراق و اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با گروهک تروریستی پژاک، گفت: معتقدیم امنیت و ثبات برای توسعه منطقه لازم است و این امنیت براساس منافع کشورهای منطقه تعریف میشود.
شیخ عطار روابط ایران با ترکیه را بسیار دوستانه، نزدیک و همراه با مشورت دانست و گفت: عراق هم یکی از همسایههای مهم ترکیه است، البته گروه تروریستی پژاک نگرانیهایی را برای ترکیه، ایران و عراق بوجود آورده است.
وی ادامه داد: ما گمان میکنیم که مقامات ایران، ترکیه و عراق تجربه کافی دارند و هرتصمیمی که اتخاذ میکنند در جهت ثبات و امنیت درمنطقه خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها