جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: برای احداث ۲۹ کیلومتر از این طرح ملی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه تامین شد.
آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل میشود.
قطعه ۶ کیومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستانهای مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل میکند.
مطالعات مربوط به مسیر قطعههای یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخشهایی از قطعههای دوم و سوم این آزادراه را در بر میگیرد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.
همچنین از دیگر بخشهای عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر میتوان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتنریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.
در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر میشود.
جاده قدیمی مراغه – هشترود دارای ریسک بالای سوانح رانندگی است
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، جاده قدیمی مراغه – هشترود به دلیل تردد حجم بالایی از وسایط نقلیه سنگین و سبک به عنوان مسیر پرترافیک و دارای ریسک بالای تصادفات و سوانح رانندگی شناخته میشود.
علاوه بر آمار بالای تردد وسایط نقلیه، وجود شیب، و فرازهای طولانی و بسیار تند و پیوسته و همچنین گردنههای پر پیچ و خم و خطرناک، رانندگی در این جاده را به ویژه در فصول سرد سال بسیار سخت و پرحادثه میسازد.
احداث آزادراه مراغه – هشترود به همین دلیل سالها قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا علاوه بر افزایش سطح ایمنی و کیفیت بهرهبرداری مسیر، سبب کاهش میزان تصادفات و خسارتهای جانی و مالی شود.
همچنین از دیگر دلایل توجیهی احداث آزادراه مراغه – هشترود میتوان به کاهش هزینههای رفت و آمد، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر اشاره کرد.
با احداث این آزادراه علاوه بر بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، مردم سه استان آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی و کردستان و همچنین رانندگان ترانزیتی و عبوری از مزیتهای آن بهرهمند میشوند.
گفتنی است این آزادراه بخشی از محور ترانزیتی مرز تمرچین به سمت آزادراه پیامبر اعظم (ص) یا آزادراه زنجان - تبریز است که استان کردستان عراق را به پایتخت کشورمان متصل میکند و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و بانک سپه از جمله مشارکتکنندگان در اجرای این طرح ملی هستند.
همچنین بر اساس اعلام مجری طرحهای آزادراهی شمال غرب کشور، آزادراه مراغه-هشترود اولین مسیر آزادراهی کشور است که بخشی از آن با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ و با عاملیت بانکی ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه احداث شد؛ ضمن توجه به اینکه «سیدفرید موسوی»، نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی در تامین اعتبارات آن نقش اساسی ایفا کرد.
آزادراه مراغه - هشترود در چه تاریخی تصویب شد؟
نماینده وقت مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی خودش در ۱۳ آبان سال ۱۳۸۳ شمسی اعلام کرده بود که «تبدیل جاده مراغه - هشترود به آزادراه با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شد».
«سیدمصطفی سیدهاشمی» گفته بود که «۵۰ درصد این اعتبار با سرمایهگذاری بخش خصوصی و ۵۰ درصد مابقی با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات وزارت راه و ترابری تامین میشود» و اکنون که حدود ۲۰ سال از آن زمان میگذرد، مردم منطقه شاهد افتتاح نخستین بخش از این طرح ملی هستند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم:
با سیدمرتضی کاظمیدینان، مدیر رادیوفرهنگ درباره زیر و بم این رادیو گفتوگو کردیم