اپیزودهای تفرقه در سریال معاویه

از همان‌زمانی که حتی دو سال بیشتر از تولد سینما در غرب نگذشته بود و فیلم‌ها بدون نام و عنوان، به‌شکل حلقه‌ای صامت ارائه می‌شدند هم فیلم‌هایی در فرانسه و آمریکا تولید شدند که در آنها اسلام و مسلمانان را به سخره و مضحکه گرفته بودند!  آثاری مانند «رقص هفت زن محجبه» (تامس آلوا ادیسن-۱۸۹۷)، «عرب مسخره» (ژرژ مِلی‌یس-۱۸۹۸) و «آواز مؤذن» (فیلیکس مگیش-۱۸۹۹) از جمله این فیلم‌ها محسوب می‌شوند؛ این در شرایطی بود که سینما هنوز خود را نیافته بود و موضوعات بسیار پراکنده و بدون ترتیب خاصی سوژه فیلم‌ها قرار می‌گرفتند.
از همان‌زمانی که حتی دو سال بیشتر از تولد سینما در غرب نگذشته بود و فیلم‌ها بدون نام و عنوان، به‌شکل حلقه‌ای صامت ارائه می‌شدند هم فیلم‌هایی در فرانسه و آمریکا تولید شدند که در آنها اسلام و مسلمانان را به سخره و مضحکه گرفته بودند!  آثاری مانند «رقص هفت زن محجبه» (تامس آلوا ادیسن-۱۸۹۷)، «عرب مسخره» (ژرژ مِلی‌یس-۱۸۹۸) و «آواز مؤذن» (فیلیکس مگیش-۱۸۹۹) از جمله این فیلم‌ها محسوب می‌شوند؛ این در شرایطی بود که سینما هنوز خود را نیافته بود و موضوعات بسیار پراکنده و بدون ترتیب خاصی سوژه فیلم‌ها قرار می‌گرفتند.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۲۲
 
درسال‌های بعد هم مضمون تمسخر و تحقیرمسلمانان همچنان جلوی کادر دوربین فیلمسازان غربی قرار می‌گرفت و آثاری مانند «شیخ» و «پسر شیخ» در دهه۱۹۲۰ با بازی رودلف والنتینو به‌صورت صامت و همچنین نسخه‌های متعددی از علی‌بابا و دزد بغداد و علاءالدین و... ساخته و توزیع می‌شدند که در آنها شهرهای مسلمانان به‌خصوص بغداد (که درتاریخ تمدن اسلامی عروس شهرهای جهان لقب داده شده و به لحاظ علمی و هنری سرآمد روزگار بود)مکانی سیاه و تاریک با کوچه‌پس‌کوچه‌های خوف‌انگیز در کنار قصرها و برج و باروهای خلفایی معمولا چاق و خالی از مغز نشان داده می‌شدند و در کنار این‌ها آدم‌های شارلاتان و خبیث و دزد با سر و وضع آشفته و چرک و آلوده به تصویر کشیده می‌شدند که مثلا قهرمان‌شان فردی به نام علی‌بابا (یک دله‌دزد زرنگ) به‌همراه چهل دزد بغداد بود! فیلم‌هایی که در طول تاریخ سینما تداوم یافت و به آثاری همچون «شاهزاده پارس» در دهه نخست هزاره سوم رسید. 
 
از مضحکه تا هیولاها و بالاخره تروریست‌ها
این مضحکه و تمسخر در هالیوود حتی به فیلم‌های کمدی بازیگران مشهوری همچون بود ابوت و لو کاستلو هم راه یافت و آثاری مانند «گمشدگان حرم» به‌نیت به‌سخره کشیدن مسلمانان و جهنم نشان دادن سرزمین‌های اسلامی ساخته شد. رویکرد ضد اسلامی سینمای غرب و به‌خصوص هالیوود، در محبوب‌ترین فیلم‌ها هم بارز بود و فی‌المثل دریکی از این آثار به‌نام «کازابلانکا» (مایکل کورتیز-۱۹۴۳) که در آن سال جوایز اصلی اسکار را هم دریافت نمود، اگر شخصی به‌نام ریک کازینو‌دار، قهرمان فیلم شد اما یک مسلمان تاجر در آن میانه به‌عنوان شارلاتان‌ترین‌ فرد نشان داده می‌شد.این رویکرد از اوایل دهه ۷۰ میلادی و به موازات رشد جنبش‌های اسلامی، با فیلم جن‌گیر (ویلیام فریدکین) از آن مایه‌های مضحکه و تمسخر فاصله گرفت و به وادی جدی هیولاها وارد شد که بعد از آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در سری فیلم‌های «بیگانه»، این نگرش هیولاوار ادامه یافت تا در دهه ۹۰ و فروپاشی شوروی با فیلم‌هایی همچون «دروغ‌های حقیقی» (جیمز کامرون) به نگاه تروریستی تبدیل شد که همچنان ادامه دارد.اما دریکی دو‌دهه اخیر، پیروزی‌های مقاومت درجنگ‌های ۳۳ روزه۲۰۰۶ لبنان و ۲۲روزه ۲۰۰۸غزه، رویکرد سینمای غرب و هالیوود نسبت به اسلام و مسلمانان را تغییر داد. سینمای هالیوود با ساخت آثار میانه و تفکیک و انشقاق مسلمین به انقلابی (از نظر آنها تروریست) و غیر‌انقلابی (غیر تروریست)، فیلم‌هایی مانند «قلمرو» (پیتربرگ) و «مجموعه دروغ ها» (ریدلی اسکات) و «من خان هستم» (کاران جوهر) را نیز روی پرده برد تا جایی که شاهد نماز‌خواندن یک فرمانده سازمان سیا در فیلم «۳۰ دقیقه پس از نیمه‌شب» (کاترین بیگلو) بودیم.  
 
پیروزی‌های مقاومت و روش‌های تفرقه‌انگیز سینمای غرب
تا اینجا هنوز فیلم‌های سینمای غرب، چندان تعرضی نسبت به درون اسلام نداشتند و هرچه بود کلیت اسلام را نشانه می‌رفتند و تفاوتی برای آنها مابین مذاهب مختلف دین خاتم نبود اما قدرت‌یافتن هرچه بیشتر مقاومت در لبنان و فلسطین و قرار‌گرفتن شیعه و تسنن در کنار یکدیگر و در مقابل اسرائیل و صهیونیسم، کانون‌های صهیونی را به تکاپو انداخت که اکنون دیگر قدرت اصلی اسلام از همسویی و همدلی و وحدت شیعه و سنی قوت می‌یابد. 
حزب‌الله در کنارحماس وجهاد اسلامی با مجموعه‌ای ازرزمندگان اهل تشیع وتسنن،کابوس وحشتناک کانون‌های فوق و به‌خصوص فرزند نامشروع‌شان، اسرائیل شده بود. از همین روی اولین آثار سینمایی و تلویزیونی برای بیرون‌کشیدن اختلافات و نمایش آنها و به‌دنبالش، کشاندن شیعه وسنی به بحث‌های تفرقه‌انگیز به مرحله تولید رسیدند.خبر تولید و آماده‌شدن فیلمی به‌نام «بانوی بهشت» در سال ۲۰۲۰ درباره حضرت فاطمه‌زهرا‌(س) شاید از نخستین تحرکات فوق بود؛ فیلمی که ظاهری بسیار مقبول و جذاب برای شیعیان داشت و حتی زندگی حضرت زهرا‌(س) را با رعایت تمام و کمال اصل عدم تصویر و نمایش معصومین، روایت کرده و تصاویر حضرت رسول‌اکرم‌(ص) و حضرت امیرالمومنین علی‌(ع) را با تکنیک‌های هوش مصنوعی ساخته و هیچ بازیگری در جایگاه این معصومین ایفای نقش نکرده بود. اما باطن و درونمایه فیلم و تصاویر و روایت نامناسبی که از صحابه پیامبر و خلفا و همچنین عایشه، همسر پیامبر(ص) نشان داده شده بود، بسیار نامطلوب بوده و دقیقا اتحاد مسلمانان را نشانه رفته بود. 
 
حضور عوامل پیشانی‌سفید صهیونیسم در تفرقه‌افکنی
اما نویسنده فیلم «بانوی بهشت»، شیخ یاسر‌الحبیب معرفی شد که تاریخچه سیاهی حاوی ایراد سخنان تفرقه‌افکنانه در جهان اسلام و حمایت کانون‌های انگلیسی در کارنامه داشت. او که با تشکیل هیاتی به‌نام «خدّام المهدی» در کویت ساکن بود، با ادعای شیعه‌گری و برگزاری مجالس توهین و اهانت به شخصیت‌های اهل تسنن، اقدام به تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان کرد تا جایی که علمای شیعه کویت و عربستان علیه او موضع‌‌گیری و با استفتایی از مقام معظم رهبری، هرگونه اهانت به نمادهای برادران اهل سنّت را حرام اعلام کردند. ادامه فعالیت‌های شیخ یاسر‌الحبیب به تعطیلی هیات «خدام المهدی» و بازداشت وی انجامید که با رایزنی‌های دولت انگلیس، وی به لندن منتقل و در آنجا ساکن شد و از آن پس فعالیت‌هایش به‌شدت گسترش یافت و حتی توسط دولت انگلیس و با پول‌های کانون‌های وهابی و خاندان آل‌سعود، یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به‌راه انداخت. شیخ یاسر‌الحبیب توسط یک کمپانی انگلیسی نوظهور به نام Enlightened Kingdom فیلم «بانوی بهشت» را ساخت اما در فهرست عوامل فیلم نام جان استفنسن به‌عنوان مشاور تهیه فیلم در کنار حسین‌الشامری،تهیه‌کننده اصلی اعلام شدکه سال‌ها بود به‌عنوان کارگردان، مشاور کارگردان، کارگردان واحد دوم، مسئول جلوه‌های ویژه و فیلمبردار و...در تولیدات مختلف هالیوود حضور داشت. 
 
نتیجه زخم جبهه مقاومت بر پیکر صهیونیسم
اینک پس ازعملکرد افسانه‌ای جبهه مقاومت دریک سال و نیم اخیر که افکارعمومی دنیا راعلیه اشغالگری صهیونیسم و نسل‌کشی اسرائیل بسیج کرد، سریالی دیگر این‌بار از نقطه دید اهل تسنن علیه شیعه ساخته شده که دو سال پیش آماده بود ولی از نمایش آن خودداری کردند اما با حماسه‌سازی مقاومت در ۱۸ماه گذشته، مجددا پرونده آن سریال را به جریان انداختند و علیرغم مخالفت‌های بسیار در جهان اسلام، پخش آن از ابتدای ماه رمضان از شبکه mbc عربستان آغاز شد: سریالی به نام «معاویه» که نیمی از آن ساخته طارق العریان (فیلمساز آمریکایی فلسطینی‌تبار) بود که با ایجاد اختلاف میان او و mbc ادامه کار به کارگردانی احمد مدحت به نویسندگی چندنفر ازجمله خالد صالح (روزنامه‌نگار مصری) و تهیه‌کنندگی چند مصری و عراقی و سوری و ... واگذار شد؛ سریالی که گویا ۱۰۰میلیون دلار هزینه برداشته و ازاین جهت گرانترین سریال تاریخ لقب گرفته و قصه‌‌اش با صحنه‌هایی از قتل عثمان آغاز و با جنگ جمل، نبرد صفین و شهادت حضرت امام علی(ع) ادامه یافته و به صلح و شهادت امام حسن(ع) و همچنین حماسه کربلا و شهادت امام حسین(ع) می‌رسد. براساس گفت‌وگویی که خالد صالح از نویسندگان سریال انجام داده، قصه سریال «معاویه»، «به زندگی و رنج‌ها و پیروزی‌های او پرداخته» و به‌همین دلیل، حتما بسیاری از واقعیات تاریخ اسلام به خصوص درباره مظلومیت شیعیان و امامان‌شان را تحریف کرده است. 

بازهم سرنخ‌ها به انگلیس و لندن می‌رسد!
اما شاید همه اینها به اندازه هویت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار و اساسا بانی اصلی این سریال اهمیت نداشته باشد:شبکه mbc عربستان که در واقع به‌نام آل سعود است اما به‌کام مدیران و کارشناسان انگلیسی وآمریکایی آن! این شبکه که در۱۸سپتامبر۱۹۹۱ و در لندن تاسیس شد (بازهم سرنخ ماجرا به لندن و انگلیس می‌رسید) ظاهرا برای انتشار اخبار و رویدادهای جهان عرب راه‌اندازی شد و به‌تدریج شبکه‌های فیلم و سریال و شو و نمایش خود را برپا نمود و به نمایش فیلم‌ها و شوهای غربی اقدام کرد که فرهنگ و ایدئولوژی آمریکایی را در میان مخاطبان خود ترویج می‌نمود.شبکه mbc سال‌هاست به مدیریت یک انگلیسی کهنه‌کار رسانه به‌نام «سام بارنت» اداره می‌شود که در سال۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از۳۰مدیر موفق ازسوی مراکز آمریکایی انتخاب شد. اوکه مدیریت رسانه‌ای خود ازانگلیس شروع نمود، درآفریقای جنوبی و کنیا وبرخی کشورهای دیگر این منطقه نیز رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی را سازماندهی وهدایت نموده است.اینک همینmbc انگلیسی/آمریکایی باآن مدیر کهنه‌کار بریتانیایی‌اش، در تکمیل کار همکاران صهیونیست خوددرEnlightened Kingdom و کسانی مانند جان استفنسن که فیلم بانوی بهشت را ظاهرا در دفاع از شیعه و علیه تسنن تولید کردند، سریال «معاویه» را به‌ظاهر در دفاع از تسنن و علیه مقدسات شیعه ساخته است. پخش و نمایش این سریال در برخی کشورهای اسلامی مانند عراق ممنوع اعلام شده و همچنین علمای جامعه الازهر مصر و مؤسسه دارالافتای این کشور آن را توهین‌آمیز خوانده‌اند.  
گفته شده که شبکه «العاشر» عراق (متعلق به هواداران صادق شیرازی) در حال ساخت سریالی به‌نام «ابولؤلؤ» هستند که به ماجرای قتل عمر‌بن‌خطاب توسط ابولؤلو می‌پردازد اما به‌نظر می‌رسد که این سریال نیز به‌دنبال فیلم‌هایی مانند «بانویی از بهشت» و سریال«معاویه» درهمان جهت خدشه‌دار ساختن وشکستن اتحاد ووحدت شیعه وسنی عمل می‌کندوبه‌دلیل ماهیت شبکه «العاشر» و ریشه‌ها و ارتباطات انگلیسی آن، باز هم توسط کانون‌های صهیونی در تقابل با قدرت روزافزون اسلام تولید می‌شود. این البته کاملا فرمول قابل درک و مورد پذیرشی ازسوی کانون‌های صهیونی است ولی این‌جا انگشت اتهام بیشتر متوجه جبهه خودی است که چرا ما در جهت ارائه درست تاریخ اسلام، حرکت مداوم و سنجیده و پر‌قدرتی نداریم و هر از گاهی چراغی روشن شده و سپس سال‌ها خاموش می‌ماند؟!  
از دشمنان اسلام و انقلاب توقعی نیست، آنها اگر دشمنی نکنند بایستی مشکوک شد چه اتفاقی افتاده که عناد نمی‌ورزند اما توقع از دوستان است که سال‌ها ترک فعل کرده‌اندوبه‌جز شماری معدود،آثاری درزمینه تاریخ اسلام وزندگی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) ساخته نشده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها