ایرنا: قربان قلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان گفت: ترکمنستان در صدد پیدا کردن راهکاری برای حل و فصل مسائل باقی مانده رژیم حقوقی دریای خزر براساس معیارهای بینالمللی
کد خبر: ۱۴۹۰۱۸
و تامین حق حاکمیت و منافع ملی پنج کشور حاشیه خزر است.
بردی محمداف روز سهشنبه در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران، افزود: در سیاست خارجی ترکمنستان در دریای خزر هیچ زمینهای برای تقابل وجود ندارد، اما درباره مسائل رژیم حقوقی این دریا، باید منافع قانونی ترکمنستان رعایت شود.
وی تاکید کرد: در عین حال معتقدیم که عملکرد یک جانبه از سوی دیگر کشورهای ساحلی بویژه اکتشافات نفتی در مناطقی که بحثانگیز است و مورد توافق طرفها قرار نمیگیرد، برای ترکمنستان قابل قبول نیست.
بردی محمداف تصریح کرد: دراین رابطه، ترکمنستان به شدت معیارهای پذیرفته شده بینالمللی درباره رژیم حقوقی دریای خزر را رعایت میکند.
وی با اشاره به ملاقات وزرای خارجی کشورهای ساحلی که در سال در عشقآباد برگزار شد، افزود: در آن اجلاس یک مکانیزم ثابت به عنوان گروه کاری ویژه تعیین شد.
بردی محمداف گفت: ضروری است که یک برخورد جدید نسبت به مسایل دریای خزر داشته باشیم تا مقامهای بلندپایه کشورهای ساحلی نیز در حل و فصل مسائل باقی مانده آن دخیل شوند.
رییس جمهوری ترکمنستان ادامه داد: ایجاد یک ساختار فضای نوین حقوقی دریای خزر بر اساس همکاری و تعامل، برای کشورهای ساحلی بسیار مهم است.
بردی محمداف با بیان اینکه هنوز یک سری مسائل در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر حل نشده باقی مانده است، افزود: آمادهسازی مجموعهای از قراردادها و موافقتنامههای مهم در زمینههای مختلف و مسئله حفظ و تولید احیای ذخایر بیولوژیکی دریای خزر، کشتیرانی و توریسم از اولویتهای مهم کاری این اجلاس است.
وی در پایان با مناسب خواندن شرایط کنونی برای زمینههای کاری بهمنظور توافقات پنج جانبه، تاکید کرد: برای عملی شدن این مساله ضروری است که طرفین نسبت به هم انعطاف بیشتری داشته باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها