براساس این قانون اگر معدل دیپلم و سه سال آخر تحصیل داوطلبان کنکور پایین باشد، میتوانند با شرکت در امتحانات ترمیم معدل، آن را جبران کنند. حالا نهتنها کنکور برداشته نشد، بلکه بچهها باید استرس آزمونهای ترمیم معدل راهم داشته باشند. در حال حاضر کنکوریها فقط یکبار فرصت ترمیم نمره دارند اما بسیاری از داوطلبان خواستار افزایش این فرصت به دو مرتبه یا حتی بیشتر هم هستند. با وجود اینکه سیدجلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی چندی پیش گفته بود که این موضوع به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ارتباطی ندارد و مربوط به مصوبات شورایعالی آموزشوپرورش است و طبق این مصوبه، داوطلبان تنها یکبار فرصت ترمیم نمرات را دارند؛ همچنانکه محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش میگوید که این موضوع در مصوبه شورایعالی آموزشوپرورش به صراحت اشاره شده که این امکان فقط یکبار است. حالا سؤال اینجاست که آیا در سالهای آتی تغییری در تعداد دفعات آزمون ترمیم معدل رخ میدهد یا نه؟
تعداد زیادی از داوطلبان پشت کنکوری معتقدند با وجود تغییر سالانه ترازها و تغییر ضرایب، حق آنهاست که فرصت ترمیم معدل مجدد ایجاد شود. موضوعی که مخالفان و موافقان زیادی دارد.عبدالحسین خسروپناه،دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در واکنش به اعتراضات متعدد نسبت به کم بودن فرصت ترمیم معدل گفته که ترمیم معدل درحوزه اختیارات شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست و این موضوع باید از سوی شورایعالی آموزشوپرورش و وزارت آموزشوپرورش مورد بررسی قرار گیرد. پاسکاریهای مداوم مسئولان و انداختن توپ در زمین دیگری نهتنها کاری از پیش نمیبرد، بلکه استرس دانشآموزان و سردرگمیشان را فقط بیشتر میکند. حالا بماند که کمیسیون آموزش مجلس هم وعده اجرای دو بار آزمون ترمیم معدل را در سال آینده داده است. دوگانگیهایی که در بسیاری از مواقع میتواند آینده دانشآموزان را تحتالشعاع قرار دهد.
ترمیم معدل، آری یا نه؟
خیلی از دانشآموزان بر این باورند که با این تصمیمات مداوم و ناگهانی مسئولان قربانی این مصوبه کنکوری شدهاند اما موسی الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورایعالی آموزشوپرورش تاکید کرده است: «ترمیم معدل فقط یکبار انجام میشود، اعتراضی که بعضی از عزیزان این روزها دارند را شنیدهایم ولی میبایست طبق مصوبه،عمل کنیم.» مصوبهای جنجالی که دردی از دانشآموزان دوا نکرد. با این حال احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در دفترچه ثبتنام کنکور سراسری باید فرصتی عادلانه در ترمیم معدل دیده میشد، میگوید:«حذف ترمیم معدل برای داوطلبانی که سال گذشته از این فرصت استفاده کردهاندبه انتقاد،اعتراض واسترس متقاضیان آزمون سراسری منجر شد،ازهمه مهمتر مثبت شدن معدل پایه یازدهم میتوانست در تقدیر داوطلبان تأثیرگذار باشد.» کمیسیون آموزش درخصوص این مصوبه پیشنهادات مختلفی ارائه کرده، از فرصت ترمیم معدل گرفته تا کاهش تأثیر آن.
یک مصوبه جنجالی
شورایعالی انقلاب فرهنگی با اجرا و تصویب مصوبه تأثیر معدل در کنکور، بهدنبال کمرنگشدن این آزمون سرنوشتساز پیش رفت و سهم امتحانات نهایی و بهدنبال آن آزمون ترمیم معدل را در پذیرش به دانشگاهها پررنگتر کرد. این آزمون به دانشآموزان این فرصت را میدهد تا نمره خود را جبران کنند؛ به گونهای که با تأثیر قطعی آن روی نتیجه کنکور بتوانند رتبه بهتری کسب کنند. البته علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت در گفتوگو با جامجم بر این باور است که تصویب چنین مصوبهای به لحاظ ساختاری، کل نظام آموزشی ما را نسبت به قبل تغییر داد، یعنی روش و نظام سنجش و پذیرش دچار تغییر شد. وی میافزاید: «از نظر من اصلاح این مصوبه به تنهایی کافی نیست و به معنای این است که در بحث تأثیر قطعی معدل پایه دهم و یازدهم باید یک تغییراتی ایجاد کنیم اما اصل قضیه باید به سمت ابطال کلیه این مصوبه و جایگزینی قانون مجلس با آن پیش رود. در این صورت دانشآموزان هم رضایت بیشتری خواهند داشت.» این در حالی است که مجلس هم برای نقض این مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، مصوبهای تصویب کرد و به شورای نگهبان تحویل داد اما این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شد و پس از تلاش فراوان نمایندگان، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد اما این مجمع نیز آن را رد کرد.
بگذریم از اینکه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خود از احتمال تعدیل مصوبه تأثیر معدل سخن گفته است اما این تعدیل و اصلاح به ۱۴۰۴ نمیرسد!
آیا مصوبه کنکوری با عدالت سازگار است؟
«قرار بود با آمدن این مصوبه کنکوری، کنکور برداشته شود و آرامش به خانوادهها بازگردد و بازار مافیای کنکور برچیده شود و دانشآموز دیگر استرس امتحانات را نداشته باشد.» این را علی امرایی به ما میگوید چرا که معتقد است در حال حاضر دانشآموزان به بحث ترمیم معدل معترض هستند و اگر این ترمیم معدل را افزایش دهیم، یعنی حق برگزاری آزمون مجدد را به داوطلبان میدهیم و همین شرکت مجدد در آزمون به استرس دانشآموزان منجر میشود. با توجه به نبود زیرساختهای کافی در برگزاری امتحانات نهایی امسال از سوی آموزشوپرورش و بروز مشکلات متعددی دراین زمینه، به نظرمیرسد این مصوبه کنکوری باعدالت آموزشی هم خیلی سازگار نیست و باید اصلاحاتی در متن آن صورت پذیرد. مسألهای که امرایی هم به آن تاکید میکندومیگوید: «پایه و اصل این مصوبه باید اصلاح شود. مادامی که ما بخواهیم تأثیر قطعی معدل را در نظام سنجش و پذیرش لحاظ کنیم، این دست از اعتراضات وجود خواهد داشت.»
ورود به دانشگاه با سوابق تحصیلی
محسن زارعی: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی که اعلام میشود میانگین نمرات دانشآموزان به فرض مثال۱۰است، به معنای آن است که ۵۰درصد اهداف کتابهای درسی محقق شده است. این میانگین نشاندهنده وضعیت بحرانی نیست؛ چون سقف انتظار ما نمره ۲۰ است، میتوان گفت اهداف بهطور کامل محقق نشده است. از طرفی مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث شده دانشآموزان طی سه سال نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند و در این سه سال فرصت کافی برای برنامهریزی و موفقیت در ورود به آموزش عالی فراهم است. با اطمینان خاطر بیشتری دانشآموزان تواناییهای تحصیلی خود را بروز میدهند. البته آزمون سراسری حاصل سابقه تحصیلی و کنکوراست. همچنین باید توجه داشت که دانشآموزان میتوانند تنها با سوابق تحصیلی هم به دانشگاه ورود پیدا کنند.