نقشه راه مقاومت در حال و آینده
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

نقشه راه مقاومت در حال و آینده

یحیی سنوار؛ نماد مقاومت در برابر ۷۵ سال اشغالگری

یحیی سنوار به عنوان مغز متفکر حملات ۷ اکتبر، تحت تعقیب‌ترین عضوگروه مقاومت حماس در نوار غزه در طول جنگ بوده است و ۴۰۰۰۰۰ دلار جایزه مرده یا زنده بر سر او تعیین شده بود. وی پس از ترورناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران در ۳۱ ژوئیه به عنوان رئیس سیاسی این گروه به عهده گرفت
یحیی سنوار به عنوان مغز متفکر حملات ۷ اکتبر، تحت تعقیب‌ترین عضوگروه مقاومت حماس در نوار غزه در طول جنگ بوده است و ۴۰۰۰۰۰ دلار جایزه مرده یا زنده بر سر او تعیین شده بود. وی پس از ترورناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران در ۳۱ ژوئیه به عنوان رئیس سیاسی این گروه به عهده گرفت
کد خبر: ۱۴۷۷۹۲۴
نویسنده عباسعلی رهبر عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی

آقای سینوار، ۶۱ ساله، قبل از اینکه در سال ۲۰۱۱ در مبادله زندانیان آزاد شود، بیشتر دوران بزرگسالی خود را در زندان‌های اسرائیل گذراند. او در سال ۲۰۱۷ رهبر این گروه شبه نظامی در غزه شد. پس از ۷ اکتبر، اسرائیل او را به عنوان مغز متفکر حملات توصیف کرد.


آقای سنوار که معمولاً با نام ابو ابراهیم شناخته می‌شود، در خان یونس، شهر اصلی در جنوب غزه بزرگ شد و در دهه ۱۹۸۰ به تأسیس حماس کمک کرد. در سال ۱۹۸۵، او دستگاه اطلاعاتی و امنیتی المجد را تأسیس کرد که برای شناسایی همدستان اسرائیلی در میان مردم غزه کار می‌کرد. 


او در اوایل سال ۱۹۸۸ دستگیر و به چهار حبس ابد محکوم شد. او از ۲۳ سال زندان بعدی که تقریباً چهار سال از آن در سلول انفرادی گذرانده شد، استفاده کرد تا به زبان عبری مسلط شود و با جامعه و فرهنگ اسرائیل آشنا شود. الگوی رهبری مقاومتی او برای تحلیلگرانه محور مقاومت بسیار شنیدنی و کاربردی است. 


رهبری مقتدر 


ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل از زمان زندان او، آقای سینوار را به عنوان یک رهبر «مقتدر، با نفوذ» توصیف می‌کند که «توانایی‌های غیرمعمول در استقامت» و توانایی «رهبری کامل» داشت.


آقای سینوار در طول مدتی که در زندان بود، خود را به عنوان یک رهبر در میان زندانیان قرار داد و یک سری اعتصاب غذا را برای درخواست شرایط بهتر رهبری کرد. او چندین دوره در هیئت رهبری اتحادیه زندانیان حماس خدمت کرد.


مردعمل در میدان مقاومت 


 ارتش اسرائیل ویدئویی را منتشر کرده بود که گفته می‌شد آقای سینوار به همراه یک زن و سه کودک از طریق یک تونل هدایت می‌شود. اما زمان ثابت کرد او هماره در میدان اصلی جنگ برای پیروزی مقاومت قدم برداشته است.


اهل مطالعه و دشمن شناس


زمانی که در زندان بود، چندین کتاب درباره دستگاه امنیتی اسرائیل ترجمه کرد و مانند بسیاری از اسرای فلسطینی، چندین اثر خود را با قاچاق از زندان منتشر کرد. یکی از این آثار، رمان نیمه اتوبیوگرافیک خار و میخک او بود که درباره یک مرد جوان فلسطینی بود که پس از جنگ ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل حرکت می‌کرد.


رفتار انسانی با اسراء اسراییلی 


به گفته یکی از حدود ۲۴۰ گروگانی که در ۷ اکتبر دستگیر شده بود و در جریان تبادل بین حماس و اسرائیل در ماه نوامبر آزاد شد، آقای سینوار در اوایل جنگ از اسیران در شبکه تونل غزه دیدن کرد. او به زبان عبری بی عیب و نقص به گروه گفت: سلام، من یحیی سینوار هستم. شما در اینجا بیشترین محافظت را دارید. هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.


دارای هوش سرشار اطلاعاتی 


سنوار از خطوط امنی که مرتباً آن‌ها را تغییر می‌داد استفاده می‌کرد و از دستگاه‌های پیچیده پارازیت برای جلوگیری از افشای موقعیتش در معرض اسرائیلی‌ها استفاده می‌کرد. او اغلب از طریق پیام‌های کتبی رمزگذاری شده با فرماندهان میدانی حماس ارتباط برقرار می‌کرد.


دارای شجاعتی کم نظیر 


در سال ۲۰۲۱، اندکی پس از چهارمین جنگ بین حماس و اسرائیل از سال ۲۰۰۸ و پس از سوء قصد به جان خود، آقای سینوار در یک کنفرانس خبری زنده در قلمرو ساحلی آشکارا اسرائیل را برای ترور او به چالش کشید.


او گفت: «وقتی اینجا تمام شد، بیشتر سفرم به خانه را پیاده خواهم کرد. من این را در ۱۰ دقیقه تمام می‌کنم و ۱۰ دقیقه دیگر طول می‌کشد تا آماده رفتن شوم، سپس ۲۰ یا ۳۰ دقیقه پیاده روی خواهم کرد. این تقریباً یک ساعت یا ۳۶۰۰ ثانیه است. برای اسرائیل کافی است که یک هواپیما را مسلح کند و آن را پرتاب کند.» با این حال، من پلک نمی‌زنم.


اندکی پس از کنفرانس خبری، شبکه‌های تلویزیونی فلسطینی تصاویری از رهبر حماس پخش کردند که با اعتماد به نفس در خیابان‌های غزه قدم می‌زد و در محاصره دستیاران و محافظان امنیتی در حالی که شادمانه با حامیانش احوالپرسی می‌کرد و دست می‌داد.


طوفان الاقصی ثابت کرد که بازدارندگی رژیم صهیونیستی مختل شده است. حضرت آیه الله خامنه‌ای می‌فرمایند که امروز قدرتِ بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده؛ همان چیزی که ده‌ها سال پیش، شاید حدود شصت سال قبل از این، بِن‌گوریون ــ یکی از مؤسّسین اصلی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم ــ هشدار داد. او گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد، رژیم ما مضمحل خواهد شد. قدرت بازدارندگی الان به پایان رسیده یا نزدیک به پایان است. خودشان هم میدانند، خودشان هم می فهمند که اضمحلال و انحلالشان نزدیک است.


 نا گفته نماند که نبرد طوفان الاقصی بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مهمترین مساله جهان مطرح کرد. بدون تردید اکنون مساله فلسطین به رمز و نمادی برای همه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است و ملت فلسطین و مساله آن‌ها در سایه طوفان الاقصی توانست به طور بی سابقه‌ای افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب کنند
در حالیکه رهبران غربی در پی شهادت یحبی سنوار از پایان جنگ و آزادی گروگان‌های اسراییلی و صلح پایدار (به نفع اسراییل) سخن می‌گویند باید گفت که که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مقاومت، زنده، سرحال، آماده؛ آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطله‌ی «جنایت‌کار» به پیشانی‌اش خورده؛ این وضعی است که امروز وجود دارد؛ و البته در جای دیگری ضمن تاکید بر حمایت از مردم فلسطین فرمودند که ما از حرکت مردم فلسطین با همه‌ی وجود، تا هروقت بتوانیم و هرجور بتوانیم دفاع می کنیم.


آری تا زمانی که اشغال و تجاوز وجود دارد، مقاومت پایدار خواهد بود، زیرا شهداء زنده بوده و منبع الهام برای مسلمانان و آزادیخواهان باقی می‌مانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها