سرخوردگی زلنسکی از مواضع آمریکا و انگلیس

باوجود امیدواری فراوان رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر اعلام لغو محدودیت‌ها درخصوص به‌کارگیری موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به خاک روسیه،رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس، تصمیم خود در این زمینه را به تعویق انداختند و در دیدار اخیر خود در واشنگتن به این مسأله اشاره‌ای نکردند؛ موضوعی که به سرخوردگی ولودیمیر زلنسکی و انتقاد او از مقامات غربی منجر شد.
کد خبر: ۱۴۷۲۷۳۱
 
کشورهای غربی از‌جمله آمریکا در ماه‌های گذشته به‌منظور اجتناب از تشدید تنش‌ها با روسیه به اوکراین اجازه نداده‌اند از تسلیحات دوربرد کشورهای غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند اما در روزهای گذشته گزارش‌هایی از احتمال تغییر قریب‌الوقوع این سیاست ازسوی آمریکاوانگلیس منتشروباعث‌امیدواری مقامات اوکراین به اعلام سیاست‌های جدیددرنشست مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس شد.اما این اتفاق در نشست بایدن و استارمر نیفتاد و باعث شد زلنسکی تردید کشورهای غربی در این زمینه را مورد انتقاد قرار دهد. وی با زیر سؤال بردن تعهدات آنها در حمایت از کی‌یف، غرب را به تشویق روسیه جهت تداوم حملاتش علیه اوکراین متهم کرد.انتقادهای زلنسکی پس از آن مطرح شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس نتوانستند درمورد ارسال واستفاده اوکراین ازموشک‌های دوربرد غربی برای حمله به مواضعی در خاک روسیه به توافق برسند.‌عدم توافق میان انگلیس و آمریکا بر سر این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که تاکنون فشارهای زیادی از جانب مقامات اوکراینی برای رفع این محدودیت‌ها به غرب وارد شده است. با این‌حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از دیدار میان استارمر و بایدن به صراحت اعلام کرد: هیچ تغییری در سیاست‌های این حوزه ایجاد نخواهد شد.‌
استارمر پس از این دیدار مدعی شد که میان انگلیس و آمریکا بر سر موضوع مورد نظر توافق‌هایی هم حاصل شده است. زلنسکی ضمن انتقاد از این موضوع مدعی شد، تصمیم‌گیری‌ها بر سر استفاده از موشک‌های دوربرد در حالی به تعویق افتاده که پوتین به حملاتش در شهرها و روستاهای اوکراین با شدت فراوان ادامه می‌دهد.
او در صفحه مربوط به شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) خود نوشت: وقتی ما این سیستم‌ها را می‌خواهیم، مکررا از جانب آنها این جمله را می‌شنویم که در حال کار روی آن هستیم. زمان می‌گذرد و سربازان ما در برابر حملات روسیه از نظر دفاعی نیاز به تقویت شدن دارند.  استارمر در جریان دیدار با بایدن بر این موضوع تاکید کرد که دو کشور سال‌هاست از لحاظ مسائل استراتژیک با یکدیگر همسو بوده و همواره در مسائل جهانی نیز یک هدف و موضع مشترک داشته‌اند. درعین حال بایدن نیز در این دیدار خود را به ماندن در کنار انگلیس برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه متعهد دانست.وی ضمن ابراز حمایت از اوکراین مدعی شده بود پوتین در جنگ با اوکراین پیروز نخواهد شد، بلکه پیروز اصلی این جنگ مردم اوکراین خواهند بود.
   
هشدار دوباره مسکو به واشنگتن و لندن
درهمین حال معاون وزیرخارجه روسیه هشدارداده که آمریکاوانگلیس به‌دلیل صدورمجوز برای کی‌یف به‌منظوراستفاده از سلاح‌های دوربرد در قلمرو روسیه متحمل رنج خواهند شد.به گزارش راشاتودی،سرگئی ریابکوف همچنین هشدارداد در صورتی‌که آمریکا موشک‌های دوربرد خود را در ژاپن مستقر کند، اقدامات نظامی ــ فنی جامع در پیش خواهد گرفت.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چند روز قبل در تهدیدی شدیداللحن خطاب به کشورهای غربی گفت که صدور مجوز برای حملات دوربرد اوکراین به داخل خاک روسیه «به معنی آن است که کشورهای عضو ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی وارد جنگ با روسیه شده‌اند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها