ایرنا: رییس جمهوری اسلامی ایران عصر سهشنبه به وقت محلی (صبح چهارشنبه به وقت تهران) پس از سخنرانی در شصت و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک مصاحبه
کد خبر: ۱۴۷۱۶۴
مطبوعاتی به سوالات متعدد خبرنگاران خارجی پاسخ داد.
بیش از یکصد خبرنگار خارجی حاضر در این مصاحبه مطبوعاتی سوالاتی درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه به اسرائیل ، فعالیتهای هستهای ایران، موضوع عراق و همچنین اوضاع داخلی ایران مطرح کردند و احمدی نژاد با دقت به این سوالات پاسخ داد.
رییس جمهوری اسلامی ایران را در این مصاحبه مطبوعاتی ، غلامحسین الهام وزیر دادگستری، محمد خزایی نماینده ایران در سازمان ملل متحد ومجتبی ثمره هاشمی مشاور عالی رییس جمهوری همراهی میکردند.
در ابتدای این مصاحبه خبرنگاری از رییس جمهوری اسلامی ایران پرسید شما در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفتید که موضوع هستهای ایران تمام شده اما همزمان در خبری اعلام شد که کنگره آمریکابه فکر اعمال تحریمهای جدید علیه ایران است، پاسخ شما چیست؛
احمدی نژاد در پاسخ گفت: از نظر ما موضوع هستهای تمام شده است و تنها در آژانس از نظر حقوقی پیگیری و رسیدگی میشود.
رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : ما انتظار نداریم که دولت آمریکا با ملت ایران همکاری کند زیرا این دولت از سال قبل در مورد ایران از اینگونه تصمیمات میگیرد که این تصمیمات اهمیتی برای ما ندارد.
احمدی نژاد تاکید کرد: برای ما مهم این است که ما فعالیتهای خود را کاملا قانونی و با نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادامه میدهیم.
این خبرنگار همچنین از احمدی نژاد پرسید شما در دو روز گذشته روزهای سختی در آمریکا داشتید، نظر شما چیست؛ احمدی نژاد در پاسخ گفت: از نظر من این روزها سخت نبود من حرف خود را میزنم و دیگران نیز نظرات خود را بیان میکنند من هم آنقدر تحمل دارم که حرفهایی را که برخاسته از اغراض و تنگ نظریها است ، تحمل کنم.
در ادامه خبرنگاری ضمن نام بردن از تعدادی از اساتیدی که هم اکنون در دانشگاههای ایران تدریس میکنند مدعی شد در ایران اساتید دانشگاه که نظراتی مخالف مسوولان کشور دارند، دستگیر میشوند و همینطور دانشجویان در ایران دستگیر میشوند ، چرا در ایران به این حد محدودیت برای دانشگاهیان وجود دارد؛
رییس جمهوری در پاسخ به وی گفت: این افرادی که شما نام بردید اصلا زندانی نیستند و این مواردی که شما به آن اشاره کردید، درست نیست.
وی در ادامه به دیدار سال گذشته خود با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه از میان هزار دانشجو حدود یکصد نفر با سخنان من مخالفت کردند و به دنبال ایجاد مشکل در سخنرانی بودند اما من به مسوولان وزارت علوم و دانشگاه تاکید کردم که کاری به آنها نداشته باشند.
احمدی نژاد خطاب به این خبرنگار تاکید کرد: اسامی هم که شما اعلام کردید دارند کار خود را انجام میدهند و باوجود اینکه یک پنجم کار قانونی خود را نیز انجام نمیدهند، حقوق کامل خود را دریافت میکنند.
رییس جمهوری با بیان اینکه همه ما در همه حالات تحت نظارت هستیم اما تحت نظارت خداوند، گفت: ممکن است فردی که دانشجو یا استاد همه هست به دلایل مختلف تحت تعقیب قرار گیرد و یا بازجویی شود اما این دلیل بر تحت فشار بودن استادان دانشگاه یا دانشجویان نیست.
وی همچنین تاکید کرد که قوه قضائیه در ایران مستقل است و رییس جمهور و دیگر مسوولان اجرایی در کار آن دخالتی ندارند.
خبرنگاری از احمدی نژاد پرسید که درصورت تحریم ایران برنامه شما چه خواهد بود؛ وی در پاسخ گفت: ما هم تلاش خود را خواهیم کرد که تحریم اتفاق نیافتد اما شما باید بدانید که اقدامات شورای امنیت علیهایران غیر قانونی و تحت تاثیر چند قدرت بزرگ و زورگو است.
احمدی نژاد به برخی قطعنامههای شورای امنیت در زمان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اشاره کرد و گفت: ما تجربه خوبی از شورای امنیت نداریم و علت آن نیز روشن است.
رییس جمهوری افزود: دشمنان و مخالفان ما در شورای امنیت از حق وتو برخوردارند و عضو ثابت شورای امنیت هستند و معلوم است که با چنین شورایی با این اعضا نمیتوان به تامین حقوق امیدوار بود.
احمدی نژاد تاکید کرد: راه درست از نظر ما همکاری با آژانس و مقاومت در برابر دشمنیها و مخالفتها و فتنه انگیزیها است که به لطف خدا تا به امروز در این راه موفق بودهایم.
یک خبرنگار اسرائیلی در این نشست خبری از رییس جمهوری اسلامی ایران پرسید چرا شما به فکر حذف اسرائیل هستید و آیا فکر نمیکنید که حملهای که از سوی اسرائیل به تاسیسات هستهای سوریه شد، در مورد ایران نیز اتفاق بیافتد؛ احمدی نژاد نیز با توجه به سیاست کلی ایران مبنی بر نامشروع دانستن رژیم صهیونیستی از پاسخگویی به این خبرنگار اسرائیلی خودداری کرد.
در این نشست خبری همچنین خبرنگاری با اشاره به مطرح شدن موضوع حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از رییس جمهوری ایران درخصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت از محیط زیست و راههای کاهش آلودگی سوال کرد، که وی در پاسخ کاهش مصرف سوخت را یکی از راههای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.
احمدی نژاد با تاکید براینکه قانونی که برای این منظور تصویب شده پاسخگو است ، گفت: کشورها باید متعهد شوند که استانداردهای لازم را در ساخت و تولید دستگاهها و ماشینها رعایت کنند و کسانی که در آلوده کردن محیط زیست سهم دارند باید به همان اندازه نیز برای حفظ و پاکیزگی طبیعت بکوشند.
خبرنگاری در ادامه خطاب به رییس جمهوری ایران گفت: تنها آمریکا نگران موضوع هستهای ایران نیست، کشورهای عربی همسایه ایران نیز نگران هستند و آمریکاییها میگویند که یک مقام وزارت دفاع از ایران گریخته و اطلاعاتی در اختیار آنان قرار داده است، نظر شما چیست؛
احمدی نژاد در پاسخ گفت: اینها بازی رسانهای است و آمریکاییها وقتی می خواهند دروغ بگویند، مطرح میکنند که کسی از ایران فرار کرده و اطلاعاتی در اختیار آنان قرار داده است.
رییس جمهوری تاکید کرد هیچ مقام وزارت دفاع از ایران نگریخته است و این اظهارات دروغی بیش نیست و کاملا بیپایه و اساس است.
رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین روابط ایران با کشورهای همسایه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است و روابط بسیار خوب و برادرانهای با کشورهای همسایه خود دارد.
احمدی نژاد تاکید کرد: مسیر حرکت ما در موضوع هستهای کاملا روشن و درست است و همه تاسیسات ما در نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از مسیر صلح آمیز وجود ندارد و آژانس نیز به این موضوع به صراحت اشاره کرده است.
خبرنگار شبکه فاکس نیوز از احمدی نژاد پرسید که چرا به سوالات به صورت گزینشی پاسخ میدهید و به سوال مربوط به اسرائیل پاسخ ندادید و نگفتید که چرا خواهان حذف اسرائیل هستید؛
احمدی نژاد در پاسخ گفت: صحبت ما در مورد اسرائیل کاملا روشن است ، این رژیم غیرقانونی و اشغالگر است و ما در مورد فلسطین راه حل روشنی ارائه کردیم و آن این بود که اجازه دهند مردم فلسطین برای خود تصمیم بگیرند.
رییس جمهوری افزود: ما گفتیم که اجازه دهید ملت فلسطین در یک انتخابات آزاد سرنوشت خود را تعیین کند زیرا معتقدیم که راه حلهایی که از سال پیش در مورد فلسطین ارائه شده مشکل را حل نکرده است و بهترین راه حل عمل کردن به منشور سازمان ملل و برگزاری انتخابات آزاد در فلسطین است.
احمدی نژاد ادامه داد: در مورد حذف اسرائیل نیز سوال من این است که شوروی سابق امروز کجاست،شوروی سابق محو شد اما نه با جنگ بلکه با انتخاب مردم ، بنابراین اجازه دهیم که مردم فلسطین خودشان انتخاب کنند ما نیز به هر انتخابی که مردم کردند، احترام بگذاریم.
در ادامه مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد خبرنگاری با مطرح کردن اتهامات آمریکاییها مبنی بر ارسال اسلحه از ایران به عراق، نقش ایران در عراق را جویا شد؛
رییس جمهوری در پاسخ گفت: ایران و عراق دو ملت بزرگ هستند و دوستی آنها تاریخی است و پیوندهای آنان گسترده و ناگسستنی است.
احمدی نژاد تاکید کرد که ناامنی در عراق بیشترین آسیب را به ایران وارد میکند و ما بشدت مخالف ناامنی در عراق هستیم و هر کسی که در عراق آسیب ببیند برای ما به همان اندازه غمبار است که یک ایرانی آسیب ببیند.
وی تاکید کرد: ما خواهان آرامش و امنیت کامل در عراق هستیم و این اشغالگران عراق هستند که امروز به جای جبران اشتباهات خود دیگران را متهم می کنند.
رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: متهم کردن ایران چیز جدیدی نیست و هر جا قدرتهای اشغالگر شکست میخورند دیگران را متهم میکنند و مقداری اسلحه و مهمات را در مقابل دوربینها نشان میدهند و دیگران را متهم به صدور سلاح به عراق میکنند.
احمدی نژاد با اشاره به اینکه ملت عراق متمدن و بافرهنگ است و بشدت با اشغال و بیگانه مخالف است، گفت: تنها راه اصلاح این است که اشغالگران روش خود را عوض کنند و به حقوق و استقلال مردم عراق احترام بگذارند، که دیگر نیازی به دروغ پردازی نخواهد بود . خبرنگار صدای آمریکا در ادامه از احمدی نژاد سوال کرد که شما از استادان دانشگاه کلمبیا برای سفر به ایران دعوت کردید درحالی که استادان ایران را زندانی میکنید، این را چگونه توجیه میکنید؛
احمدی نژاد در پاسخ گفت: هزاران استاد از کشورهای مختلف به ایران سفر میکنند، همین امروز چندین استاد دانشگاه هاروارد تقاضا کردند که به ایران سفر کنند اما سال گذشته یک استاد دانشگاه شریف ایران به همراه همسرش که وی نیز استاد دانشگاه بود به این کشور سفر کرد اما به محض ورود دستگیر و روانه زندان شد و به او اجازه شرکت در مجمع علمی که به آن دعوت شده بود، داده نشد.
رییس جمهوری دستگیری استادان دانشگاهها در ایران را بشدت رد کرد و گفت: در ایران بیش از هزار استاد داریم و خود بنده نیز یک استاد دانشگاه هستم ، ازادی در ایران اگر بینظیر نباشد، کم نظیر است، اظهار نظر درمورد همه چیز آزاد است.
خبرنگاری در ادامه با اشاره به گزارش محمد البرادعی درمورد فعالیتهای هستهای ایران ،افزود: در این گزارش آمده است که ایران غنیسازی را تعلیق نکرده و تاسیسات آب سنگین اراک به فعالیت خود ادامه میدهد، این موارد با سخنان شما مبنی بر بسته شدن پرونده تناقض دارد.
احمدی نژاد در پاسخ به وی گفت: شما اگر مقررات آژانس را مطالعه کنید متوجه میشوید که هر دو این فعالیتها قانونی است ، اصل فعالیت هستهای همان غنیسازی است که مراحل مختلف دارد.
رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تعلیق را غیر قانونی و بیاعتبار میدانیم ، زیر نظر آژانس فعالیتهای خود را ادامه میدهیم و حق داریم که از حقوق قانونی خود بهرهمند باشیم.
احمدی نژاد افزود: درموضوع هستهای، ایران هر چه را که آژانس خواسته عمل کرده است و ما به تکالیف قانونی خود پایبند بودهایم . درمورد برخی ابهامات نیز با آژانس توافقهایی کردهایم که طی یک برنامه اعلام شده نسبت به رفع این ابهامات اقدام کنیم.
خبرنگاری از رییس جمهوری اسلامی ایران پرسید که چرا به جای انرژی هستهای از انرژی خورشیدی و بادی استفاده نمیکنید که دیگر این نگرانیها هم وجود نداشته باشد؛ احمدی نژاد در پاسخ به وی گفت: بعضی قدرتهای بزرگ نیز حرف شما را می زنند اما خودشان همزمان از انرژی هستهای استفاده میکنند، انرژی هستهای پاکترین و کم هزینهترین انرژی در مقایسه با دیگر انرژیها است ضمن اینکه باید این حق را به ملتها بدهیم که خودشان مصالح خود را تشخیص بدهند.
رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا دلیلی برای حمله نظامی به ایران از سوی آمریکا و اسرائیل میبینید؛، گفت: هیچ علت و دلیلی برای این امر وجود ندارد.
وی تاکید کرد ما عضو آژانس هستیم و طبق قانون کار میکنیم سرسوزنی هم از حق خود بیشتر نمیخواهیم اما اگر قانون زورگویان است، این دو خیلی کارها دلشان میخواهد که انجام دهند و میخواهند که به ایران صدمه بزنند اما به لطف خدا نخواهند توانست.
خبرنگاری افغان از طرف صدای آمریکا مدعی شد که با مهاجرین افغان در ایران بدرفتاری میشود و حقوق آنان نادیده گرفته میشود، احمدی نژاد در پاسخ گفت: بیش از 2.5 میلیون افغانستانی بصورت قانونی و مجاز در ایران زندگی میکنند و از همه حقوق قانونی و طبیعی برخوردارند.
احمدی نژاد افزود: البته گروهی نیز بصورت غیر قانونی وارد کشور شده اند که باید برای حفظ حقوق مهاجرین قانونی با این افراد برخورد شود.
رییس جمهوری تاکید کرد: که سخنان مقامات و مسوولان افغانستان با سخنان این خبرنگار خانم که برای آمریکا کار میکند بسیار متفاوت است.
در این مصاحبه مطبوعاتی همچنین خبرنگار ایرنا ارزیابی رییس جمهوری را از جلسه دانشگاه کلمبیا و برخورد توهین آمیز رییس این دانشگاه جویا شد، احمدی نژاد در پاسخ گفت: جلسه این دانشگاه به اندازه کافی برای همه گویا بود.
احمدی نژاد افزود: من یک دانشگاهی هستم و به این دانشگاه دعوت شدم تا دیدگاههای خود را مطرح کنم و به سوالات آنان پاسخ دهم که این جلسه با استقبال خوب دانشگاهیان این دانشگاه مواجه شد و سالن جلسه مملو از جمعیت بود و چندین برابر افراد حاضر در جلسه در حیاط دانشگاه سخنان من را گوش کردند.
رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین به مسوولان دانشگاه کلمبیا توصیه کرد که برای شنیدن دیدگاهها و نظرات دیگران بیشتر تمرین کنند و از دانشجویان این دانشگاه نیز تشکر کرد.
در پایان خبرنگار دیگری از صدای آمریکا درخصوص حقوق طرفداران فرقه بهائیت در ایران سوال کرد و گفت که چرا در ایران به رغم شعار حمایت از ادیان از طرفداران این دین حمایت نمیشود؛
رییس جمهوری در پاسخ به این خبرنگار گفت: پیامبر یهودیان حضرت موسی است ، پیامبر مسیحیان حضرت عیسی و پیامبر مسلمانان نیز حضرت محمد(ص) است شما به من بگویید که پیامبر این چیزی که شما دین معرفی میکنید چه زمانی مبعوث شده و چه کسی است.
وقتی خبرنگار صدای آمریکا جوابی نداد ، رییس جمهوری گفت که این هم جوابش.
مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران خارجی درحالی خاتمه یافت که عده زیادی از خبرنگاران هنوز متقاضی مطرح کردن سوال خود بودند اما به دلیل تمام شدن وقت موفق به آن نشدند اما فرصت را از دست نداده و با حلقه زدن به دور رییس جمهوری کشورمان اقدام به گرفتن عکس یادگاری با وی کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها