حسن هانی زاده در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

ورود تمام عیار حزب الله به جنگ منطقه‌ای

حزب الله لبنان در طول ۱۰ ماه جنگ غزه بخشی از امکانات اولیه خود را در تقابل با ارتش رژیم صهیونیستی به کار گرفت. اما عملیات امروز آن‌ها در حقیقت به مفهوم ورود تمام عیار این جنبش به جنگی منطقه‌ای است.
حزب الله لبنان در طول ۱۰ ماه جنگ غزه بخشی از امکانات اولیه خود را در تقابل با ارتش رژیم صهیونیستی به کار گرفت. اما عملیات امروز آن‌ها در حقیقت به مفهوم ورود تمام عیار این جنبش به جنگی منطقه‌ای است.
کد خبر: ۱۴۷۰۲۹۶
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

حزب الله لبنان در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه و همزمان با برگزاری مراسم اربعین حسینی در یک عملیات تاریخی، بی نظیر، پیچیده و در عین حال ترکیبی مهمترین مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را منهدم ساخت.


بیش از ۱۵ پایگاه نظامی و شش مرکز اطلاعاتی و جاسوسی در شمال فلسطین، جولان اشغالی، تل‌آویو و حیفا با صد‌ها کاتیوشا و ۳۲۰ پهپاد رادار گریز مورد حمله قرار گرفت.

 

اهمیت این عملیات که کارشناسان نظامی آن را بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات تاریخ حزب الله پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ لبنان تلقی می‌کنند در دقت هدف‌گیری پهپاد‌ها قرار دارد.

 

با توجه با اینکه دست‌کم شش لایه سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در اطراف تل‌آویو، حیفا، شمال منطقه الجلیل و جولان اشغالی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی مستقر شده عبور موشک‌ها و پهپاد‌های رادار گریز حزب‌الله کاملا برای فرماندهان نظامی غافلگیر کننده بود.

 

با به صدا در آمدن آژیرقرمز در سراسر اراضی اشغالی و فرارصهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها و تعطیلی مراکز صنعتی و اقتصادی اسرائیل فضای وحشت و ترس بر ساکنان فلسطین اشغالی حاکم شده است.

 

این امر از افزایش توان بازدارندگی حزب الله در تولید انواع موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های دقیق نقطه زن که قادر به فریب سامانه گنبد آهنین هستند، حکایت دارد.

 

آماده باش کامل ارتش رژیم صهیونیستی و تعطیلی فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون و نیز تخریب چندین پایگاه اطلاعاتی و نظامی اسرائیل نشان داد که سطح آسیب پذیری رژیم صهیونیستی در برابر قدرت دفاعی و تهاجمی حزب الله و محور مقاومت بسیار بالاست.

 

پس از این عملیات بود که کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو و با حضور تمام فرماندهان ارشد نظامی تشکیل جلسه داد تا پیامدهای این عملیات غافلگیر کننده را مورد بررسی قرار دهد.

 

از مدت‌ها پیش بین فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی در خصوص ادامه جنگ غزه و یا پایان دادن به این جنگ اختلاف نظر‌هایی بروز کرده است.

 

اعتقاد فرماندهان نظامی این است که بدنه ارتش اسرائیل پس از ۱۰ ماه جنگ شهری و کلاسیک در غزه و منطقه دچار فرسایش شده و ادامه جنگ به مصلحت اسرائیل نیست.

 

بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی او اعتقاد دارند که پذیرش بی‌قید و شرط آتش‌بس در غزه به مفهوم شکست و تسلیم اسرائیل در برابر حماس و محور مقاومت خواهد بود؛ لذا اکنون با عملیات حزب الله فضای جنگ غزه وارد مرحله جدیدی شده و احتمال گسترش جنگ بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی تقویت شده است.

 

این عملیات در واقع هشدار جدی حزب‌الله و محور مقاومت به ارتش رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود که ابتکار عمل میدانی از دست ارتش اسرائیل بکلی خارج شده است.

 

حزب الله لبنان در طول ۱۰ ماه جنگ غزه بخشی از امکانات اولیه خود را در تقابل با ارتش رژیم صهیونیستی به کار گرفت. اما این عملیات در حقیقت به مفهوم ورود تمام عیار این جنبش به جنگی منطقه‌ای است.

 

قطعا ارتش رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک با استفاده از نیروی هوایی خود تلاش خواهد کرد تا به حومه بیروت و جنوب لبنان حمله کند. اما محور مقاومت در لبنان، داخل اراضی اشغالی، یمن، عراق و سوریه قطعا پاسخ کوبنده‌تری به ماجراجویی رژیم صهیونیستی خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها