آمریکا: آتش‌بس غزه برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها لازم است

نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت خواستار حصول توافق آتش‌بس برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا شد.
کد خبر: ۱۴۷۰۰۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، لیندا توماس گرینفیلد با بیان اینکه توافق آتش‌بس «اکنون در دسترس قرار دارد» از اعضای این شورا خواست جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس را برای پذیرش آن تحت فشار قرار دهند. 
درخواست گرینفیلد در حالی مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش تصریح کرد حاضر به پایان دادن به جنگ نیست. 
گروه حماس گفته تنها با توافقی برای آتش‌بس موافقت خواهد کرد که به عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیلی از منطقه غزه منجر شود. 
گرینفیلد مدعی شد که توافق جدیدی که ایالات متحده آمریکا با همکاری قطر و مصر برای کاستن از شکاف‌ها پیشنهاد داده در راستای طرحی است که چند وقت پیش جو بایدن پیشنهاد داده و به تصویب شورای امنیت رسیده بود. 
بعد از تصویب این طرح، منابع رسانه‌ای گزارش داده بودند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شرایط اسرائیل برای توافق را سخت‌گیرانه‌تر کرده است. 
نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که اسرائیل طرح جدید را پذیرفته است و حماس نیز باید همین کار را انجام دهد. 
وی تصریح کرد: «اسرائیل توافق برای کاهش شکاف را پذیرفته. الان حماس هم باید همین کار را انجام دهد. ما به عنوان اعضای شورای امنیت باید یکصدا باشیم. باید از اهرم‌های فشارمان استفاده کنیم و حماس را برای پذیرش این توافق تحت فشار قرار دهیم.»
خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داده اختلاف بر سر حضور نظامی اسرائیل در غزه و همچنین آزادی اسرای فلسطینی اصلی‌ترین موانع توافق هستند. رویترز اذعان کرده که این موارد مطالبات جدیدی هستند که اسرائیل بعد از موافقت حماس با طرح پیشین بایدن مطرح کرده است.
لیندی توماس گریفیلد گفت: «لحظه تعیین‌کننده‌ای برای مذاکرات آتش‌بس و برای منطقه است و بنابراین هر یک از اعضای شورای امنیت بایستی اقدام به فرستادن پیام ب دیگر بازیگران در منطقه کنند تا از انجام اقداماتی که مانع از نهایی‌سازی توافق می‌شوند خوداری کنند.»
اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و درگیری‌های این رژیم با حزب‌الله لبنان خطر گسترش درگیری‌ها در منطقه را به شدت افزایش داده است. رژیم صهیونیستی ماه پیش اسماعیل هنیه، رهبر حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را به ترتیب در تهران و بیروت ترور کرد. 
جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله گفته‌اند که اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را پاسخ خواهند داد. 
مقام آمریکایی گفت: «خطراتی بسیار واقعی برای تشدید تنش در منطقه وجود دارند؛ بنابراین بایستی هر اقدامی که در توان داریم را برای به خط پایان رساندن این آتش بس و آزادی گروگان‌ها انجام دهیم.»
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه گذشته) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.
این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.
رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.
بیش از ۴۰ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها زنان و کودکان هستند تا کنون در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. 
رژیم صهیونیستی آزادی اسرا و شکست کامل حماس را به عنوان اهداف اصلی خود در غزه تعیین کرده، اما تا کنون در محقق کردن هر دوی این اهداف ناکام مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها