فرامتن عملیات استشهادی جهاداسلامی و حماس در تل آویو

تمرین انتقام

عملیات شهادت‌طلبانه اخیر در قلب تل‌آویو، مولد نگرانی‌های تازه‌ای در اراضی اشغالی بوده است.این نگرانی‌ها، ناظر بر تغییر شکل و تاکتیک عملیات حماس در عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغالی تعریف شده و جنگ ترکیبی جبهه مقاومت، خصوصا مقاومت فلسطین علیه رژیم کودک‌کش وآسیب‌پذیررژیم اشغالگر قدس راتشدید کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۹۶۶۵
 
فرامتن عملیات استشهادی اخیردرتل‌آویو،به مراتب نسبت به متن آن اهمیت بیشتری دارد،زیرا نشان‌دهنده بسط عمق ودامنه انتخاب‌های حماس وجهاد اسلامی در مواجهه میدانی با تل‌آویو است. فراتر از آن، عملیات اخیر نقطه آشکارساز آسیب‌پذیری امنیتی و داخلی رژیم اشغالگر قدس در برابر ابتکار عمل حماس و جهاد اسلامی به شمار می‌آید. 

فراتر از یک عملیات
کتائب‌القسام؛شاخه نظامی‌جنبش‌مقاومت‌اسلامی فلسطین(حماس)وسرایا القدس؛شاخه نظامی جهاداسلامی‌فلسطین عملیات ضدصهیونیستی یکشنبه شب در تل‌آویو را به‌عهده گرفتند. این دو جنبش همچنین اعلام کردند تا زمانی که جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه، سیاست کوچ اجبار فلسطینیان و ترورها ادامه داشته باشد، عملیات‌های استشهادی نیز در اراضی اشغالی صورت خواهد گرفت. پلیس رژیم اسرائیل بعد ازانجام تحقیقاتی درحادثه انفجارشهر تل‌آویو، پایتخت این رژیم اعلام کردکه این انفجار اقدامی«خرابکارانه» و به عبارتی گویا، «شهادت‌طلبانه» بوده است. رسانه‌های رژیم اسرائیل از وقوع انفجار مهیبی در این شهر خبر دادند که بر اثر آن دو نفر کشته و یک نفر زخمی شده‌اند. همان‌گونه که اشاره شد، کمیت و تعداد کشته‌شدگان در اینجا اهمیتی ندارد، اما اصل وقوع عملیات در قلب تل‌آویو نشان‌دهنده شدت آسیب‌پذیری امنیتی رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه و حتی دوران پس از آن محسوب می‌شود. 

شکست ترکیبی صهیونیست‌ها 
واقعیت امر این است که رژیم اشغالگر قدس در حوزه سخت (نظامی) و نرم (سایبری) مورد حملاتی قرار گرفته که تصور و محاسبه ابعاد و تحلیل آنها، هنوز در ذهن مقامات سازمان جاسوسی موساد و مقامات تل‌آویو نمی‌گنجد. به همان میزان، صهیونیست‌ها درمیدان جنگ غزه نیز آسیب‌پذیر نشان داده‌اند. اینک، مصادیق و مجاری آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها در عملیات انتقامی حماس نسبت به جنایات و نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه به‌مراتب از حد تصور مقامات موساد و شین بت فراتر است. پاسخ مقاومت معطوف به شهرک‌های صهیونیستی نیست، بلکه از صدر تا ذیل اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های حماس قرار دارد. فراتر از آن، وقوع عملیات استشهادی اخیر در تل‌آویو بار دیگر نشان داد مقاومت فلسطین نه‌تنها توان بازدارندگی خود در منطقه را در سال‌های اخیر تقویت کرده، بلکه در عرصه کنشگری و جنگ ترکیبی با دشمن صهیونیستی، تاکتیک‌های مؤثری در پیش‌گرفته است.
 
سردرگمی در لانه شیاطین 
سکوت خاص نهادهای اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس در قبال عملیات استشهادی اخیر، گویای عمق فاجعه‌ای‌ست که برای این رژیم کودک‌کش رخ داده ، البته صورت مسأله مشخص است؛ سران ارتش اسرائیل ودستگاه‌های امنیتی کاملا بهت‌زده و سردرگم به نظر می‌رسند. برخی منابع صهیونیستی اذعان کرده‌اند آنها(سران ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم اشغالگر قدس)شرایط و جدیت اوضاع را به‌خوبی درک می‌کنند؛ اما از موضع‌گیری می‌ترسند و نتانیاهو هم با آگاهی ازضعف آنها ازاین ‌مسأله سوءاستفاده می‌کند. در یک جنگ منطقه‌ای در شرایط و زمان کنونی، اسرائیل تحت‌ هیچ ‌شرایطی پیروز نخواهد شد و بیش ازهر زمان دیگری در معرض‌ خطر قرار دارد. 

پیام عملیات اخیر برای صهیونیست‌ها گویاست
فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر و روزنامه‌نگار لبنانی با اشاره به اهمیت عملیات استشهادی اخیر در اراضی اشغالی تاکید کرده است‌: «بحران‌های پیش روی رژیم اشغالگر قدس،خصوصا پس ازترور شهیدهنیه دیگرمعطوف به پاسخ موشکی مقاومت نیست.روش‌های انتقام متنوع‌تر شده و عملیات اخیر نشان داد حماس وجهاد اسلامی حتی می‌توانند قلب تل‌آویو را نیز هدف انتقام خودقراردهند. وحشتی که امروز در میان صهیونیست‌ها رخ داده، بی‌سابقه است. آنها ازیک سو می‌دانند که انتقام گروه‌های مقاومت بابت جنایات‌شان در جنگ غزه قطعی است و از سوی دیگر، امروز متوجه شده‌اند این انتقام دارای تنوع است. همین مسأله چگونگی انتقام حماس و جهاد اسلامی را برای صهیونیست‌ها پیچیده‌تر از گذشته می‌سازد‌؛ ‌مسأله‌ای‌ که دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس نسبت به آن شدیدا هراس دارند.»سردبیر نشریه بین‌المللی المرایاافزود:«هشدارهایی که ازسوی کاخ سفید به تل‌آویو در خصوص پایان دادن به جنگ غزه مخابره می‌شود درهمین راستاست.واشنگتن به عنوان اصلی‌ترین شریک جرم تل‌آویو در جنگ غزه به وضوح دریافته که استمرار شرایط کنونی هزینه‌های بسیار سخت و بدتری به رژیم اشغالگر قدس واردخواهدساخت. با این حال حماس حتی در صحنه مذاکره نیز هوشمندانه و قاطعانه عمل کرده و بازی دشمن را به خوبی خوانده است.‌»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها