جنگ‌طلبی پای میز مذاکره

اصلی‌ترین مانع پایان جنگ غزه و آتش‌بس، دولت‌های غرب و شبکه رسانه‌ای _ تبلیغاتی وابسته به آمریکا و اروپا هستند. همگان به یاد دارند که آمریکا چگونه بارها با استفاده از حق وتوی خود مانع از انعقاد آتش‌بس دائمی در شورای امنیت سازمان‌ملل متحد شد.
کد خبر: ۱۴۶۹۲۹۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
درحالی‌که مقامات آمریکایی و اروپایی درصدد ارائه تصویری خوشبینانه از نشست دوحه(آن هم بدون حضور حماس) هستند، شواهد موجود بیانگر عدم‌پیشرفت مذاکرات و اصراررژیم اشغالگر قدس بر مواضع غیر‌قابل‌پذیرش خود دراین نشست است.درمقابل، مقامات حماس تاکید کرده‌اند که هرگززیربارخواسته‌های نامشروع صهیونیست‌هاوآمریکا نرفته و دروغ‌پردازی‌های صورت‌گرفته درخصوص نشست دوحه از سوی رسانه‌های غربی نیزتاثیری برعزم مقاومت فلسطین درتکیه برخواسته‌ها و مطالبات خدشه‌ناپذیر آن ندارد. 
 
خطوط‌ قرمز حماس پابرجاست 
حماس در بیانیه‌ای که به‌طور مشترک با برخی گروه‌های دیگر فلسطینی منتشر کرد، بر خواسته‌های خود در این مذاکرات تاکید کرد. براساس این بیانیه حماس می‌گوید در این مذاکرات باید مکانیسم‌هایی برای اجرای آنچه در چهارچوب توافق ارائه‌شده توسط میانجی‌ها در نظر گرفته شود، از جمله اینها می توان به تضمین در خصوص  آتش‌بس جامع، عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی، شکستن محاصره، بازکردن گذرگاه‌ها و بازسازی غزه اشاره کرد. حزب‌ا... لبنان وعده داده که انتقام خون شهید فواد شکر، فرمانده خود را که توسط رژیم اشغالگر قدس ترور شد، خواهد گرفت. رویترز در این‌خصوص می‌نویسد:«اسرائیل و حزب‌ا... ماه‌هاست که به‌طور منظم با یکدیگر تبادل‌آتش می‌کنند اما در‌عین‌حال طرفین خطوط‌قرمز کلی یکدیگر را در نظر گرفته و تلاش کرده‌اند که اوضاع از کنترل خارج نشود. با این‌حال عملیات‌ اسرائیل برای هدف قرار‌دادن فرماندهان ارشد حزب‌ا... تنش‌ها را به سطح نگران‌کننده‌ای رسانده و ناظران نگران هستند که استمرار این روند باعث شکل‌گیری یک جنگ گسترده‌تر در منطقه شود.»
 
دستورالعمل تبلیغاتی غرب در نشست دوحه 
دستورالعمل رسانه‌ای غرب در قبال نشست دوحه در نوع خود تامل‌برانگیز است. رویترز در یکی از گزارش‌های خود درخصوص نشست قاهره، مدعی‌شده که آمریکا ( بازیگران اروپایی) به‌دنبال صلح در جنگ غزه بوده و در مقابل، ایران قصد دارد در صورت شکست مذاکرات به اسرائیل حمله کند. به عبارت بهتر، رویترز مدعی شده که در یک‌سو رایزنی‌ها برای صلح و آتش‌بس و در سوی دیگر میدان، برنامه‌ریزی برای انتقام‌گیری بابت ترور شهید هنیه در جریان است! این دوگانه‌سازی مرهون همان سیاست وقیحانه و ماکیاولیستی غرب در جریان جنگ غزه است و تازگی ندارد. ضمن آن‌که وضعیت و مختصات کنونی میدان نبرد و متعلقات آن، جایی برای تنفس مسموم تل‌آویو و حامیانش باقی نگذاشته است. رویترز در گزارش خود مدعی شده اگر روشن شود که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، مذاکرات نتیجه‌بخش با گروه حماس را به تأخیر می‌اندازد، ایران و متحدانش از جمله حزب‌ا...حمله مستقیمی به اسرائیل انجام خواهند داد. رویترز تصریح کرده تاکنون تمامی نشست‌های آتش‌بس میان دوطرف، طی ۱۰ ماه که از آغاز درگیری‌ها در نوار غزه می‌گذرد، بدون‌حصول نتیجه‌ به پایان رسیده است. دراین‌خصوص دو نکته اساسی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آنها عبور کرد:
 
تل‌آویو و واشنگتن؛ موانع اصلی آتش‌بس 
نخست این‌که اساسا اصلی‌ترین مانع پایان جنگ غزه و آتش‌بس، دولت‌های غرب و شبکه رسانه‌ای _ تبلیغاتی وابسته به آمریکا و اروپا بوده‌اند. همگان به یاد دارند که آمریکا چگونه بارها بااستفاده از حق وتوی خود مانع از انعقاد آتش‌بس دائمی در شورای امنیت سازمان‌ملل متحد شد. از سوی‌ دیگر، واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی ضمن حمایت مطلق اطلاعاتی، امنیتی و نظامی از رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهونیستی، هرگونه اقدامی را در راستای خرید زمان به سود تل‌آویو صورت دادند تا بلکه نتانیاهو بتواند سه هدف شوم خود یعنی اشغال کامل نوارغزه، نابودی کامل حماس و آزادی اسرای صهیونیست بدون انعقاد توافقنامه آتش‌بس را عملیاتی سازد اما تل‌آویو و حامیان غربی آن در مقابل اراده مردم غزه و گروه‌های مقاومت ناکام ماندند. با گذشت بیش از۱۰ماه از جنگ غزه، شبکه حامی ـ پیرو رژیم اشغالگر قدس خود را بازنده‌ای سرگردان در متن و فرامتن جنگ غزه قلمداد می‌کنند. بخش اعظمی از عملیات روانی ورسانه‌ای غرب دروارونه‌نمایی حقایق مذاکرات قاهره، ناشی ازهمین شکست سنگین ومفتضحانه است.در‌ حال‌حاضر، رسانه‌های غربی بدون آن‌که به مقدمه وچرایی انتقام قطعی جمهوری اسلامی ایران وحزب‌ا...لبنان از دشمن صهیونیستی کمترین اشاره‌ای داشته باشند، درصدد هستند واشنگتن و بازیگران حاضر در نشست قاهره را مصادیق صلح‌طلبی و جبهه مقاومت را مصداق جنگ‌طلبی قلمداد کند! بهتر است رویترز و دیگر رسانه‌های غربی نسبت به این گزاره قطعی آگاه باشند که انتقام حماس، ایران، حزب‌ا...وانصارا...ازدشمن صهیونیستی بابت جنایات اخیر دربیروت وتهران اجتناب‌ناپذیرخواهدبود.عزم جبهه‌مقاومت در‌این‌خصوص قطعا تابعی از جوسازی رسانه‌های‌غربی و صهیونیستی نبوده و در آینده، عینیت پیدا می‌کند. 
 
افشاگری حماس از نشست دوحه 
غازی حمد، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس درخصوص مذاکرات دوحه و خروجی آن، به نکات مهم و تعیین‌کننده‌ای اشاره کرده است. براساس اظهارات غازی حمد، نتانیاهومذاکرات دوحه رابه شکست کشاندوپیشرفتی حاصل نشده است.وی دراین‌خصوص می‌گوید:«انتظارداشتیم که مذاکرات دوحه چنین‌نتیجه‌ای(ناکامی)درپی داشته باشد.نتانیاهو فریبکاری می‌کردوبه همه سوالات مطرح‌شده برای رسیدن به توافق پاسخ نمی‌داد. نتانیاهو شروط جدیدی را وضع کرده و آنچه را که قبلا بر سر آن توافق شده بود به شکست کشانده و هدف او ادامه جنگ است. نتانیاهو صراحتا اعلام می‌کرد که جنگ را متوقف نخواهد کرد و این در رسانه‌ها موجود است.دشمن صهیونیستی شروط جدیدی را در رابطه با محور فیلادلفیا ارائه داده در‌حالی‌که قبلا توافق کرده بودیم که نیروهای اسرائیلی به‌طور کامل از این منطقه عقب‌نشینی کنند، بنابراین باید گفت که نتانیاهو توافق را به کلی نابود کرد.»
حماس بارها تاکید کرده است که در هرگونه توافق آتش‌بس دائمی، تحت هیچ شرایطی اجازه ماندن نیروهای اشغالگر در هیچ بخشی از نوارغزه را نخواهیم داد. بااین‌حال نتانیاهو از همان آغاز به‌دنبال ارائه طرحی جدید بود تا زمان بیشتری بخرد. رژیم اشغالگر به‌دنبال این است که شکاف و نقصی در توافق وجود داشته باشد تا بعدا بتواند دوباره جنگ را از سرگیرد. بدون‌توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و مبادله اسرا توافقی صورت نخواهد گرفت.

ترفندهای نتانیاهو
روزنامه رای‌الیوم در گزارشی با اشاره به مذاکرات آتش‌بس نوشت: واشنگتن، تل‌آویو و همدستان عربی آنها که آشکارا و پنهان نقش میانجیگری برای به سرانجام رساندن مذاکرات دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسیران بین اشغالگران و جنبش حماس ایفا می‌کنند به‌دنبال وانمود کردن این موضوع هستند که دستیابی به این توافق به شکل خیلی جدی برواکنش تهران وحزب‌ا...به ترورهای اسرائیلی مؤثراست وحتی می‌تواندآن رابه تعویق بیندازدیااصلا به‌طورکلی آن رالغوکند.این روزنامه افزود:ازدیدگاه تحلیلگران رژیم‌صهیونیستی ازجمله عاموس هارئیل، کارشناس امور نظامی رسانه صهیونیستی هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در تلاش است با ترفندهایی در زمینه مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس درنوارغزه و تبادل اسیران مانور بدهد. نتانیاهو از یک‌سو با فشارهای آمریکا برای انجام توافق و از سوی دیگر با تهدیدات احزاب فاشیست کابینه خودبرای خروج ازکابینه ومنحل کردن آن روبه‌روست. این تحلیلگر صهیونیست با ادعای این‌که «فشارهای آمریکا به نتانیاهو برای انجام توافق بی‌سابقه است»، افزود: واشنگتن می‌داند که شکست توافق مبادله اسیران بین تل‌آویو وحماس به‌منزله برافروخته‌شدن جنگ‌منطقه‌ای گسترده بامشارکت ایران و حزب‌ا... است.رای‌الیوم نوشت:این درحالی است که محافل امنیتی مطلع در تل‌آویو به روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفتند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وحزب‌ا...تصمیم به حمله انتقام‌جویانه علیه رژیم اسرائیل دارند اما عجله‌ای برای اجرای آن ندارند.این محافل امنیتی رژیم‌صهیونیستی افزودند علت این عدم تعجیل، عوامل راهبردی است که تهران و حزب‌ا...را به تاخیر در حمله احتمالی سوق می‌دهد.رون بن‌یشای، تحلیلگر یدیعوت آحارونوت گفت: ملاحظات تاکتیکی نیز در تاخیر واکنش ایران و حزب‌ا...سهیم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها