در دیدارمدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بارئیس هیئت امنای ستاد دیه کشورعنوان شد:

دربرنامه هفتم توسعه باید با تلاش و کوشش اهداف اقتصادی کشور را محقق کنیم

رییس هیات امنای ستاد دیه:

تهران، فارس و اصفهان بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد را دارند

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: استان های تهران، فارس و اصفهان در حال حاضر بیشترین تعداد زندانیان جرایم غیرعمد را در کشور دارند.
کد خبر: ۱۴۶۸۷۷۷
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: اسدالله جولائی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز، با اعلام اینکه هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۶۵ نفر زندانی جرایم غیرعمد در زندان های کشور به سر می برند، افزود: بیشترین این تعداد مربوط به استان تهران با حدود ۲ هزار نفر است .

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی با تعداد ۵۷۲ نفر زندانی غیرعمد در رده های میانی شمار زندانیان جرایم غیرعمد زندان های کشور قرار دارد.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور از آزادی تعداد ۹۳۳ نفر زندانی جرایم غیرعمد طی سال گذشته در کشور خبر داد که برای آزادی آنها مبلغی معادل ۱۳۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال پرداخت شد که در میان این افراد تعداد ۴۵۲ نفر زن بودند.

جولائی نقش طلبکاران در اجرای اهداف ستاد دیه را بسیار مهم و تعیین کننده خواند و ادامه داد: سال گذشته ۲۵ درصد مجموع بدهی های زندانیان مالی غیرعمد توسط این افراد بخشیده شد و در واقع طلبکاران در خط مقدم فعالیت های ستاد دیه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه طی چهار ماه امسال تعداد سه هزار و ۳۶۸ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد کشور با مجموع بدهی ۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آزاد و به آغوش خانواده های خود بازگشتند، اظهار کرد: در بین این افراد نیز تعداد ۱۷۶ نفر را بانوان شامل می شد و ۲ هزار و ۱۳۲ نفر را محکومان مالی تشکیل می داد.

جولائی ادامه داد: از مجموع زندانیان آزاد شده فوق، تعداد ۱۸ نفر به دلیل حوادث کارگاهی، ۱۴ نفر به دلیل ایجاد صدمات بدنی، ۹۶۱ نفر به دلیل محکومیت مهریه و ۲۳۸ نفر نیز به علت پرداخت نفقه در زندان های کشور محبوس بودند.

به گفته وی طی چهار ماه امسال از مجموع زندانیان آزاد شده، تعداد ۲۹۹ نفر به طریق صلح و سازش و بدون پرداخت ریایل مبلغ از زندان ها آزاد شدند.

جولائی از اجرای پویش "هر هیات آزادی زندانی" در ماه های محرم و صفر امسال در کل کشور خبر داد و یادآور شد: با تلاش های ستاد دیه استان ها تاکنون در این رابطه تعداد ۸۶۲ نفر که ۵۰ نفر آنها را بانوان تشکیل می داد، از زندان های کشور آزاد شده و به کانون گرم خانواده های خود بازگشتند.

* آزادی زندانیان غیرعمد محدودیت جنسی و دینی ندارد

وی یکی از مهمترین ویژگی های آزادسازی زندان جرایم غیرعمد از سوی ستاد دیه را مربوط به نگرش یکسان برای همه مردم ایران و فارغ از قومیت، جنسیت و پیروان سایر ادیان و مذاهب اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس اعتقاد داریم همه افرادی که زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند باید از تمام مفاد قانونی و مقررات عمومی و مزیت های آن برخوردار شوند.

جولایی گفت: با تلاش های انجام شده در ستاد دیه و رایزنی با مجلس شورای اسلامی و استفاده از نقطه نظرات حقوقدانان، بهره مندی تمام افراد جامعه اعم از اقلیت های دینی و جنسیتی از خسارات مربوط به شرکت های بیمه ای به خصوص در بخش بیمه شخص ثالث جاری و ساری شده است و در این خصوص هیچ تفاوتی بین خانم ها با مردان و مسلمانان و پیروان سایر ادیان و مذاهب وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی صرف نظر از جنسیت و دین و مذهب برای همگان یکسان پرداخت می شود که عاملی بسیار مهم و موثر در جلوگیری از ورود به زندان ها می باشد.

جولائی اصلاح قانون، فرهنگ سازی و اجرای قانون را از اهداف اصلی و محوری ستاد دیه کشور بیان کرد و با تاکید بر اینکه اگر همه در برابر قانون مساوی باشند، کمترین مشکل در محاکم حقوقی به وجود می آید، یادآور شد: در دهه های گذشته با مذاکرات و رایزنی های مختلف موفق شدیم بیمه شخص ثالث را در کشور تبدیل به قانون و لازم الاجرا کردیم.

به گفته وی در حالیکه در دهه های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ روزانه حدود ۶۰ نفر راننده به علت نبود بیمه شخص ثالث روانه زندان می شدند، هم اکنون این رقم به صفر رسیده است که آماری بسیار قابل توجه است.

رییس هیات امنای ستاد دیه از خبرنگاران و رسانه های جمعی به عنوان یاران صدیق این مجموعه یاد کرد و با قدردانی از تلاش های همه جانبه آنها در راستای تحقق اهداف ستاد دیه، اظهار کرد: انعکاس اخبار و گزارش های مختلف از رویدادهای مختلف ستاد دیه در استان ها نشان دهنده عمق باور و علاقه رسانه ها به فعالیت های این ستاد است.

*ستاد دیه طی ۳۰ سال ۱۷۰ هزار زندانی جرایم غیرعمد را آزاد کرده است

معاون جذب مشارکت های مردمی ستاد دیه کشور نیز در این نشست خبری از فعالیت های ۳۰ ساله این مجموعه گزارشی ارایه و اظهار کرد: طی این مدت بیش از ۱۷۰ هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور آزاد شده و به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند.

هادی جلالی یکی از مهمترین اقدامات ستاد دیه در سال های اخیر مشارکت دادن هنرمندان و ورزشکاران بیان کرد که بر اثر فعال شدن گروهی از این اقشار، بسیاری از مشکلات مالی برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد حل شده است.

وی از ستاد دیه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از پیش قراولان جذب مشارکت های مردمی در کشور یاد کرد و افزود: در حال حاضر تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر از خیران و نیکوکاران این استان به سور مستمر و دایمی با ستاد همکاری دارند که در سطح کشور بی مانند است.

جلالی اختصاص هزینه های مربوط به مراسم ترحیم را یکی از بهترین و مهمترین فعالیت های ستاد دیه آذربایجان شرقی نام برد که طی چهار سال اخیر مبالغی بسیار بزرگی از این بابت برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد جمع آوری و هزینه می شود.

به گفته وی ستاد دیه کشور در تلاش است تا اختصاص هزینه های مربوط به مراسم ترحیم فوت شدگان را با همکاری رسانه ها در کل استان ها اجرایی کند که هم اکنون علاوه بر آذربایجان شرقی در استان های اردبیل و اذربایحان غربی نیز اجرا می شود و با استقبال مردمی مواجه است.

* ستاد دیه آذربایجان شرقی رتبه دوم کمک های مردمی را دارد

رییس ستاد دیه آذربایجان شرقی با اشاره به استقبال عموم از فعالیت ها و برنامه های فرهنگی این مجموعه، گفت: آذربایجان شرقی از نظر میزان کمک های مردمی در جشن های گلریزان برای آزادسازی زندان جرایم غیر عمد پس از استان اصفهان در رده دوم کشوری قرار دارد.

رسول نقی پور با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۵۵ نفر از زندانیان جرلایم غیر عمد این استان از زندان آزاد شده اند، هزینه های آزادی این افراد را ۳۷۷ میلیارد ریال اعلام کرد که در بین آنها تعداد ۱۳ خانم نیز وجود اشت.

به گفته وی میزان پرداختی ستاد دیه آذربایجان شرقی برای آزادی افراد فوق معادل ۲۰۱ میلیاردر ریال بود و به طور میانگین برای هر فرد زندانی ازاد شده مبلغی معادل ۷۸۸ میلیون ریال پرداختی به ثبت رسیده است.

نقی پور یادآور شد: از مجموع مبالغ فوق ۲۴ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات ویژه ستاد دیه استان با کارمزد چهار درصد به زندانیان پرداخت شده است و علاوه بر آن مبلغ سه میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال نیز اعسار به تقسیط تامین شده است و آورده خانواده های زندانیان نیز ۴۶ میلیارد ریال بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها