«جام‌جم» روند صادرات ایران به کشورهای عضو بریکس را بررسی می‌کند

توسعه صادرات از سیبری تا شاخ آفریقا

تحقق ۱.۴همت اعتبار مالیاتی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

نشست اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان درغرفه معاونت علمی، با حضور عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تأمین مالی وسرمایه‌گذاری معاونت علمی و دکترمهدی کرامتی،سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان ۲۱ مرداد در سومین روز رویداد فنامد در شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی برگزار شد و جزئیات این روش تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۶۹
 
دکتر کرامتی درخصوص تجربه زیست‌بوم دانش‌بنیان می‌گوید: تجربه انباشته۱۰ساله از قانون شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که در آن قانون، همه‌چیز به «شرکت دانش‌بنیان» خلاصه می‌شدوبه‌دنبال شناسایی و حمایت ازشرکت‌ها بودیم که ازسال۱۳۹۱ و تا تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان درسال۱۴۰۰طول کشید.وی با‌اشاره به آثارقانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح می‌کند: فروش بالای چند‌صد همتی و صادرات بالا و چند صدهزار نفر اشتغال و بازگشت نخبگان وبرکات زیادی که ازافزایش شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشور به‌دست آمد، حاصل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.دکتر کرامتی می‌افزاید:درقانون جهش تولیددانش‌بنیان نگاه گسترده‌تری داردکه علاوه‌بر شرکت‌ها به نهادهای مالی و بورس و بیمه و سرمایه‌گذارانی که در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند توجه کرده است.
   
رشد حمایت‌های مالیاتی در قانون جهش
به گفته سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان، معافیت مالیاتی در قانون حمایت از شرکت‌ها به اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان تبدیل شده است. بر اساس ماده۱۱این قانون هر شخصیت حقوقی اگر پروژه تحقیق و توسعه را پیش ببرد از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شود.همچنین بر‌اساس بند «ت» این ماده اگر در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود، مشمول اعتبار مالیاتی خواهد بود. مرشدی در ادامه این پنل تصریح می‌کند: هدف رویداد فنامد آشنایی و برقراری ارتباط نظام تأمین مالی با زیست‌بوم علم و فناوری است. در کشور ما برای ترغیب در مشارکت سرمایه‌گذاری، مزیتی به نام اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده است.وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاری به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شود؛ اگر سرمایه‌گذاری مستقیم باشد و منابع مستقیما به حساب شرکت دانش‌بنیان تزریق بشود، معادل ۳۰درصد مبلغ سرمایه‌گذاری می‌توانند از اعتبار مالیاتی استفاده کنند و اگر یک نهاد مالی تخصصی ایجاد کرده و از مسیر آن نهاد مالی در شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود، معادل صددرصد سرمایه از اعتبار مالیاتی برخوردار خواهد شد.به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، اگر نهادهای مالی که در بازار سرمایه و زیست‌بوم دانش‌بنیان مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری از آن ظرفیت استفاده کنند، هردو روش قابل استفاده است. این عدد اگر وارد این صندوق‌ها شده و وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شودصددرصدشامل اعتبار مالیاتی است.کرامتی درادامه تصریح می‌کند: در سال ۱۴۰۲ که به‌صورت عملی برای نخستین‌بارقانون جهش تولیددانش‌بنیان رااجرایی کردیم،۴.۲همت مجوزبرای شروع فعالیت‌های اعتبار مالیاتی صادر شد که شامل اعتبارمالیاتی تحقیق وتوسعه و سرمایه‌گذاری است.باتوجه به این‌که تعدادی از این مجوزها چند ساله است ازاین ۴.۲همت، معادل ۱.۴همت هزینه در پروژه‌های تحقیق‌ وتوسعه موردقبول واقع شدوبه سازمان امور مالیاتی اعلام شد.

اعتبار مالیاتی، بازوی قوی تقویت مالی شرکت‌ها
کرامتی خاطرنشان می‌کند: استقبال از این حمایت درسال اول بسیار خوب بوده است.زمانی ما می‌توانیم اهمیت این موضوع ‌را متوجه بشویم که آن را با بودجه معاونت علمی یا صندوق نوآوری و شکوفایی مقایسه کنیم. سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تا چند وقت اخیر سه همت بوده است که جدیدا به ۱۰همت افزایش پیدا کرده است. مرشدی با بیان تفاوت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم می‌گوید: اگر یک هلدینگ روی زیر مجموعه خودش سرمایه‌گذاری کند یک موضوع است و اگر به آن به عنوان یک سرمایه‌گذار عام نگاه کنیم بحث دیگری است. امروز صندوق‌های سی‌وی‌سی وجود دارند که مجوز آن در شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان صادر می‌شود؛ یک سازوکار دیگر نیز در بازار سرمایه است.وی می‌افزاید: سازمان امور مالیاتی باتوجه به این‌که مرجع تشخیص مالیات است همیشه نسبت به این عنوان که مالیات باید جذب شود و به خزانه دولت برود حساسیت‌های خودش را دارد. توصیه بنده این است که ما از ظرفیت‌های صد درصد استفاده کنیم و به سازمان امور مالیاتی نشان بدهیم که منابع می‌تواند به بازار برود و شرکت‌ها رشد کنند و از همان منابع می‌توانید مالیات بگیرید.وی ادامه می‌دهد: صندوق پروژه را با همکاری معاونت علمی و سازمان بورس با سرمایه سه همت در حال انجام است. یک صندوق PE هم با سرمایه ۱۵همتی در حال فعالیت است. دوستان بازار سرمایه و شرکت فرابورس کمک می‌کنندتااین مدل‌های تامین مالی درکشورایجاد شود.مرشدی می‌گوید:درصندوق ۱۵همتی می‌خواهند یک خط تولید را به صورت کامل بومی‌سازی کنند که در مباحث مربوط به معدن است که یک طرح اولویت‌دار کشور است به ظرفیت معادن کشور را بهبود می‌بخشد.وی تصریح می‌کند: زمانی که شما سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهید از لحاظ قانون تجارت درآن شرکت عضوهیأت مدیره می‌شویدوکاملا روی آن شرکت کنترل دارید. اما درمدل دیگرشرکت می‌تواند درصندوق سرمایه‌گذاری کند و در آن صندوق عضو هیأت مدیره می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها