اقتصاد ایران با وجود تداوم تحریم‌ها برون‌گراتر شد

وزیر اقتصاد گفت: مجموع آمار صادرات و واردات در ابتداوانتهای دولت سیزدهم نشان می‌دهد اقتصاد ایران دراین دولت و با وجود تداوم تحریم‌ها برون‌گراتر شده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۴۴
 
سیداحسان خاندوزی،وزیراقتصاد بااشاره به این‌که درسال۱۴۰۲ ودرمقایسه با آغاز‌به‌کار دولت سیزدهم صادرات نفت ازنظر حجمی (تعداد بشکه صادرشده) بیش از دوبرابر شده است، افزود: در حوزه صادرات غیرنفتی نیز بالاترین میزان صادرات در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است. در نتیجه در مجموع صادرات نفت و محصولات غیرنفتی ارزش بیشتری تولید شده است. وی با بیان این‌که مصارف ارزی نیز افزایش داشته، تاکید کرد: در حوزه ماشین‌آلات شاهد رشد منفی ۱۷ درصد بودیم که این رقم به مثبت ۸/۱۱ درصد در سه‌ساله دولت شهید رئیسی افزایش پیدا کرد. بخشی از افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه شامل واردات ماشین‌آلات و واردات مواد اولیه‌ای است که به تولید بیشتر در حوزه صنعتی منجر شده است.
   
توسعه برون‌گرایی
خاندوزی معتقد است: مجموع سیاست‌های دولت وپیشگامی رئیس‌جمهور شهید درخصوص سیاست‌های همسایگی، پیمان‌های منطقه‌ای و همکاری با کشورهای همسو مانند روسیه و چین اجازه داد تا اقتصاد ایران به نسبت اقتصاد جهانی بزرگ‌تر شود. به این معنا که مجموع آمار صادرات و واردات ما در ابتدا و انتهای دولت، حتی با تقسیم بر تولید ناخالص داخلی، نشان می‌دهد اقتصاد ایران برون‌گراتر شده است. خاندوزی در خصوص تغییرات شاخص رشد اقتصادی کشور در سه‌ساله گذشته گفت: در حوزه تولید ناخالص داخلی کشور(GDP)، میانگین رشد اقتصادی در ۲۰ سال گذشته، ۲.۷درصد بوده است. همچنین، میانگین رشد اقتصادی در۱۰ سال گذشته به ۰.۵درصد کاهش یافته است اما در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، میانگین رشد اقتصادی به ۴.۵درصد رسیده که بالاتر از میانگین‌های ۱۰و۲۰ سال گذشته کشوراست.این درحالی است که در۲۰ سال گذشته،بسیاری از سال‌ها بدون تجربه تحریم‌هایی همچون تحریم‌های سال ۱۳۹۱ و پس از آن سپری شده‌اند. وی با بیان این‌که برخی معتقدند رشد اقتصادی در دوره دولت شهید رئیسی بیشتر تحت تأثیر افزایش صادرات نفت بوده، گفت: اگربخواهیم رشدتولید ناخالص داخلی بدون نفت رابررسی کنیم،می‌بینیم که در دوره ۱۰ساله گذشته، میانگین رشد اقتصادی بدون نفت ۱.۲درصد بوده و در دوره ۲۰ساله نیز این رقم ۳.۵درصد بوده است. در سال‌های۱۴۰۰تا۱۴۰۲، رشد اقتصادی بدون نفت به ۴درصد رسیده که باز هم بالاتر از میانگین‌های ۱۰و۲۰ساله است. خاندوزی ادامه داد: در زمینه سرمایه‌گذاری، میانگین کاهش سرمایه‌گذاری در۱۰سال گذشته۷درصد بوده است. در دوره ۲۰ساله، میانگین رشد سرمایه‌گذاری تقریبا صفر و برابر با منفی۰.۳درصد بوده امادردوره۱۴۰۰تا۱۴۰۲،رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به ۶.۴درصد مثبت رسیده است. این رشد در سرمایه‌گذاری بیش از رشد اقتصادی بوده و این دو متغیر، یکی کوتاه‌مدت‌تر و دیگری با چشم‌انداز بلندمدت‌تر، نشان‌دهنده تغییرات مثبت در اقتصاد کشور است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها