رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز تأکید کرد؛

ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت آب و کشاورزی در آذربایجان شرقی

جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با محوریت «بررسی راهکارهای تحقق مدیریت یکپارچه تجارت کشاورزی به عنوان پیشران و لوکوموتیو مدیریت مصرف بهینه آب و به روزرسانی الگوی کشت با توجه به تغییر اقلیم» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، نمایندگان بخش دولتی و بخش خصوصی، اساتید دانشگاهی و جمعی از اعضای این کمیسیون در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۱۷
نویسنده بهروز فروغی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: بشیر جعفری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز، در این جلسه، بر ضرورت یکپارچه‌سازی و تمرکز مدیریت در بخش اجرایی مرتبط با محیط زیست، آب ، کشاورزی و تجارت تأکید کرد.

جعفری اظهار کرد: برای تحقق اهداف و اجرایی شدن پروژه‌ها در بخش کشاورزی، حمایت حاکمیت و اعمال دستورات لازم به نهادهای مرتبط از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان آب منطقه‌ای استان، اداره کل محیط زیست استان، اداره کل منابع طبیعی استان و شهرداری تبریز ضروری است. 

وی افزود: با هماهنگی این نهادها می‌توان تحرک بیشتری به بخش خصوصی، به‌ویژه در حوزه کشاورزی بخشید.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز، همچنین به اهمیت تجاری‌سازی محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: می‌توانیم با مشارکت دولت و بخش خصوصی، جایگاه ویژه‌ای برای محصولات کشاورزی استان در بازارهای جهانی تعریف کنیم. 

وی تأکید کرد: این امر نیازمند تدوین برنامه‌ای منسجم برای محصولات تولیدی است، چرا که در حال حاضر بخشی از تولیدات کشاورزی در دست کشاورزان باقی می‌ماند و نمی‌توانند آن‌ها را در بازارهای داخلی یا خارجی به فروش برسانند.

جعفری در ادامه به بحران آب و ضرورت مدیریت یکپارچه کشوری در این حوزه پرداخت و بر لزوم ایجاد راهکارهایی برای کاهش قطعی برق در بخش کشاورزی تأکید کرد تا بتوان بیشترین بهره‌وری را در این حوزه داشت.

 وی همچنین به موضوع انتقال آب بین حوزه‌ها و بارورسازی ابرها اشاره و خاطرنشان کرد: با اتحاد و هماهنگی می‌توان پروژه‌های استانی را به بهترین شکل اجرایی کرد.

جبارعلی ذاکری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی هدف از برگزاری این نشست ها را بهره گیری از توان و ظرفیت بین بخشی و بین نهادی برای حل مشکلات اعلام کرد و افزود برای اینکه این نشست ها به مصداق " نشستند و گفتند و برخاستند" تبدیل نشود لازم است در هر نشست وظایفی مشخص برای هر یک از دستگاه های متولی تعریف شود و در جلسه بعدی مورد ارزیابی قرار گیرد و از سوی حاضران نقد شود تا به نتیجه مطلوب برسد.   

وی در ادامه بر لزوم تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی تأکید کرد و  تصریح کرد تمرکز قدرت در پایتخت باعث کُند شدن فرایندها در استان‌ها می‌شود، و اگر قدرت مدیران استانی افزایش یابد، امور با سرعت بیشتری طی می‌شوند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ادامه با بیان اینکه 92 درصد سرمایه گذاری ها در استان به وسیله بخش خصوصی صورت می گیرد از توسعه سریع پایاب سدها به عنوان نمونه ای موفق از همکاری مردم و بخش خصوصی نام برد و گفت :  با مشارکت مردم و بخش خصوصی، میزان توسعه پایاب سدها در استان امسال به 20 هزار هکتار می‌رسد و زمینه را برای ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی فراهم خواهد کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها