حمله به کورسک، جنگ اوکراین را وارد مرحله جدیدی کرده است

سراب پیروزی برای کی‌یف

حمله اخیر اوکراین به منطقه مرزی کورسک، جنگ میان مسکو و کی‌یف را وارد مرحله جدیدی کرده و بر حجم و شدت حملات از سوی هر دو کشور افزوده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۵۱۵
 
در حالی که ارتش روسیه در هفته‌های اخیر توانسته بود تعدادی از مناطق استراتژیک،‌ روستا‌ها و شهر‌های مختلف را در دونتسک به تسلط خود درآورد، ارتش اوکراین سه‌شنبه گذشته در حمله‌ای غافلگیرانه به داخل خاک روسیه نفوذ کرد و به بخش‌هایی از استان کورسک مسلط شد.
به گزارش ارتش اوکراین، ۲۰۰۰ سرباز این کشور در حمله به کورسک حضور داشتند و این حمله، بزرگ‌ترین عملیات اوکراین در خاک روسیه از آغاز جنگ در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.
ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهور اوکراین، پنج روز پس از آغاز حملات با انتشار پیامی تصویری در صفحه رسمی خود در تلگرام به این حملات واکنش نشان داد و از ارتش خود بابت این تهاجم تشکر کرد.

افزایش حملات روسیه
روسیه در واکنش به این حملات دستور اجرای «عملیات‌های ضد‌تروریستی» در سه استان کورسک، بریانسک و بلگورود را صادر کرد و بر حجم آتش خود علیه نیروهای اوکراینی افزوده است.
جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه دیروز با موفقیت به مواضع ارتش اوکراین در منطقه مرزی کورسک حمله کردند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک و به نقل از وزارت دفاع روسیه، جنگنده‌های این کشور پس از انجام موفق ماموریت، سالم به پایگاه‌های خود بازگشتند.  ارتش روسیه همچنین نیروها و تجهیزات اضافی از جمله تانک‌ها و راکت انداز‌ها را روانه این مناطق کرده است و حداقل ۳۰۰۰ غیرنظامی از مناطق مرزی روسیه تخلیه شده‌اند. بنابر گزارش‌ها، روسیه در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سازمان‌های بین‌المللی خواست که حملات تروریستی اوکراین به مناطق روسیه را محکوم کنند. او تصریح کرد که رژیم کی‌یف به خوبی می‌داند این حملات از منظر نظامی معنایی ندارد. زاخارووا همچنین تاکید کرد که نیروهای مسلح روسیه به زودی پاسخی سخت خواهند داد.
از سوی دیگر پنتاگون اعلام کرد که همزمان با تداوم درگیری‌های شدید در منطقه کورسک،‌ کمک تسلیحاتی جدیدی به ارزش ۱۲۵میلیون دلار را به اوکراین ارسال می‌کند.
 
حمله‌ای بر خلاف اهداف کی‌یف
گرچه اوکراینی‌ها از حملات اخیر بسیار خرسندند و حامیان غربی کی‌یف نیز به تشویق اوکراین مشغولند اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، حملات اخیر کی‌یف را نقد کرده‌ و آن را فاقد تحلیل استراتژیک صحیح دانستند و درباره اهداف و عواقب آن تردید دارند.
حمله اوکراین به منطقه کورسک، تلاشی برای تغییر جریان جنگ است و برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی حملات، استفاده از این مناطق در مذاکرات و افزایش قدرت چانه‌زنی به منظور آزادسازی شهر‌های از دست رفته اوکراینی است که در خلال جنگ به کنترل ارتش روسیه درآمده‌اند.
به گزارش اسکای‌نیوز، اوکراین برای رسیدن به چنین هدفی باید در مقابل تلاش‌های روسیه برای بازپس‌گیری کورسک مقاومت کند و مشخص نیست ارتش اوکراین توانایی چنین کاری را داشته باشد.
هدف احتمالی دیگر اوکراین از حمله به کورسک،‌ تغییر جبهه مبارزه از شهر‌های شرقی و جنوبی داخل اوکراین و سبک شدن فشار تهاجمات روسیه به این مناطق است. در این صورت اوکراین امیدوار است بتواند روسیه را مجاب به عقب‌نشینی نیرو‌ها و استقرار سربازان در داخل مرز‌های خود کند تا ارتش اوکراین بتواند بخش‌هایی از قلمرو‌های از دست رفته را بازپس گیرد.
 
گزارش رسانه‌های غربی از بی‌فایده بودن اقدام اوکراین
با این حال، وضعیت به‌طورکلی در این جبهه به‌نفع کی‌یف پیش نرفته است. این ارزیابی نه‌تنها در مسکو، بلکه در غرب نیز انجام شد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز یادآور شد که گرچه ارتش اوکراین به نفوذ غیرمنتظره‌ای در خاک روسیه دست یافت اما از نظر عملیاتی و استراتژیک به هیچ نتیجه‌ای نرسید و این حمله معنایی نداشت.
این نشریه به نقل از کارشناسان غربی به این واقعیت اشاره کرد که گفتند: ارتش روسیه دارای ذخایر نظامی کافی، فرماندهی خوب و سطح آمادگی رزمی بالاست و این عملیات تنها هدر دادن فاحش نیروی نظامی و تجهیزات قابل توجه بود.
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز تقریبا همین دیدگاه را ارائه داد: حمله غیرمنتظره نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک در مرز روسیه باعث انتقاد تحلیلگرانی شد که معقول بودن انتقال نیروهای خسته از جنگ به خاک روسیه را زیر سؤال بردند.
این نشریه یادآور شد: در پس‌زمینه موفقیت‌های پی‌درپی روسیه در میدان نبرد، حمایت از نظریه لزوم پایان جنگ و آغاز مذاکرات میان مردم اوکراین هم در حال افزایش است و نظرسنجی‌های اخیر این موضوع را ثابت کرده است.
مجله آمریکایی فوربس در تحلیلی حمله اوکراین به منطقه کورسک را یک تلاش ناامیدانه توصیف کرد که در آن ارتش اوکراین آخرین ذخایر خود را در معرض نابودی قرار داد. در این تحلیل اشاره شده واحدهایی از حداقل دو تیپ ارتش اوکراین تصمیم گرفتند با استفاده از شکافی در اطراف یک روستای کوچک در مرز شمالی اوکراین به نیروهای روسی در منطقه کورسک حمله کنند که با این حال این حملات پرخطر به نتیجه‌ای نرسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها