ایهود اولمرت از آشفتگی اوضاع و منازعات پایدار در اراضی اشغالی خبر می‌دهد

شمارش معکوس برای جنگ داخلی در تل‌آویو

هشدار نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر قدس در‌خصوص وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی، نقطه آشکارساز بحران در تل‌آویو محسوب می‌شود. این بحران به اندازه‌ای گسترده و عمیق است که حتی پایان جنگ غزه نیز نمی‌تواند از تشدید آن جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۴۶۸۵۱۴
 
شکاف‌های به‌وجود آمده میان ارتش، موساد و کابینه رژیم‌صهیونیستی از یکسو و تسلط ویژه و کامل جبهه مقاومت بر عمق استراتژیک اراضی اشغالی سبب شده است تا تل‌آویو با سرعتی زیاد به سوی سقوط و تباهی پیش برود. نتانیاهو در این معادله، نماد سقوط و شکست اسرائیل به‌شمار می‌آید.

در حالی که رژیم صهیونیستی علاوه بر درگیری در چند جبهه و گرفتار‌شدن در باتلاق جنگ فرسایشی غزه، با بحران بزرگی در داخل جامعه خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و شاهد تنش‌های داخلی زیادی به‌ویژه بعد از ماجرای درگیری ارتش و صهیونیست‌های افراطی با عناصر پلیس اسرائیل در دادگاه نظامی این رژیم است ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که سابقه شکست مقابل مقاومت را دارد، با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد: ما این روزها شاهد یک جنگ چند‌جبهه‌ای هستیم که از ۱۰‌ماه قبل تاکنون ادامه دارد و موجب شده ۸۰‌هزار نفر از ساکنان شهرک‌های شمالی، خانه‌های خود را ترک کرده و در مناطق مختلف آواره شوند که بارها رسانه‌های آمریکایی و عبری اعتراف کرده‌اند تعداد آوارگان از شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی از زمان پیوستن حزب‌ا... به نبرد طوفان‌الاقصی در دومین روز از این نبرد تاکنون، به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.
 
شکاف در میان صهیونیست‌ها
براساس آنچه اولمرت می‌گوید، گذشته از تهدیدات خارجی، بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل که واقعا موجودیت آن را تهدید می‌کند و انتظار می‌رود که ثبات، اقتصاد، وحدت و هویت آن را تضعیف کند، خطری از درون است. این خطر مربوط به تهدید نفوذ فزاینده جامعه
«یهودی ــ مسیحایی» (یهودیان افراطی) است که به‌شدت در حال گسترش بوده و بر مناطق مختلفی از جبهه داخلی اسرائیل سیطره پیدا کرده است. جامعه یهودیان افراطی مصمم است تا پایه‌های موجودیت اسرائیل را از بین ببرد. منظور ما در اینجا جنبش شهرک‌نشینان افراطی است که عمدتا در کرانه باختری مستقر هستند و افراد وابسته به این جنبش، به شکل واقعی موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند. آشوب دو هفته قبل در اردوگاه «سده تیمان» ارتش صهیونیستی که محل نگهداری بازداشت‌شدگان از نوار غزه بوده و به شکنجه‌گاه مخوف این رژیم علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی معروف است، یکی از مواردی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
 
رمزگشایی از جنایت اخیر در اراضی اشغالی
اخیرا اتفاقی در اراضی اشغالی رخ داد که مفاهیم بسیاری را به همراه دارد. چندی پیش ده‌ها نفر در اعتراض به دستگیری ۹ سرباز متهم به تجاوز به اردوگاه سدیه تیمان‌ در صحرای نقب یورش بردند. حمله معترضان به دادگاه و پادگان نظامی در بیت لید هرج‌ومرج ایجاد کرد. برخی اعضای کنست (پارلمان رژیم اشغالگر قدس) نیز در این حمله حضور داشتند. افزون بر آن، درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان پلیس نظامی و امنیت پایگاه رخ داد که به آشفتگی بیشتر منتهی شد. برخی از اعضای کابینه اسرائیل نیز به دفاع از سربازان پرداختند و مدعی شدند که اتهامات دولت علیه نیروهای ذخیره مردود است. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، این دستگیری‌ها را محکوم کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان خشونت در اردوگاه‌های اسرائیل، افزایش یافته است. دیده‌بان حقوق‌بشر با استناد به گزارش‌ها گفت که سربازان اسرائیلی افراد کم‌سن و سال را بدون آن‌که به آنها اتهامی وارد شود بازداشت می‌کنند. در این گزارش‌ها آمده است که در برخی موارد سربازان اسرائیلی آنها را مانند بزرگسالان بازداشت‌شده برهنه می‌کنند، از آنها عکس برهنه یا نیمه‌برهنه می‌گیرند و عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.
 
افزایش سطح تحریک در اراضی اشغالی
صورت‌بندی پدیده‌ای که اکنون در تل‌آویو و دیگر مناطق اشغالی رخ می‌دهد چندان دشوار نیست! سطح تحریک در اراضی اشغالی افزایش یافته و همین مسأله، تبدیل به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها شده است. به‌عبارت بهتر، هرگونه اتفاق، جنگ، حادثه یا رخدادی تبدیل به دستمایه‌ای جهت تشدید منازعات داخلی در اراضی اشغالی و تبدیل آن به جنگ همه‌جانبه در میان صهیونیست‌های اشغالگر و کودک‌کش شده است. نکته قابل توجه دیگر این است که مقامات اسرائیلی برای مهار شورش و مقابله با صهیونیست‌هایی که در داخل اراضی اشغالی افراطی نامیده می‌شوند، از اردوگاه بیت لید، تعدادی از نیروهای نخبه را که در حال حرکت به سمت جبهه جنگ در نوار غزه بودند به محل فراخواندند. برخی تحلیلگران اسرائیلی با اشاره به این‌که رخداد اخیر نقطه‌ای خطرناک در تاریخ اسرائیل محسوب می‌شود، هشدار می‌دهند که آنچه در بیت لید اتفاق افتاد ممکن است سرآغاز یک جنگ داخلی باشد.

اسرائیل در آستانه جنگ داخلی

ایهود اولمرت و برخی سیاستمداران صهیونیستی به اندازه‌ای جنگ داخلی را نزدیک می‌بینند که نمی‌توانند به‌سادگی از آن عبور کنند. اولمرت در این خصوص اعتراف می‌کند: «سلاح‌های زیادی میان این شبه‌نظامیان افراطی توزیع شده و روزی این شبه‌نظامیان از سلاح‌هایی که به دست آورده‌اند، برای بیرون کردن ما چپ‌ها، نیروهای شاباک و سرویس‌های امنیتی اسرائیل استفاده خواهند کرد.
اعضای این گروه افراطی، باندهای ولگردی هستند که از دستورات ایتمار بن گویر و دوستان او در حزب لیکود یا سایر احزاب ائتلاف کابینه، پیروی می‌کنند. پس آیا ما واقعا به یک جنگ داخلی و یک درگیری بسیار خشن میان گروهی از افراطی‌ها و دیگر گروه جامعه اسرائیل نزدیک شده‌ایم؟ بنابراین در جنگ کنونی مشخص شد که خطر واقعی برای اسرائیل یک خطر درونی است و ما چاره‌ای جز اذعان به این مسأله و آمادگی جهت مبارزه برای زندگی خود نداریم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها