ببینید | وزیر خارجه اردن پس از یک دهه قطع ارتباط در تهران چه می خواهد؟

وزیر امور خارجه اردن به منظور رایزنی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره پاسخ ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه وارد تهران شد.
کد خبر: ۱۴۶۷۵۱۶
تعداد بازدید : 35

سمیر شوهانی، کارشناس مسائل ایران درباره سفر ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن به تهران گفت که این سفر در شرایطی صورت می گیرد که به دلیل عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی و ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، تنش در منطقه به طور خطرناکی اوج گرفته است.

شوهانی درباره اهمیت این سفر گفت این سفر پس از یک دهه توقف سفرهای دو طرفه بین دو کشور انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد که این سفر پس از آن صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ترور شهید هنیه را حتما پاسخ خواهد داد. اردن در عملیات وعده صادق با بازگذاشتن حریم هوایی خود برای آمریکا و رژیم صهیونیستی، امکان رهگیری موشک های ایرانی را قبل از ورود به اراضی اشغالی برای آنها فراهم کرد.

این کارشناس با اشاره به دو تماس تلفنی بین محمد باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه و ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در 48 ساعت گذشته خاطرنشان کرد که این سفر در راستای همان تماس‌های تلفنی انجام می شود.

شوهانی به نقل از منابع اردنی گفت که وزیر خارجه این کشور در این سفر تأکید خواهد کرد که امان به هیچ کشوری اجازه استفاده از خاک اردن برای حمله به کشورهای دیگر را نخواهد داد، سپس با مقامات ایرانی درباره ماهیت پاسخ ایران یا آرام‌سازی تنش های موجود گفتگو خواهد کرد، نکته سوم مربوط به عملکرد اردن در صورت استفاده ایران از موشک و پهپاد برای حمله به رژیم صهیونیستی است و اینکه آیا اردن این بار هم در ائتلاف با آمریکا و انگلیس و فرانسه رو در روی ایران خواهد ایستاد؟ این سوال بسیار مهم است.

شوهانی با اشاره به جغرافیای اردن به عنوان همسایه عراق، تأکید کرد که پهپادهایی که خاک عراق و مواضع الحشد الشعبی را هدف قرار می دادند، از آسمان اردن عبور می کردند و همین موضوع، ضرورت رایزنی با این کشور را گوشزد می کند.

این کارشناس در پایان گفت که اهمیت این دیدار در تلاش اردن برای رایزنی با مقامات ایرانی و تلاش برای آرام کردن اوضاع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها