زائران اربعین در دام گران‌فروشان

فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از روز چهارشنبه گذشته (۱۰مرداد) در سکوهای اینترنتی آغاز و مصوب شد که قیمت بلیت اتوبوس ۲۵نفره از تهران تا ۱۵ شهریورماه به پایانه مرزی مهران ۹۵۰ هزار تومان، چذابه ۹۹۰ هزار تومان، شلمچه و باشماق ۹۹۵ هزار تومان و تمرچین ۸۴۰ هزار تومان خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۶۷۲۰۴
 
همچنین ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه خود آورده است که قیمت بلیت اتوبوس‌های ۴۴نفره تا مهران ۵۶۵ هزار تومان، خسروی ۵۴۰ هزار تومان، چذابه ۵۸۵ هزار تومان، شلمچه ۶۰۰ هزار تومان، تمرچین ۵۰۰ هزار تومان و تا مرز باشماق نیز ۵۲۰هزار تومان تعیین شده است. از سوی دیگر اواخر ماه گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تعیین نرخ ۱۰میلیون تومانی برای بلیت هواپیمای رفت‌و‌برگشتی از تهران به نجف و ۱۲میلیون تومانی ازمشهد به نجف به‌صورت رفت‌وبرگشتی خبرداده بود.بهای بلیت یک‌طرفه از استان‌های خراسان‌ها، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و برعکس حداکثر شش میلیون تومان تعیین شده بود.همچنین بانک مرکزی تلاش کردتا با دو اقدام شرایط مناسب‌تری را برای زوار حسینی آماده کند؛ به‌طوری که ابتدا از هفتم مرداد فروش ارز به‌صورت برخط و حضوری به زوار (هرزائر۲۰۰هزاردینار) آغاز شد و این فرآیند تا سوم شهریورماه ادامه خواهد داشت. در ادامه نیز این بانک طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی برداشت نقدی روزانه از خودپردازهای ثابت و سیار به‌صورت درون‌بانکی و شتابی در مسیر تردد زائران و پایانه‌های مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کلیه نقاط مرزی با کشور عراق، از ۱۶مردادماه تا ۱۶شهریورماه سال جاری را تا سقف یک میلیون تومان افزایش داد. به همین دلیل به نظر می‌رسید که امسال زوار کربلای معلی مشکل خاصی، خصوصا به لحاظ حمل‌ونقل برای شرکت در مراسم اربعین حسینی نداشته باشند. با این حال اما به نظر می‌رسد انتشار دو خبر در خصوص گران‌فروشی بلیت‌های اتوبوس و هواپیما توسط سکوهای اینترنتی و اعتراضات مردم به آن تمهیدات ستاد مرکزی اربعین را به حاشیه برده است؛ به‌طوری که هنوز به آغاز پیش‌فروش بلیت پروازهای اربعین نرسیده، برخی سکوهای اینترنتی قیمت‌های بسیار بیشتری را به‌عنوان نرخ مصوب خرید این بلیت‌ها اعلام کرده‌اند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که پیش‌فروش بلیت‌ها به‌صورت غیرحضوری و توسط سایت ایرلاین‌ها و سایت‌های مجاز صورت می‌گیرد، امابه نظرمی‌رسد اتفاقات سال‌های گذشته مجددا تکرار شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد تاکید وی خطاب به مردم در خصوص این‌که مراقب گران‌فروشی احتمالی سایت‌ها باشند، بی‌اساس باشد، به نحوی که همواره مشاهده شده که مردم با عرضه کم بلیت، اقدام به خرید گران این بلیت‌ها کرده وگران‌فروشان به اهداف خود رسیده‌اند و بعد از ختم غائله، سازمان‌های نظارتی خبردرمانی کرده و از جریمه این شرکت‌های هواپیمایی خبر می‌دهند که فایده‌ای برای خریداران بلیت اربعین ندارد.

نمونه‌های گران‌فروشی بلیت هوایی و زمینی اربعین 
طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که سایت فلای‌تودی بلیت پرواز یک‌طرفه نجف ــ تهران برای تاریخ سوم شهریورهواپیمایی زاگرس راباقیمت۷.۵میلیون تومان یعنی۲.۵میلیون تومان گران‌تربرای فروش عرضه کرد؛ سفرمارکت نیز بلیت همین مسیر پروازی را برای تاریخ ذکرشده با قیمت ۷.۵میلیون تومان عرضه کرده است. لازم به ذکر است بررسی سایت رسمی هواپیمایی زاگرس نشان می‌دهد که این ایرلاین بلیت پرواز مذکور را با قیمت پنج میلیون تومان می‌فروشد. از طرف دیگر شرکت‌های اتوبوسرانی نیز از این غائله غافل نمانده‌اند و در برخی از سکوهای بلیت اتوبوس شاهد افزایش ۲۰درصدی پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین نسبت به قیمت‌های مصوب ستاد اربعین هستیم. به‌عنوان نمونه سکوی اینترنتی مستربلیت؛ بلیت اتوبوس مسیر تهران ــ تمرچین برای تاریخ ۱۶، ۱۷ و ۱۸مردادماه را باقیمت یک میلیون تومان پیش‌فروش می‌کند.این قیمت یعنی حدود ۲۰درصد بالاتر از قیمت مصوب ستاد مرکزی اربعین. همچنین قیمت مصوب بلیت تهران ــ باشماق ۹۹۵ هزار تومان است اما بلیت اتوبوس این مسیر با نرخ یک میلیون و ۱۱هزارو۲۰۰ تومان پیش‌فروش می‌شود. گفتنی است حمل‌ونقل زمینی زوار اربعین از تهران به نجف با ۴۰۰اتوبوس عراقی انجام می‌شود و آن‌طورکه مهدی خضری،مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران گفته، فقط بلیت مسیر تهران ــ نجف پیش‌فروش می‌شودوهیچ پیش‌فروشی برای مسیر برگشت(نجف ــ تهران)وجود نخواهد داشت.گفتنی است آن‌طورکه حسین مذنب، دبیر ستاد اربعین حسینی وزارت راه و شهرسازی گفته، به احتمال فراوان پیش‌فروش بلیت قطار اربعین هم بدون تغییرقیمت از هفته آینده آغاز می‌شود.  وی افزود: قطار اربعین به مقصد اهواز، خرمشهر و کرمانشاه سیرخواهد داشت اما با توجه به محدودیت ظرفیت مسیرهای ریلی مبداء حرکت را افزایش می‌دهیم. به همین دلیل با آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار باید شاهد گران‌فروشی این مسیر حمل‌ونقلی زوار اربعین نیز باشیم، این در حالی است که همان‌طور که اشاره شد، نهادهای نظارتی تا این لحظه  دوایی برای این درد هرساله زوار کربلای معلی ندارند و صرفا پس از اتمام مراسم به جریمه برخی شرکت‌ها، آن هم جریمه‌ای اندک می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها