رهبر حماس پس از شهادت اسماعیل هنیه چه کسی خواهد بود؟

در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در سحرگاه روز چهارشنبه در تهران، سوال مهم این است که چه کسی جانشین وی خواهد شد؟
کد خبر: ۱۴۶۷۱۴۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از الجزیره، این اولین باری است که ارتش رژیم اشغالگر شخص شماره یک جنبش را در سطح سیاسی و در راس منصبش ترور می‌کند، هرچند که پیش از این، «شیخ احمد یاسین» رهبر و بنیانگذار جنبش حماس را ترور کرده بود.

رژیم اسرائیل با ادامه عملیات ترور، برجسته‌ترین رهبران باریکه غزه و کرانه باختری و در راس آن‌ها «عبدالعزیز الرنتیسی» را و چند ماه پیش «صالح العاروری»، معاون رئیس جنبش را در بیروت، پایتخت لبنان ترور کرد.

برخی منابع جنبش حماس در گفتگو با الجزیره نت تأکید کردند حماس «یک جنبش آزادیبخش ملی است که ده‌ها تن از رهبران خود را به عنوان شهید تقدیم کرده و توسط نهاد‌هایی در ساختار سازمانی خود رهبری می‌شود که کار این نهاد‌ها با ترور رهبران، چه سیاسی و چه نظامی متوقف نمی‌شود.»

این منابع افزودند شورای مرکزی جنبش - بالاترین نهاد قانونگذاری جنبش - همچنان کار خود را انجام می‌دهد و کمیته اجرایی - بالاترین نهاد سیاسی جنبش - در این شرایط استثنایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این منابع تاکید کرد سیاست ترور رژیم اشغالگر اسرائیل نه قدرت جنبش را تضعیف خواهد کرد و نه بر عملکرد نهاد‌های آن تاثیر خواهد گذاشت؛ و این جنبش در طول دهه‌ها مقابله با اشغالگری، شرایط دشوار را پشت سر گذاشته و قوی‌تر و محکم‌تر شده است.

منابع مذکور همچنین تاکید کرد رژیم اشغالگر از طریق این عملیات به دنبال بر هم زدن معادلات جنبش است، اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهند شد.

شورای عمومی جنبش حماس سال ۲۰۲۱ بار دیگر «اسماعیل هنیه» را به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرد و «صالح العاروری» پیش از ترور، علاوه بر سمت ریاست منطقه کرانه باختری، سمت معاون رئیس را نیز بر عهده داشت.

«یحیی السنوار» ریاست جنبش در باریکه غزه و «خالد مشعل» ریاست خارج از فلسطین را بر عهده دارد.

کمیته اجرایی جنبش افزون بر رئیس جنبش که ریاست کمیته را برعهده دارد، متشکل از ۱۸ عضو و ۶ عضو از هر منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها