گزارش بازدید از پشت صحنه پربیننده‌ترین برنامه دینی

حسینیه معلی تبلور ایمان و اخلاص

پاورقی حسینیه معلی در خیابان آزادی

درهفته‌ای که گذشت، مخاطبان بسیاری درخواست‌های خود از صداوسیما در مورد تولید یا پخش مجموعه‌ها و برنامه‌های مختلف را با همکاران روابط‌عمومی در میان گذاشتند و ازطرفی بابت پخش برخی از آنها تشکر کردند. در کنار درخواست‌ها، پیشنهادهایی هم مطرح شد.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۷۱
نویسنده صدف تهرانی - گروه رسانه
 
همچنین مخاطبان درد‌دل‌هایشان را درباره گرانی و مشکلات اقتصادی با این سامانه در میان گذاشتند؛ اما در بین پیامک‌های ارسالی، چند کلیدواژه تکرار شده بود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
   
یک «پاورقی» دیدنی
«پاورقی» از جمله کلیدواژه‌های پرتکراری بود که در پیامک‌های ارسالی مخاطبان وجود داشت. با پایان پخش این برنامه مخاطبان بسیاری پیگیر ادامه آن بودند که با توجه به درخواست‌های مردم، سری جدید آن روی آنتن رفته است. برنامه پاورقی با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشرشده در فضای مجازی با زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.این برنامه با اجرای محمدرضا شهبازی، کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی است.
   
«حسینیه معلی» در شبکه قرآن
یکی از برنامه‌های پرمخاطب چند سال اخیر به «حسینیه معلی» اختصاص دارد. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان و با اجرای نجم‌الدین شریعتی که در اعیاد شعبانیه و در دهه اول محرم روی آنتن رفته و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبه‌رو شده است تا جایی که عده‌ای درخواست داشتند بازپخش آن روی آنتن شبکه قرآن برود.در این برنامه ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) از شهرها و استان‌های مختلف ایران حضور پیدا کرده و آیین‌های مذهبی خود را اجرا می‌کردند. نکته جالب این‌که پخش حسینیه معلی در کشورهای لبنان، پاکستان، ترکیه و ... دیگر همزمان با پخش در ایران اتفاق افتاد و به درخواست آنها، برنامه ترجمه شد و بنابر اعلام سازندگان آن استقبال خوبی هم از آن به‌عمل آمد.اما یکی از نکات جالب دیگر، رکوردزنی حسینیه معلی در دو سال اخیر بود. خصوصا فصل محرم که بیشتر مورد توجه قرار گرفت.براساس گزارش مرکز تحقیقات صداوسیما، برنامه حسینیه معلی با پخش ۱۳ قسمت از شبکه سه در ایام محرم امسال توانست به مخاطب ۵.۴۳درصدی دست پیدا کند و پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در دو سال اخیر باشد. درتابستان۱۴۰۱، آخرین فصل«خندوانه» با۲.۳۹درصدوآخرین فصل«عصرجدید»با ۴.۴۴درصدپربیننده‌های سیما بودند.
   
رادیویی برای همه
از جمله کلیدواژه‌های پرتکرار پیامک‌های مردمی به تشکر بابت«رادیو محرم» اختصاص دارد و این‌که درخواست یک سری نوحه‌ها و مداحی‌های قدیمی را در این شبکه رادیویی داشتند. رادیو محرم با شعار «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» تلاش کرده تا به صورت ۲۴ ساعته،برنامه‌های متنوعی راباحال‌و‌هوای محرم روی امواج خود ببرد.این شبکه رادیویی، از طریق بستر مجازی و برنامه ایرانصدا، سایت رادیو معارف و رادیو محرم در سراسر جهان قابل دریافت است. درمراسمی علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی پیش از این درباره این شبکه رادیویی وفعالیت چندسال گذشته آن گفته بود:رادیو محرم یکی ازاقدامات ویژه معاونت صداست که با الگوسازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی به‌ویژه برای جوانان باتاکید برواقعه وعبرت‌های عاشورا و حوادث پس از آن به‌ویژه افشاگری‌های حضرت زینب(س) و آگاهی‌بخشی‌های حضرت سجاد(ع) در خدمت مخاطبان است.
   
تماشای«سال‌های دور از خانه» 
یکی از مجموعه‌های خاطره‌انگیزی که مدتی است در شبکه تماشا بازپخش می‌شود و با اقبال خوبی هم از جانب مخاطبان این شبکه روبه‌رو شده، مجموعه «سال‌های دور ازخانه» یاهمان«اوشین» است ودرکنارمخاطبانی که با تماشای این سریال خاطره‌بازی می‌کنند، نسل جوان امروز هم که برای نخستین بار این سریال را می‌بیند با آن ارتباط برقرار کرده است. بسیاری از مخاطبان در پیامک‌هایشان بابت پخش این سریال تشکر کرده‌اند و به نظرشان برای نسل امروز بسیار آموزنده است. این سریال در دهه ۶۰ در ایران به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شد و رکورد جدیدی را در تاریخ تلویزیون ایران به ثبت رساند.سریال سال‌های دور از خانه زندگی دختربچه فقیری را روایت می‌کند که با اراده‌ای پولادین، طوفان‌های زندگی را پشت‌سر گذاشت و کار در مزرعه، خانه‌های مردم و... را تجربه کرد و با تحمل سختی‌های زندگی زناشویی، هیچ‌گاه نتوانست او را از پا بیندازد. او با صبر و بردباری بر مشکلات غلبه و در هر قدم، پله‌های ترقی را طی کرد تا صاحب و مالک بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ژاپن شد.
   
درخواست‌هایی از شبکه نمایش
در پیامک‌های ارسالی به سامانه ۱۶۲، مخاطبان بسیاری پیشنهادهایی برای شبکه نمایش داشتند. از جمله این‌که عده‌ای درخواست پخش فیلم‌های زنده‌یاد سعید راد را در این شبکه داشتند یا فیلم‌هایی با بازی فرامرز قریبیان. همچنین برخی هم درخواست داشتند که فیلم‌های دفاع‌مقدسی را از این شبکه تماشا کنند. البته عده‌ای هم بودند که به سینمای کره علاقه‌مندند و درخواست پخش فیلم‌های کره‌ای را از این شبکه داشتند. اما نکته جالب این‌که در هفته‌ای که گذشت، فیلم‌های «هناس» و «ساعت به وقت صفر» پخش شد که برخی از مخاطبان به خاطر پخش این فیلم‌ها تشکر کرده بودند. در نهایت برخی هم که به سینمای وسترن علاقه دارند، درخواست پخش چنین فیلم‌هایی را از این شبکه داشتند.
   
ساخت سریال درباره بعد از عاشورا
در طول این سال‌ها درباره شخصیت‌های مهم تاریخی و مذهبی آثار نمایشی بسیاری ساخته شده است. با این حال برخی از مخاطبان در پیامک‌هایی که فرستادند، درخواست تولید و ساخت مجموعه‌هایی با محوریت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) را در تلویزیون داشتند. یکی از آنها معتقد بود که بچه‌های امروز باید بدانند بعد از عاشورا چه اتفاقاتی برای آنها افتاده و باید نسل امروز با زندگی و شخصیت این افراد بیشتر آشنا شوند. همچنین عده‌ای هم درخواست بازپخش سریال «ولایت عشق» را داشتند. مجموعه‌ای که درباره زندگی و شخصیت امام رضا(ع)ساخته‌شده واغلب در روز شهادت و یا میلاد این امام فیلم سینمایی از این سریال تهیه و پخش می‌شود.

داستان‌هایی«از سرگذشت»
فصل جدید برنامه «از سرگذشت» شبکه نسیم که درباره دوراهی‌های زندگی است، تلاش می‌کند تصویرگر یک فضای معنوی و توام با عشق به سرور و سالار شهیدان باشد. از همین رو عده‌ای بابت پخش این برنامه تشکر کرده‌اند.محسن نجفی‌سولاری، تهیه‌کننده برنامه از سرگذشت درباره فصل جدید این برنامه در گفت‌و‌گویی بیان کرده بود که در قسمت اول سری جدید این برنامه با مطرح کردن داستان موضوع اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک چهره شاخص که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه عطفی با موضوع اجتماعی دارد به قسمت دوم برنامه اضافه می‌شود. در پایان هر قسمت یک کوله به مهمانان برنامه تقدیم می‌شود با شعار «اربعین می‌بینمتون» تا در روز اربعین شاید مسافر سیدالشهدا(ع) باشند. نکته مهم این برنامه حضور چهره‌هایی است که مقابل دوربین برنامه می‌نشینند و داستاهای شنیدنی را روایت می‌کنند.
   
هیس هیچی نیس!
در بین پیام‌های تشکری که به ۱۶۲ ارسال شده است، بابت پخش مجموعه «هیس هیچی نیس» شبکه امید تشکر کرده و معتقد بودند که این مجموعه بسیار خلاقانه و هنرمندانه ساخته شده است. قصه‌های هیس هیچی نیس در فضایی فانتزی با نگاهی طنز به رویدادهای تاریخی جهان ساخته شده است. این مجموعه اثری اقتباسی و شامل بخش‌های مختلفی از جمله دادگاه، استعدادیابی، سرآشپز، تاریخ کاغذی و ... است که بخش سرآشپز، ترکیبی از کار رئال و عروسکی است.
   
کلینیک تخصصی در شبکه افق
از جمله پیامک‌های ارسالی به سامانه ۱۶۲ به تشکر از برنامه «انارستان» شبکه افق اختصاص دارد. انارستان از برنامه‌‌های خاص این شبکه است که با آغاز همه‌‌گیری کرونا، پخش آن آغاز شد؛ برنامه‌ای که با محوریت طب ‌سنتی و نگاه به پزشکی مدرن با حضور متخصصان طب ایرانی و پزشکان متخصص در حوزه‌‌های گوناگون به ارائه راهکارهای عملی برای زندگی سالم و مقابله با بیماری‌‌هامی‌پردازد.البته درطول این مدت،عوامل سازنده تلاش کرده‌اندبااعمال تغییرات درفرم واجرا،ازتکرار جلوگیری کنند.انارستان شامل گفت‌‌وگوباکارشناسان طب ‌سنتی،پزشکان متخصص وآیتم‌های متنوع است. در آیتم‌ها، مخاطبان با شیوه‌‌های صحیح خورد و خوراک، مدیریت روح و روان و خواب و بیداری و...آشنا می‌شوند.
   
استقبال از «خیابان آزادی»
از جمله برنامه‌های موفق شبکه افق که توانسته موردتوجه مخاطبان این شبکه قرار بگیرد تا جایی که در پیامک‌ها از آن یاد می‌کنند، برنامه «خیابان آزادی» است. این ویژه‌برنامه با موضوعات مختلفی روی آنتن می‌رود. از جمله این‌که به مناسبت هفته عفاف و حجاب این برنامه روی آنتن رفت. این برنامه با هدف ارتقای آگاهی عمومی و ارائه پاسخ‌های مناسب به چالش‌های فرهنگی پیرامون مسأله حجاب، به بررسی موضوعات مرتبط با حجاب و عفاف می‌پردازد.خیابان آزادی یک برنامه گفت‌وگومحور است که با حضور مهمانان ویژه در استودیو، به تبادل نظر و گفت‌وگو درباره مسائل و چالش‌های مرتبط با حجاب و عفاف در جامعه می‌پردازد.این برنامه تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری برای گفت‌وگو و تبادل نظر، به تقویت دانش جامعه در زمینه حجاب کمک کرده و با حملات فرهنگی مقابله نماید. همچنین، با معرفی و شبکه‌سازی بین فعالان فرهنگی و کارشناسان، به حمایت و ترویج ارزش‌های مرتبط با حجاب و فرهنگ اسلامی می‌پردازد.برنامه خیابان آزادی با رویکردی جامع و تحلیلی، سعی دارد تا با آموزش مهارت‌های عملی و حفظ اصالت فرهنگی، به ترویج و تبلیغ ارزش‌های فرهنگی و دینی در جامعه کمک کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها