تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری به چه معناست؟

مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور دولت چهاردهم امروز توسط رهبر انقلاب برگزار می‌شود.
مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور دولت چهاردهم امروز توسط رهبر انقلاب برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۶۴۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، امروز هفتم مرداد ماه قرار است، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب در مراسم تنفیذ، حکم قانونی خود را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کند و رسما نهمین رئیس‌جمهور کشورمان شود.  

تنفیذ به معنای تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می‌شود

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره تنفیذ حکم رئیس‌جمهور گفته است: تنفیذ به معنای تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می‌شود. در قانون اساسی واژه امضا و در قانون انتخابات واژه تنفیذ را داریم که مترادف هم هستند. در قانون اساسی در اصل ۱۱۰ آن و در بند ۹ به این موضوع اشاره شده است. در قانون انتخابات، آغاز دوره چهاردهم ریاست جمهوری با تنفیذ صورت می‌گیرد و دیگر از لفظ رئیس‌جمهور منتخب استفاده نمی‌شود و تمام اختیارات رئیس جمهور را دارد.  

طحان نظیف ادامه داد: ما در مبانی دینی داریم که مسئولیت حکمرانی کشور در زمان غیبت برعهده یک فقیه جامع الشرایط است. در کنار آن اصل ۵۶ را داریم که قوای حاکم برجمهوری اسلامی ایران را ذکر می‌کند که ذیل نظر امامت، امت مسئولیت‌های خود را ادامه می‌دهند. تلاقی رای مردم و اعتبار بخشی به آن در اینجا کاملا روشن است. امضای حکم رئیس جمهور به دست ولی فقیه یعنی اقدامات رئیس‌جمهور اعتبار شرعی و قانونی می‌یابد. تنفیذ به معنای مشروعیت بخشی و نظارت بر اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. بعد از مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف سه‌شنبه (۹ مرداد) برگزار می‌شود؛ طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور در جلسه ای مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا می‌کند.

حضور بیش از ۸۰ هیات و ۳۰۰ مهمان خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور

همانطور که طحان نظیف نیز اشاره کرد  نهم مرداد مان نیز رئیس جمهور کشورمان در جمع نمایندگان مردم حاضر میشود و سوگندنامه تعهد خود را یاد میکند؛ مراسمی که با حضور جمع کثیری از مقامات داخلی و خارجی در حضور نمایندگان ملت انجام میشود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس  در این باره گفته است: مراسم تحلیف آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب ساعت ۱۶ سه‌شنبه ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.  در مراسم تحلیف علاوه بر مسئولان و مقامات عالی رتبه داخلی، بیش از ۸۰ هیات و ۳۰۰ مهمان خارجی حضور خواهند داشت.

طبق اعلام دستگاه‌های مختلف انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژرالدو آلکمین معاون رئیس‌جمهور برزیل، ویاچسلاو وولودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در رأس هیات روسی، رشید مردوف، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، هیاتی عالی رتبه از چین از جمله مهمانان این مراسم هستند.

 مراسم تحلیف از مهمترین رویداد‌های جمهوری اسلامی است

جلسه ستاد تحلیف رئیس جمهور صبح شنبه  با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای برگزار شد و آقای قالیباف در این جلسه با بیان اینکه برخی از هیأت‌های خارجی مهمان مراسم تحلیف، ممکن است برای نخستین بار وارد کشور شوند، تاکید کرد: باید تلاش کنیم که همه این هیأت‌ها با هر بار ورود به کشور، برداشتی تازه‌ای از جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی پیدا کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این مراسم از مهمترین رویداد‌های جمهوری اسلامی است گفت: مجلس شورای اسلامی که میزبان مراسم تحلیف است، نگاه ملی و بین‌المللی به این رویداد مهم دارد و در هر دوره تلاش کرده است این مراسم در بهترین و عالی‌ترین شکل برگزار شود.  بازتاب رسانه‌ای این رویداد بسیار مهم است و اثرگذاری آن حاصل تلاش حوزه‌های رسانه‌ای در پوشش خوب و همه جانبه مراسم تحلیف خواهد بود تا این مراسم برای مخاطبان داخلی و خارجی به رویدادی ماندگار تبدیل شود.

همانطور که رئیس مجلس نیز به آن اشاره کرده است حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان آن هم در این سطح یکی از مهمترین رویداد‌های کشورمان است؛ موضوعی که بسیاری بر آن صحه گذاشتند.

حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف و تشییع رئیس‌جمهور شهید نشان از قدرت ایران دارد 

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور بیش از ۸۰ هیات خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب بیان کرد: این موضوع نشان از دیپلماسی موفقی است که عمده آن در دولت رئیس جمهور شهید صورت گرفت. ایشان یک نگاه همه جانبه گرایانه داشت که طبق آن فعالیت‌های وزارت خارجه را در رابطه با چند کشور اروپایی و غربی محدود نکرد و با مناسب سازی سیاست خارجی و اهمیت دادن به اکثر کشور‌ها یکی از عوامل حضور پررنگ سران کشور‌های مختلف در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب است.

وی ادامه داد: دومین عامل این امر مقاومتی است که دولت سیزدهم از خود نشان داد آقای رئیسی در برابر تهاجمات غرب اقتداری را از خود به نمایش گذاشت که این اقتدار برای بسیاری از کشور‌ها قابل احترام بود چرا که پیشتر ایران را کشور پیرو سیاست‌های غربی میدانستند، اما الان میدانند که ایران به الگویی برای تامین نیاز‌های خود در برابر سلطه گری‌های غرب تبدیل شده است. طبعا ریل گذاری‌های مثبتی را آقای رئیسی در سیاست خارجی انجام داد که هرکدام برکاتش از اکنون آشکار شده است.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی نیز در این باره گفته است: اینگونه حضور‌ها نشان از ارتقای قدرت کشور نیز دارد. دیپلماسی صد‌ها ابزار از ابزار موفقیت در کشور است که اگر به خوبی عمل کند نتیجه آن ارتقای قدرت کشور است و این حضور افراد بین المللی به دلیل افزایش این جایگاه است.

وی ادامه داد: هر دولتی در جایگاه خود قدمی کوچک یا بزرگ برای افزایش قدرت کشورمان برداشته است و نمیتواند به یک دولت این را منتسب کرد بلکه این فرآیند عملکرد ۴۵ ساله کشورمان است.  دولت چهاردهم اگر به شعار استقلال وفادار باشد و به ماهیت اسلامی ایران اعتقاد راسخ داشته باشد و از اینها پاسداری کند اینها اصلی‌ترین زیرساخت جمهوری اسلامی ایران در تمام قدرتهایش است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی هم گفت:  اقبال عمومی و درخواست کشور‌های مختلف برای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نشان میدهد که جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان بسیار افزایش داشته است. همچنین حضور بیش از ۸۰ هیات در مراسم تشییع شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراهان ایشان نشان میدهد که ایران از محبوبیت بسیاری بالایی برخوردار است و این نشان از نفوذ سیاسی و بین المللی ایران در منطقه است؛ لذا در مراسم تحلیف نیز طبعا هیات بسیار بالایی در سطح بالا حضور خواهند یافت که نشان از افزایش نفوذ ایران دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها