گزارش «جام‌جم» از استودیو‌های تلوبیونی صداوسیما برای نامزد‌های انتخابات و گفتگو با مدیران

عدالت‌ گستری در قاب انتخابات

کد خبر: ۱۴۶۱۲۶۱
نویسنده زینب علیپور‌طهرانی - گروه رسانه

در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری هستیم؛ انتخابات زودهنگامی که شهادت ابراهیم رئیسی منجر به آن شد. شمارش معکوس شروع شده و کاندیدا‌ها تبلیغات خود را در رسانه‌ها آغاز کرده‌اند؛ از این‌رو صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین رسانه کشور مثل همیشه پای کار آمده و از همه ظرفیت‌های خود در این زمان کوتاه استفاده کرده تا در انتخاب بهترین رئیس‌جمهور، مخاطبان خود را یاری کند؛ آن هم در یک فضای کاملا عادلانه، همه امکاناتش را در اختیار نامزد‌های ریاست‌جمهوری قرار داده تا آن‌ها نیز بتوانند با دستاورد‌هایی که تا به امروز در زمینه‌های کاری خود داشتند و برنامه‌ها و اهدافی که در پیش‌رو دارند، نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده و در این رقابت برابر و عادلانه شرکت کنند. معاونت فضای مجازی با تلوبیون و پایگاه ایرانصدا و همچنین از‌سوی دیگر تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ظرفیت‌های خود را برای معرفی این چهره‌ها به‌کار گرفته‌اند؛ به همین دلیل برای هر‌کدام از نامزد‌ها استودیویی در سازمان صداوسیما تدارک دیده شده که جام‌جم به همین بهانه بازدیدی از استودیو‌های انتخابات داشته و همچنین گفت‌و‌گویی با محمد رستگار، مدیرکل راهبری اپراتور‌ها و تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت مجازی و احمد خورشیدی مدیر‌عامل تلوبیون داشته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

۶ استودیو برای ۶ نامزد
اگر یک‌بار هم پای‌تان به ساختمان شهدای رادیو باز شده باشد، قطعا می‌دانید که در زیر‌زمین این ساختمان استودیو‌های رادیویی بسیاری وجود دارد که هرکدام شماره‌گذاری شده و متعلق به برنامه‌ای است. اگر چند قدمی هم از مقابل هرکدام از استودیو‌ها عبور کنید، صدای گوینده‌هایی را می‌شنوید که مشغول ضبط یا اجرای برنامه‌ای هستند و اگر کنجکاوی‌تان گل کند و سرکی به داخل بکشید، متوجه حضور یک سری گوینده در استودیو و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده در اتاق فرمان می‌شوید که بی‌توجه به فضای خارج از استودیو، تمرکزشان روی کارشان است. روزی که ما برای بازدید از استودیو‌های ویژه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری رفتیم، به محض ورود با تکاپو و رفت‌و‌آمد بسیاری از همکارانی روبه‌رو شدیم که هرکدام در این استودیو‌ها سخت مشغول کار بودند. اگر دوست دارید فضا را برای‌تان تشریح کنیم باید بگوییم که در یک راهرو شش استودیو وجود دارد که به هر‌کدام از نامزد‌ها تعلق دارد. تصویر هر‌کدام از نامزد‌ها نیز مقابل استودیوی‌شان روی بنر دیده می‌شود. انتهای راهرو پوستر صفحه تلوبیون قرار دارد و دو مانیتور هم اطراف راهرو کار گذاشته شده که تصاویری از استودیو‌ها روی آن‌ها نقش بسته که قرار است برنامه‌های هرکدام از نامزد‌ها روی آن‌ها نمایش داده شود. وارد هر‌کدام از استودیو‌ها که می‌شویم، روی دیوار، جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها به همراه نام شبکه و ساعت پخش ذکر شده است. عده‌ای هم در اتاق فرمان‌ها در حال آماده‌سازی برنامه‌ها هستند. چیدمان استودیو‌ها هم تقریبا شبیه به هم است و فقط یکی دو نفر از نامزد‌ها ترجیح داده‌اند تا به سبک و سیاق و سلیقه خود تغییراتی را در فضای استودیو ایجاد کنند. در نهایت این‌که همه‌چیز برای برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها مهیاست. باید منتظر بود و دید که کدام‌یک از این نامزد‌ها از این استودیو‌ها پیروز خارج می‌شوند.

تلوبیون؛ تمام‌قد در اختیار انتخابات
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون است که با توجه به انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری به همراه همکارانش تمام تلاش‌شان خود را به کار گرفته‌اند تا فضای برابر و عادلانه‌ای را برای نامزد‌ها فراهم و از همه ظرفیت‌های تلوبیون برای امر مهم انتخابات استفاده کنند.

وی در گفتگو با جام‌جم در خصوص ظرفیت‌های به‌کارگرفته تلوبیون برای نامزد‌های ریاست‌جمهوری توضیح می‌دهد: معمولا اهداف و برنامه‌ریزی‌های تلوبیون از یک‌سال قبل انجام می‌شود. برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ریزی‌مان برای سال آینده بود و این انتخابات زودهنگام باعث شد با ریتم و سرعت بیشتری کار کنیم. البته با حجم ثبت‌نام‌هایی که اتفاق افتاد، ما برای ۱۰ کانال و ۱۰ نامزد تدارک دیده بودیم که هرکدام یک زیرساخت فنی جدی می‌طلبید و ما آمادگی لازم را داشتیم. نکته حائزاهمیت در این میان آن است که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، امکانات واحد رسانه‌ملی که باید در اختیار نامزد‌ها قرار بگیرد فقط در حوزه رادیو و تلویزیون بود. اما در دوره قبل یعنی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در راستای عدالت رسانه‌ای، فضای مجازی هم اضافه شد. یعنی چارچوب‌ها و ساختاری اضافه شد که بشود در فضای مجازی هم به نامزد‌های انتخاباتی کمک کرد تا بتوانند عقاید و نظرات و برنامه‌های خودشان را به مخاطبان فضای مجازی سازمان صداوسیما منتقل کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: اصولا سبک تولید محتوا در فضای مجازی با برودکست و تلویزیونی و رادیویی متفاوت است. توزیع آن هم کاملا متفاوت است. ما باید امکاناتی را فراهم می‌کردیم که محتوا خیلی سبک و ارزان تولید شود و به دست مردم برسد. به همین خاطر استودیو‌های صدایی که ما در دوره قبل داشتیم، به استودیوی تصویر نیمه‌حرفه‌ای تبدیل کردیم. نامزد‌ها به همراه کارشناسان‌شان می‌آمدند و به ارائه برنامه‌های خود می‌پرداختند. خوشبختانه استقبال زیادی هم شد. حتی من دیده‌ام طرفداران نامزد‌هایی که در دوره قبل هم حضور داشتند، لینک‌های تلوبیون دوره پیش را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند. 

خورشیدی همچنین بیان می‌کند: این فرصت برای همه نامزد‌ها واحد است؛ بنابراین هرکدام از نامزد‌ها هرچقدر بتوانند بیشتر محتوای جذاب تولید کنند، شانس بیشتری دارند و بیشتر هم دیده می‌شوند. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره صفحه اختصاصی نامزد‌ها عنوان می‌کند: ما برای هرکدام از نامزد‌ها یک صفحه و یک کانال داریم. یعنی هر نامزد هم می‌تواند پخش زنده داشته باشد و هرآنچه محتوا تولید کرده را در آرشیو نگهداری کند. دقیقا مثل یک شبکه تلویزیونی است که در اختیار هرکدام از نامزد‌ها قرار گرفته است. نکته بعد این‌که از دل یکی دو ساعت برنامه‌ای که پخش می‌شود، کلیپ‌های چند دقیقه‌ای هم تولید می‌شود. یکی دیگر از امکاناتی که امسال برای نامزد‌ها ایجاد کرده‌ایم این است که ستاد هرکدام از نامزد‌ها یک گروه سردبیری هم دارد. حتی چینش صفحه را هم به خودشان سپرده‌ایم. به تعبیری نامزد‌ها یک خط تولیدی از استودیوی اختصاصی و همین‌طور برنامه‌هایی که خودشان دارند، روی شبکه خطی، پخش زنده می‌شود و کل برنامه آرشیو و کلیپ‌هایش تولید می‌گردد و این کلیپ‌ها برای بازنشر در شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار می‌گیرد. درواقع ما تمام امکاناتی که برای تولید محتوا در فضای مجازی لازم است را صفر تا صد در اختیار نامزد‌ها قرار می‌دهیم. یعنی به هرکدام از آن‌ها کمک می‌کنیم محتوایی را که خودشان می‌خواهند در فضای مجازی بازنشر کنند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

وی در ادامه می‌افزاید: یکی دیگر از امکانات ویژه ما در صفحه تلوبیون، تفکیک به ازای هر سؤال است. چون در گفتگو‌های آن‌ها قطعا یک سری سوالات واحد و مشترک پرسیده می‌شود که ما در تلوبیون هر کدام از سوالات مشترک را با پاسخ هر شش نامزد کنار هم قرار می‌دهیم. 

خورشیدی درباره اینترنت رایگانی که در اختیار کاربران تلوبیون در زمان انتخابات قرار می‌گیرد هم توضیح می‌دهد: ما رایزنی‌ها را انجام داده بودیم که آقای وزیر هم اعلام کردند یک بسته ۲۰ گیگ اینترنت رایگان در اختیار همه مردم ایران مخصوص تلوبیون قرار می‌گیرد. یعنی مردم تا ۲۰ گیگ می‌توانند از تلوبیون در زمان انتخابات استفاده کنند. 

وی همچنین می‌گوید: نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد این است که ما در انتخابات قبلی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار کاربر همزمان و حدود ۴ میلیون کاربر در طول برگزاری مناظره داشتیم که از طریق تلوبیون به تماشای مناظره‌ها نشستند. پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم حدود ۵۰۰ هزار کاربر همزمان داشته باشیم. البته ما آمادگی تا ۲ میلیون نفر را هم داریم. این آمادگی هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ حمایت و پشتیبانی از مخاطبان است.

خورشیدی به نکته مهم دیگری در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: طرفداران نامزد‌ها می‌توانند بیایند از محلی که خود نامزد‌ها به عنوان مرجع خبری قبول دارند، محتوا را در فضای مجازی توزیع کنند و نشر بدهند. همین مسأله باعث گرم شدن انتخابات و نشر اخبار درست و دقیق می‌شود. 

وی در پایان درباره تفاوت فضا و امکاناتی که در این دوره نسبت به دوره قبل در اختیار نامزد‌ها قرار می‌گیرد هم بیان می‌کند: تفاوت از دوره قبل بسیار است. کیفیت تصویر ارتقا یافته و فول‌اچ‌دی است. نکته بعد این‌که در این دوره قابلیت تولید به لحظه کلیپ‌ها اضافه شده است. ضمن این‌که در نسخه جدید تلوبیون، نامزد‌ها می‌توانند تمام آرشیو صداوسیما و هر آنچه در این ۱۰ سال اخیر پخش شده را در صفحه خودشان بیاورند. یعنی هر آنچه نامزد‌ها در این سال‌ها در گفتگو‌های تلویزیونی با هر برنامه و در هر شبکه‌ای داشتند، در آرشیو وجود دارد و می‌توانند به عنوان تبلیغات در صفحه خودشان استفاده کنند و با علاقه‌مندان‌شان به اشتراک بگذارند. می‌توانم بگویم یک تلویزیون در اختیار هر کدام از نامزد‌ها قرار گرفته است.

صفحه اختصاصی برای نامزد‌ها در تلوبیون

هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تلوبیون یک استودیوی اختصاصی برای تولید محتوا و یک صفحه اختصاصی دارد. این را حمیدرضا ملاموسی‌زاده، قائم‌مقام معاون فضای مجازی و دبیر ستاد انتخابات این معاونت در گفتگو با شبکه خبر بیان می‌کند و می‌گوید: معاونت فضای مجازی در دو بخش برای انتخابات برنامه دارد. یکی پویش شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «پویش جمهور» و دیگری برنامه «تبادل» که یک ویژه برنامه خاص برای ایام انتخابات است که در تلوبیون و شبکه آرا پخش می‌شود. از دیگر برنامه‌هایش ایجاد صفحات اختصاصی و در اختیار گذاشتن این صفحات اختصاصی در سکوی تلوبیون با بیش از ۵۰ میلیون نصب و شبکه‌های اختصاصی به هر کدام از نامزد‌ها و استودیو‌های اختصاص برای هر کدام از نامزد‌ها برای استفاده ۲۴ ساعته است.

وی درباره چینش تصاویر در تلوبیون توضیح می‌دهد: براساس قرعه‌کشی که روز اول سازمان صداوسیما انجام داد، آقای پورمحمدی شماره یک بود، آقای زاکانی شماره شش و براساس همین، ما مبنا را گذاشیتم قرعه‌کشی سازمان برای چینش تصاویر در تلوبیون و حتی تخصیص استودیوها.

وی درباره استودیو‌ها نیز بیان می‌کند: استودیو‌ها در حقیقت یک امکانی است که ۲۴ ساعته در اختیار نامزد و شبکه ستاد نامزد در حوزه فضای مجازی قرار می‌گیرد. در این ۲۴ ساعت نامزد این امکان را دارد که خودش و کارشناسانی که معرفی می‌کند در استودیو، درباره دیدگاه وی دفاع کنند. ایجاد این امکان از نظر فنی با معاونت مجازی بود و عوامل فنی و تولید را ما ایجاد کردیم، ولی این‌که چه محتوایی پخش شود را نامزد و نماینده تام‌الاختیاری که معرفی می‌کند، برعهده دارند. این یک شبکه ۲۴ ساعته است که در اختیار نامزد است که از سکوی تلوبیون پخش می‌شود. همچنین استودیو رزرو پیش‌بینی شده و قابلیت این را داریم که از استودیو‌های دیگری هم استفاده بکنیم.

وی همچنین می‌گوید: این امکان وجود دارد که این پخش به صورت ضبطی و زنده در استودیو و خارج از استودیو صورت بگیرد و به شکل تعاملی است. به هر شبکه یک شماره در شبکه‌های اجتماعی و مجازی اختصاص دادیم و مردم می‌توانند از طریق این شماره با خود نامزد ارتباط برقرار کنند. وی درباره شروع این امکانات افزود: سه نفر از نامزدها، نمایندگان‌شان را معرفی کردند: آقایان جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده. بقیه را هم در تعامل هستیم تا نمایندگان خود را معرفی کنند.

وی درباره «پویش جمهور» هم توضیح می‌دهد: این پویش یک پویش مردمی است که معاونت فضای مجازی و صداوسیما، تسهیل‌کننده و کمک‌کننده از جهت تبلیغات این پویش است. این پویش می‌تواند عکس، دلنوشته، ویدئو یا کلیپ باشد که از خودشان می‌گیرند تا بتوانند چیزی را تولید بکنند، شماره‌هایی را قرار دادیم در صفحات اجتماعی داخلی و خارجی، می‌توانند محتوا را بفرستند. ما از همین محتوا استفاده می‌کنیم و جوایزی هم به بهترین تولیدات براساس قرعه‌کشی اختصاص می‌دهیم. وی درباره برنامه «تبادل» برنامه‌ای که تولید خود فضای مجازی است، گفت: برنامه «تبادل» یک برنامه چالشی فضای مجازی درباره انتخابات ریاست جمهوری است. در تلوبیون یک شبکه‌ای داریم که شبکه مخصوص خود معاونت فضای مجازی است که همزمان با انتخابات مجلس راه‌اندازی شده است. البته در انتخابات ریاست جمهوی قبلی هم سابقه دارد، هدف‌مان این است که بیاییم یک قسمت پازل اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم را در فضای مجازی تکمیل کنیم. این برنامه هم قبل مناظره‌ها و هم بعد از مناظره‌ها پخش می‌شود، براساس اتفاقاتی که در داخل مناظره می‌افتد با کارشناسان نامزد‌ها درباره اتفاقاتی که افتاده، صحبت می‌شود. وی درباره تجربه معاونت فضای مجازی گفت: مهم‌ترین تجربه معاونت مجازی زیربار بردن سکوی تلوبیون بود که بتوانیم برای هر نامزد یک صفحه اختصاصی در نظر بگیریم تا بتوانند اطلاعات شخصی، سوابق و ویدئو‌های خود را بارگذاری کنند، این مبنایی شد که ما بتوانیم از طریق تلوبیون ویدئوی تولیدشده توسط کاربر را دریافت کنیم. یعنی هرکدام از نامزد‌ها این امکان را دارد که ویدئوی درخواستی را از طرف مردم دریافت کرده و اگر صلاح بداند در شبکه اختصاصی خود پخش کند.

همگرایی رسانه‌ای و توسعه فضای مجازی

محمد رستگار، مدیر کل راهبری اپراتور‌ها و تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت مجازی در بازدید ما از استودیو‌ها همراهی‌مان کرد و توضیحات جامع و کاملی را در این باره می‌داد. وی در گفتگو با جام‌جم در خصوص استودیو‌ها و تخصیص آن‌ها به نامزد‌ها توضیح می‌دهد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده که هرکدام از نامزد‌ها می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته از این استودیو‌ها استفاده کنند. البته انتخاب استودیو‌ها بر اساس لیست قرعه کشی که طی مراسمی در سازمان انجام شد، صورت گرفته است. مثلا استودیو شماره یک متعلق به آقای پورمحمدی است. یا استودیو شماره دو متعلق به آقای قاضی‌زاده است و ....

وی ادامه می‌دهد: ما به واسطه بحث عدالت رسانه‌ای شش استودیو با تجهیزات یکسان را در اختیار همه نامزد‌ها قرار می‌دهیم که بتوانند هر کدام به صورت زنده و ضبطی با هویت بصری خودشان محتوا تولید کنند و مانند دوره قبل خودشان هم می‌توانند در استودیو‌ها حضور پیدا کنند و چه قبل از مناظره‌ها و چه بعد می‌توانند برنامه‌های ضبطی خودشان را در اختیار ما قرار بدهند. ضمن این‌که می‌توانند در مناظره‌ها در مقابل برخی سوالات بگویند که پاسخ سوال‌شان را در استودیوی خودشان و برنامه‌ای که در اختیار داشتند، داده‌اند و این‌گونه زمان‌شان را مدیریت کنند. ضمن این‌که امکان سردبیری در صفحه شخصی‌شان در تلوبیون را هم دارند که قطعا آقای خورشیدی در این باره توضیحات لازم را داده‌اند.

رستگار همچنین درباره خروجی‌های استودیو‌ها توضیح می‌دهد: برنامه‌های نامزد‌ها و هر آنچه در این استودیو‌ها ضبط یا پخش می‌شود چه به صورت زنده و چه به صورت ضبطی، در بستر فضای مجازی تلوبیون و همچنین پلتفرم ایرانصدا و نیز در اختیار صوت و تصویر رسانه‌های فراگیر ذیل مجموعه ساترا قرار می‌گیرد. 

وی درباره حضور همزمان نامزد‌ها در استودیو‌ها نیز می‌گوید: استودیو‌ها به صورت ۲۴‌ساعته فعال است و برنامه حضور نامزد‌ها در اختیار ستاد انتخاباتی خودشان است که طبق برنامه‌ریزی که خودشان داشتند انجام می‌شود. البته ممکن است حضور نامزد‌ها به صورت همزمان هم باشد. چون سری گذشته هم ما سه نامزد را همزمان در این استودیو‌ها داشتیم؛ بنابراین هیچ مشکلی برای حضور همزمان آن‌ها در این فضا نداریم. چون همه چیز مهیا و برنامه‌ریزی شده است. 

رستگار درباره زیرساخت‌های فنی استودیو‌ها هم عنوان می‌کند: ما زیرساختی را فراهم کرده‌ایم که نامزد‌ها هر زمان بخواهند می‌توانند از این استودیو‌ها استفاده کنند. مثلا اگر بخواهند برای ایرانیان خارج از کشور برنامه زنده داشته باشند، با توجه به تفاوت زمان و ساعت که بین کشور‌ها و قاره‌ها وجود دارد، این امکان برای‌شان فراهم است که در هر زمانی وارد استودیو شوند و برنامه‌های تبلیغاتی خودشان را داشته باشند. چون استودیو‌ها همواره فعال هستند و ما محدودیتی نداریم. علاوه بر این‌که در صفحاتی که در تلوبیون برای‌شان ایجاد شده سردبیری، تقطیع، کانال‌های ارتباطی و سامانه پیامکی برای‌شان تدبیر شده که باعث ایجاد رابطه تعاملی و دو‌سویه بین مردم و نامزد‌ها شده است؛ بنابراین ارتباط، یک‌طرفه نیست. 

وی در ادامه می‌افزاید: برای هر نامزد در صفحه خودش این قابلیت ایجاد شده که مردم با شماره‌ای که برای‌شان در نظر گرفته شده، نظرات‌شان را درباره محتوای اختصاصی که تولید شده در میان بگذارند و در اختیار ستاد هرکدام از نامزد‌ها قرار بگیرند. یعنی نامزد‌ها می‌توانند به راحتی در جریان نظرات مردم چه در فضای مجازی و چه در تلویزیون قرار بگیرند و آن‌ها نیز پاسخگوی سوالات و نظرات مردم باشند.

با توجه به زیرساخت‌هایی که رستگار برای استودیو‌ها توضیح داد، برای جلوگیری از قطعی ارتباط یا صدا و تصویر می‌گوید: می‌توانم بگویم از امکانات استاندارد و به‌روزی استفاده می‌شود، اما مسأله فنی نکته‌ای نیست که بتوان قول صد‌در‌صدی داد. ما از تجربه دوره قبل که تجربه موفقی و با کمترین مشکلات فنی بود استفاده کردیم. گرچه اتفاقی که در این دوره افتاد باعث شد که زمان کمتر و محدودتری داشته باشیم و با سرعت هرچه تمام‌تر و در کمترین زمان کار‌ها را پیش ببریم. با این حال با همت دوستان فنی ما، پشتیبانی فنی سازمان و اداره‌کل فنی معاونت فضای مجازی از تجهیزات به‌روز و در‌خور و استاندارد استفاده شد. 

وی می‌افزاید: با توجه به فضای تغییرات تکنولوژی در عرصه جهانی و همگرایی رسانه‌ای در ادامه مسیر رسانه، رسانه‌ملی هم به‌عنوان پیشرو در عرصه تکنولوژی در این سو پیشقدم شده و با استفاده از جوانان ایرانی و دانشمندانی که در حوزه فناوری همگام با رسانه‌ملی و همسو هستند، پلتفرم تلوبیون را ایجاد کردند و این همگرایی رسانه‌ای و بسته فضای مجازی توسعه پیدا کرد.

رستگار در بخش دیگری از این گفتگو بیان می‌کند: ما این امکان را برای نامزد‌ها گذاشته‌ایم که اگر طرح ویژه‌ای برای استودیو داشته باشند، می‌توانند دکور اختصاصی خودشان را بزنند و هویت بصری خودشان را اجرا کنند. ضمن این‌که محتوای اختصای و لوگو خودشان را به ما می‌رسانند تا ما کار کنیم. امکان دیگری که در معاونت فضای مجازی ایجاد کرده‌ایم این‌گونه است که برنامه‌هایی که نامزد‌ها در سیما دارند، بعد از این‌که پخش می‌شود آن‌ها را در اختیار دوستان‌مان در تلوبیون قرار می‌دهیم که برای بازپخش یا تقطیعش طبق نظر ستاد در شبکه منتشر می‌شود. این امکانی است که در اختیار آن‌ها قرار گرفته؛ یعنی همزمان با شبکه‌های سیما در شبکه نامزد‌ها هم همان برنامه را به صورت پخش همزمان داریم. 

وی در پایان می‌گوید: ما این شرایط را از دوره قبلی ریاست‌جمهوری برای نامزد‌ها مهیا کردیم. در سری گذشته هفت نامزد داشتیم که در همین‌جا برای‌شان هفت استودیو برقرار کردیم و مورد بهره‌برداری قرار دادیم که با استقبال خوبی از طرف نامزد‌ها روبه‌رو شد. این‌بار هم دومین تجربه ما در این زمینه است که در تلاشیم بهتر از دوره قبل برگزار شود. ضمن این‌که نامزد‌ها می‌توانند مجری خودشان را هم در استودیو داشته باشند. نکته مهم بعد ارتباطی است که نامزد‌ها می‌توانند با مخاطبان‌شان و مردم در استودیو‌ها برقرار کنند و این شرایط برای آن‌ها مهیا شده است. اتفاقا در سری قبل هم این اتفاق افتاد و نامزد‌ها با اقشار مختلف مردم ارتباط تلفنی و تصویری گرفتند. 

در نهایت این‌که خبرگزاری‌ها و سکو‌های صوت و تصویر فراگیر که در فضای مجازی فعال هستند هم امکان پخش زنده مناظرات را دارند و هم این‌که از طریق «آی فریم» قاب اختصاصی مناظرات در اختیار رسانه‌های فعال صوت و تصویر قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن ما شبکه‌های اختصاصی نامزد‌ها را هم در همین قالب در اختیار تمام خبرگزاری‌ها و فعالان صوت و تصویر قرار خواهیم داد.

تدارک معاونت فضای مجازی برای انتخابات بر بستر تلوبیون


امکانات تلویزیون تعاملی تلوبیون به‌عنوان بازوی معاونت فضای مجازی صداوسیما ویژه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تیرماه ۱۴۰۳ به‌منظور افزایش مشارکت در انتخابات، آگاه‌سازی مردم برای انتخاب بهتر و ارائه خدمات جامع تبلیغات آنلاین برای نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این نوشتار تشریح شده است.

پلتفرم تلوبیون با دارا بودن بیش از ۵۰ میلیون کاربر و ۴۲ میلیون نصب اپلیکیشن، از تمام امکانات خود در این ایام به‌منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تیرماه ۱۴۰۳ استفاده می‌کند. امکانات صفحه اول سایت و اپلیکیشن تلوبیون در روز‌های تبلیغات انتخابات به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند؛ همچنین آرشیو کامل تمام برنامه‌ها و خبر‌های مرتبط با انتخابات به شکل ویژه در صفحه اول تلوبیون پوشش داده می‌شود. قسمت‌های کامل مناظره‌های انتخاباتی و کلیپ‌های کوتاه از برنامه‌های مختلف انتخاباتی شبکه‌های سیما نیز به محض پخش، در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

با همکاری و همراهی ستاد انتخابات، ترافیک مصرفی تلوبیون برای کاربران فضای مجازی رایگان محاسبه شده و استفاده از تلوبیون، بدون پرداخت حتی هزینه اینترنت خواهد بود.

ایجاد شبکه تلوبیونی اختصاصی نامزد‌ها

تلوبیون مشابه انتخابات سال ۱۴۰۰ که امکان ایجاد یک شبکه اختصاصی خطی مستقل ۲۴ساعته برای هر کدام از نامزد‌ها را فراهم کرد، در این دوره نیز امکانات کامل شبکه اختصاصی را به نامزد‌ها ارائه می‌دهد. تمام نامزد‌های تاییدشده، امکان استفاده از یک استودیو چندمنظوره اختصاصی و یک شبکه مستقل اینترنتی ۲۴ساعته بر بستر تلوبیون را دارند.

امکان تنظیم کنداکتور شبکه‌ها با استفاده از آرشیو تلوبیون و امکان پخش زنده رویداد‌های مرتبط با هر نامزد در این شبکه‌ها فراهم شده است. امکان پخش محتوای اختصاصی تبلیغاتی نامزد‌ها همانند تجمعات هواداران در شهر‌های مختلف، سخنرانی‌های انتخاباتی، مستند‌های متنوع از عملکرد نامزدها، حضور کارشناسان و نمایندگان نامزد‌ها در استودیو اختصاصی، کلیپ‌ها و ویدئو‌های تبلیغاتی خارج از ظرفیت رسمی شبکه‌های سیما و... از امکانات تلوبیون برای نامزد‌های این دوره از انتخابات است.

جزئیات صفحه ویژه انتخابات ۱۴۰۳ در تلوبیون

در صفحه ویژه انتخابات، پروفایل اختصاصی نامزد‌های تاییدشده در بالای صفحه قرار گرفته و کاربران با کلیک روی این پروفایل‌ها، امکان دسترسی به صفحه ویژه هر نامزد را دارند.

در این صفحه همچنین امکان پخش زنده و آرشیو شبکه آرا و سایر شبکه‌های خبری مرتبط با انتخابات نیز وجود دارد. شبکه اینترنتی آرا ذیل معاونت فضای مجازی صداوسیما، با پخش امتداد برنامه‌های انتخاباتی سیما (فراتر از کنداکتور محدود شبکه‌های اصلی)، پوشش برنامه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر، پخش محتوای فراتر از شبکه‌های اصلی و نیز تولید برنامه‌های اختصاصی انتخاباتی، در این ایام فعالیت می‌کند. همچنین دسترسی به شبکه‌های خبر سیما و خبر دو نیز در این صفحه وجود دارد. 

امکان دسترسی به صفحات اختصاصی نامزدها، ردیف ویژه ویدئویی اخبار انتخابات که آخرین اخبار و ویدئو‌های منتخب پخش‌شده مرتبط با انتخابات بر اساس ترتیب جدیدترین‌ها در آن آرشیو می‌شود، آرشیو کامل برنامه‎های انتخاباتی سیماوصدا (شامل برنامه‌های مستقیم تبلیغاتی نامزد‌ها که از شبکه‌های مختلف سیما و صدا ــ قابل دسترس به شکل رادیونما ــ پخش می‌شوند)، آرشیو گزیده برنامه‎های سیما (شامل برنامه‌های انتخاباتی سیما در مورد انتخابات)، آرشیو کامل کلیپ‎های خبری مرتبط با انتخابات به همراه امکانات تعاملی (درج پویش مردمی و نیز نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات) در تلوبیون تعبیه شده است.

امکان مقایسه پاسخ نامزد‌ها به یک سؤال مشخص در مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تلویزیونی به‌منظور کمک به مردم برای انتخاب گزینه اصلح از دیگر امکانات صفحه ویژه انتخابات تلوبیون برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تیرماه ۱۴۰۳ است.

امکانات تلوبیون برای صفحه ویژه نامزد‌های انتخابات

در قسمت بالای صفحه اختصاصی هر نامزد، لینک دسترسی مستقیم به پخش زنده شبکه اختصاصی نامزد قرار دارد. علاوه بر این، ردیف ویژه اخبار نامزد‌ها (شامل آخرین کلیپ‌ها و برنامه‌های منتخب از اخبار و ویدئو‌های پخش‌شده مرتبط)، بنر ویژه سوابق نامزد‌ها با دسترسی مستقیم به لینک سوابق هر نامزد و اطلاعات مربوط به نامزد‌ها (از صفحه سایت رسمی نامزدها) و بنر ویژه صفحات شبکه‌های اجتماعی نامزد‌ها هم در این بخش طراحی شده است. همچنین دسترسی آسان و سریع به بریده‌صحبت‌های نامزد‌ها در هر کدام از مناظره‌ها به شکل تجمیعی، دسترسی به ویدئو‌های رسمی تبلیغاتی هر نامزد شامل فیلم مستند، گفتگو‌ها و... در نظر گرفته شده است.

تمامی بخش‌های صفحه هر نامزد، امکان سردبیری و مدیریت محتوا توسط نماینده رسمی نامزد‌ها را داراست.

تلوبیون در این دوره امکانات تعاملی خود را نیز در اختیار نامزد‌ها قرار داده است. این امکانات شامل برگزاری پویش مردمی ویژه هواداران هر نامزد به‌منظور ارسال سؤالات و ویدئو‌های مردمی و پاسخ نامزد‌ها به مردم، امکان درج نظر متنی و نیز امکان برگزاری نظرسنجی است. همچنین امکان به‌اشتراک‌گذاری و دانلود کلیپ‌های برگزیده جهت استفاده ستاد‌های تبلیغاتی و هواداران نامزد‌ها و نیز امکان ارسال اتوماتیک کلیپ‌های منتخب در پیام‌رسان‌ها به‌منظور توزیع در فضای مجازی در تلوبیون فراهم شده است.

حال نیم‌نگاهی به برخی امکانات تلوبیون داریم که در این ایام می‌تواند بیش از همیشه مثمرثمر باشد. 

اینترنت رایگان در ایام انتخابات
یکی از امکاناتی که در اختیار همه مردم قرار گرفته، این است که ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان دولت ویژه استفاده از تلوبیون در این ایام فراهم شده؛ برای استفاده از این امکان، کاربران همراه اول و رایتل باید کد ۶۷۳#*۱۰۰* و کاربران ایرانسل باید کد #۱*۵* را شماره‌گیری کنند.

بیش از ۵۰ میلیون کاربر
طی یک سال گذشته، بیش از ۵۲ میلیون کاربر منحصربه‌فرد از سایت یا اپلیکیشن تلوبیون استفاده کرده‌اند. در حال حاضر فقط اپلیکیشن اندروید تلوبیون بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد.

سه میلیون نصب اندروید تی‌وی
تلوبیون با بیش از سه میلیون نصب اپلیکیشن مخصوص تلویزیون، پرتعداد‌ترین اپلیکیشن ویدئویی نصب‌شده توسط کاربران ایرانی در زیست‌بوم تلویزیون‌های هوشمند است.

۲۵۰ میلیون کلیک از گوگل
پلتفرم تلوبیون طی یک سال گذشته میلیارد‌ها نمایش در صفحه نخست گوگل و بیش از ۲۵۰ میلیون ورودی کاربر، فقط از موتور جست‌وجوی گوگل داشته است.

یک میلیون محتوای حرفه‌ای
در حال حاضر، تلوبیون بیش از یک میلیون محتوای حرفه‌ای و با کیفیت استاندارد شامل فیلم و سریال، مستند، برنامه تلویزیونی، مسابقه و کلیپ‌های برگزیده دارد.


عکس: مجید آزاد‌/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها