رادیو محرم؛ حسینیه ای به وسعت دل ها

ابتکار معاونت صدای جمهوری اسلامی در راه اندازی رادیو محرم منجر به شناسایی قابلیت ها و توانمندی های رادیو شده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۲۰۸
نویسنده تیمور کوشکی - کارشناس رسانه

هر رسانه ای ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارد که به وسیله آن از سایر رسانه ها متمایز می شود و چنانچه از این قابلیت ها در جهت درست بهره برداری شود رسانه را در رسیدن به اهدافش تواناتر می کند.

ابتکار معاونت صدای جمهوری اسلامی در راه اندازی رادیو محرم از سال ۱۳۹۶ فصل نوینی را در شناخت، قابلیت‌ها و توانمندی‌های رادیو در زمان‌های خاص را روی مخاطبان گشود.

شاید این نوآوری را بتوان تجربه‌ای در ایجاد و راه اندازی نسل جدید شبکه‌های رادیویی دانست، چرا که این شبکه‌های فصلی بویژه رادیو محرم از چنان انعطاف پذیری بالایی برخوردارند که می‌توانند در زمان‌ها و شرایط خاص، تحول بزرگی در فضای عمومی جامعه ایجاد کرده و در جهت دهی به افکار عمومی نقش سازنده‌ای داشته باشند. امروزه در برخی از کشور‌های جهان رادیو‌های فصلی و مقطعی طرفداران و شنوندگان زیادی ییدا کرده اند. خوشبختانه رادیو مسیری روبه رشد دارد و حرکت آن به سمت تکامل پیش می‌رود.

امسال برای هشتمین سال پیاپی و بنام نامی آقا علی ابن موسی الرضا (ع) در کنار مضجع شریف و مبارک سلطان طوس و همزمان با آئین تعویض پرچم آستان رضوی با شعار حسینه‌ای به وسعت دل‌ها با حضور معاون صدا و مدیر رادیو محرم فعالیت خود را آغاز کرد.

رادیو محرم بر اساس یک مبانی دینی، ارزشی اعتقادی و اصول نظام در اوج شور و شعور حسینی، خصوصا ترویج آموزه‌ها و اهداف حضرت سیدالشهداء و توجه به معارف اهل بیت (ع) با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرد تا در راستای معرفت افزایی مکتب عاشورایی و رفتار سازی روایت گری کند. رادیو محرم با ماموریت آوا محوری به پخش مدایح و مراثی پرداخت و مهمترین وظیفه رسانه‌ای خود را ترویج الگوی عزاداری صحیح، بر اساس منابع متقن و روائی که بدست ما رسیده، دانست الگویی که مقام عظمای ولایت (مدظله العالی) و مراجع معظم تقلید آنرا تاکید فرموده اند و رادیو محرم آن را در ساختارمطلوب و محتوای مستند در اولویت کاری خود قرار داد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های رادیو محرم استفاده مخاطب بطور مستقیم و تاثیر گذاری آن در برنامه سازی رادیویی و انعطاف پذیری این رسانه است. پخش عزاداری همه اقوام با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف از سراسر کشور، از نقاط مثبت برنامه سازی این شبکه رادیویی است.

به گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد به پخش مداحی و مرثیه و روضه خوانی و ۲۰ درصد مابقی به برنامه‌های کوتاه مدت و قطعات کوتاه سخنرانی اختصاص دارد. رادیو محرم از نوحه‌های انگلیسی، اردو، عربی و ترکی غافل نبود و به واقع این رسانه را به وسعت همه دل‌های عاشق جهان گسترش داد. در طول مدت پخش رادیو محرم مباحث معرفت افزا، اولویتی است که در قالب درس‌ها و عبرت‌های عاشورا به شنوندگان عرضه می‌شود.

حضور قدرتمند در فضای مجازی یکی از دغدغه‌های دست اندرکاران رادیو محرم است که بخوبی این رسالت با به روز بودن عملیاتی شد.

این رسانه گرم از برنامه کاربردی ایرانصدا بصورت شبانه روز در خدمت عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) قرار گرفت. با این امید که مردم دلداده و دلسوخته مکتب و مرام سید و سالار شهیدان پیام عاشورا را با جان و دل پذیرا باشند و دلسوزان خود را در رسانه ملی و رادیو محرم از دعا‌های خود فراموش نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها