لیگ حرفه‌ای در ورزشگاه‌های آماتور

مشتی ورزشگاه فرسوده و از رده خارج. تعارف که با خودمان نداریم، همین حالا هم مسئولان ورزش کشور شانس آورده‌اند که سقف یکی از این ورزشگاه‌ها روی سر هواداری خراب نشده است. به قول قدیمی‌ها به مویی بند بود تا فاجعه‌ای عظیم رقم بخورد. مگر خاطره تلخ ورزشگاه متقی ساری از یاد کسی می‌رود؟ آدم‌هایی که مردند و آدم‌هایی که در همین ورزشگاه آزادی زیر دست و پا خفه شدند!
کد خبر: ۱۴۶۵۹۸۷
نویسنده مرتضی رضایی - گروه ورزش
 
سال‌ها از آن اتفاق تلخ می‌گذرد اما کک کسی نگزیده تا قدمی بردارد. این از آزادی مان و آن از ورزشگاه تختی مان که ممکن است با پر شدن تماشاگران و سر دادن دو  شعار «حیا کن رها کن» پس از عصبانیت، چهار ستونش به‌لرزه در بیاید!باور کنید اگر فشار و زور AFC بالای سر مسئولان وزارت ورزش و جوانان نبود همچنان دنبال بزک کردن چند صندلی برای نمایش بودند و دستی به سر و روی سرویس‌های بهداشتی کشیدن! حالا و پس از اجبارهای فراوان مراحل آماده‌سازی، تعمیر و تجهیز ورزشگاه اول ایران براساس اولویت‌های AFC در حال انجام است. ورزشگاهی که امسال میزبان بازی‌های مهمی چون مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، لیگ نخبگان آسیا و لیگ برتر را در پیش دارد و باید برای این میزبانی‌ها آماده شود.زمان در بحث آماده‌سازی ورزشگاه آزادی اهمیت زیادی دارد چرا که این ورزشگاه باید حدود ۴۵ روز دیگر آماده میزبانی نخستین بازی تیم‌ملی در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی شود. این در حالی است که لیگ‌برتر از حدود ۲۵ روز دیگر آغاز می‌شود که البته راهکار مسئولان برای بازی‌های آغازین لیگ‌برتر ورزشگاه تختی است؛ هرچنداین ورزشگاه هم حال و روزخوشی ندارد.دراین بین درهفته‌های گذشته صحبت‌های زیادی در خصوص شرایط نامساعد آزادی مطرح شد و درست در همان مقطع بعضی از رسانه‌ها عکس‌هایی از آخرین تغییر و تحولات این ورزشگاه کهنه‌کار منتشر کردند که این تصاویر نشان می‌داد کار تعمیر و بازسازی آزادی قطعا زمانبر خواهد بود. در این شرایط یکی – دو روز پیش سومین جلسه بررسی چالش‌های میزبانی این ورزشگاه برگزار شد و در حاشیه این جلسه، در حالی عکس‌هایی از حضور مسئولان ورزش کشورمان ونمایندگان تیم‌های استقلال وپرسپولیس درآزادی منتشرشد که درپشت این عکس‌ها حضور لودر، ماشین حمل سیمان و گردوخاک در بخشی از این ورزشگاه دیده می‌شد! موضوعی که نگرانی هواداران فوتبال را دوچندان کرده است. کار تعمیر سکوهای ورزشگاه آزادی از فصل گذشته آغاز شد و این موضوع باعث شد تا این ورزشگاه شاهد محدودیت حضور هواداران تیم‌های استقلال و پرسپولیس در بازی‌های خانگی باشد. لیگ‌برتر ۱۲‌خرداد به پایان رسید و در آن مقطع مسئولان مربوطه می‌توانستند کار تعمیر و بازسازی را با سرعت آغاز کنند تا امروز با تهدید از دست رفتن میزبانی مواجه نشوند. موضوعی که به آن اهمیت داده نشد تا کار به برگزاری جلسات پی در پی و اما و اگرهای بسیار کشیده شود.
 
۹۰درصد بازی‌های لیگ بدون‌ VAR ! ‌
در روزهای اخیر جلسات بسیاری در فدراسیون فوتبال برگزار شده است؛ جلساتی که بیشتر در خصوص محل برگزاری مسابقات لیگ‌برتر و تیم‌‌ملی است.در آستانه رقابت‌های لیگ‌برتر ورزشگاه آزادی به چالش جدی لیگ تبدیل شده چرا که این ورزشگاه به دلیل تعمیرات در حال حاضر شرایط برگزاری مسابقات را ندارد. آزادی پیش از این میزبانی از تیم‌های ملی، استقلال و پرسپولیس را برعهده داشت که طبق تصمیم جدید فدراسیون، سرخابی‌ها از این به بعد بازی‌های خانگی خود(به‌جز دربی و بازی با سپاهان و تراکتور) را در ورزشگاه تختی برگزار خواهند کرد.
داوود رفعتی، دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر در این خصوص می‌گوید:«ورزشگاه تختی ۹۰ درصد آماده میزبانی از لیگ برتر است. با انجام کارهای باقیمانده دیدار افتتاحیه لیگ برتر و همه بازی‌های استقلال و پرسپولیس تا پایان فصل بجز دیدارهای بزرگ مثل دربی و نبرد با تراکتور و سپاهان در ورزشگاه تختی برگزار می‌شود. دیدارهای لیگ نخبگان این دو تیم به اضافه بازی‌های بزرگ و مهم آنها در ورزشگاه آزادی خواهد بود.»
طبق صحبت‌های رفعتی در لیگ پیش رو فقط ۶ بازی در آزادی برگزار خواهد شد که از این ۶ بازی، دو دیدار دربی، دیدار پرسپولیس با سپاهان و تراکتور و دیدار استقلال با تیم‌های سپاهان و تراکتور در آزادی خواهد بود و سرخابی‌ها سایر بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه تختی برگزار خواهند کرد. ورزشگاه آزادی به عنوان بزرگترین ورزشگاه کشور همیشه محل برگزاری بازی تیم‌های ملی بوده و در کنار آن بجز جام حذفی ۳۰ هفته میزبان سرخابی‌ها بود که این موضوع باعث تخریب این ورزشگاه می‌شد و حالا با تصمیم مسئولان می‌توان امیدوار بود که این ورزشگاه تنها محل برگزاری تیم‌ملی باشد. طبق ادعای کیومرث هاشمی، وزیر ورزش فقط دو دستگاه VAR در کشور وجود دارد که یکی در ورزشگاه آزادی نصب خواهد شد. موضوع استفاده از کمک داور ویدئویی در لیگ بیست و چهارم موضوعی بود که بارها توسط مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش در تمامی بازی‌ها مطرح شد اما به نظر می‌رسد شرایط استفاده از این تکنولوژی در ورزشگاه‌های دیگر وجود ندارد و این یعنی ۹۰ درصد بازی‌های لیگ‌برتر بدون VAR برگزار خواهد شد.
 
میزبانی تیم‌ملی در مقدماتی جام‌جهانی روی هوا!
ابهامات زیادی در خصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر وجود دارد که اصلی‌ترین آن محل برگزاری مسابقات است. در حال حاضر ورزشگاه آزادی و سایر ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر با مشکلاتی جدی مواجهند و حال در این شرایط ۲۵ مردادماه لیگ برتر آغاز خواهد شد. هر روز مسئولان فدراسیون فوتبال براساس تأکید فیفا و AFC به استانداردسازی ورزشگاه‌ها، جلساتی برگزار می‌کنند که یکی از این جلسات دیروز برگزار شد.هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در این خصوص می‌گوید: «ورزشگاه‌های ما از نظر نور، کیفیت چمن و سکوها با استانداردهای دنیا خیلی فاصله دارد و این‌که بخواهیم تمام ورزشگاه‌ها را به سطح استانداردهای بین‌المللی برسانیم، خیلی سخت است. باید در تهران ورزشگاهی کنار آزادی داشته باشیم، شاید مجبور باشیم در هفته ۳ بازی را در تهران برگزار کنیم، ایده خوبی است در صورتی که مشکلات ورزشگاه تختی را برطرف و از این ورزشگاه هم استفاده کنیم. دوستان در شرکت توسعه قول دادند ورزشگاه آزادی زودتر از نیم فصل آماده شود.»او درخصوص VAR گفت: «با توجه به الزاماتی که داریم باید VAR را به فوتبال کشور بیاوریم. دولت ۱۱۰ میلیارد برای VAR در نظر گرفت و چون فدراسیون ذی‌حساب ندارد، پول به حساب وزارت ورزش رفت. متأسفانه این پول تا امروز علیرغم جلسات متعدد به دلیل بروکراسی اداری واریز نشده است. خیلی از این وضعیت نگران هستیم. امیدوارم این مشکل حل شود. از این نوع رفتارهای اداری در ورزش کشور نگرانیم. ممکن است هفته‌های اول VAR نباشد.»دبیر کل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که بازی تیم‌ملی مقابل قرقیزستان کجا برگزار می‌شود؟ گفت: «در این خصوص جلساتی برگزار خواهیم کرد تا تصمیم‌گیری کنیم. اگر به این نتیجه برسیم که ممکن است برای میزبانی این بازی در ورزشگاه آزادی به مشکل بخوریم، ورزشگاه جایگزین را معرفی می‌کنیم. این بازی قطعا داخل کشور برگزار می‌شود.»

ستادی که خیلی دیر تشکیل شد
استانداردسازی  در دو،سه هفته!

در فاصله ۲۲ روز تا شروع فصل جدید لیگ‌برتر فوتبال، اولین جلسه ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها صبح دیروز با حضور مدیران فدراسیون فوتبال، مدیران ۴باشگاه هوادار،چادرملو، شمس آذر، آلومینیوم و مسئولان هیات‌های استانی تهران، قزوین، مرکزی و یزد در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد. این ستاد به گفته روابط عمومی فدراسیون فوتبال قرار است تا چهارشنبه هفته آینده به صورت یک روز در میان (روزهای زوج) با دیگر باشگاه‌های لیگ‌برتری برگزار شود تا طرفین درباره نکات ورزشگاه‌های میزبان لیگ‌برتر، بحث و تبادل نظر کنند. بی‌شک یکی از الزامات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای باشگاه‌ها، بازسازی ورزشگاه‌ها بر اساس دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیاست. به همین دلیل ستادی متشکل از نمایندگان باشگاه‌ها، شرکت توسعه تجهیز و فدراسیون فوتبال تشکیل شده تا ورزشگاه‌ها مطابق استانداردهای لازم بازسازی شوند، اما سوال اصلی اینجاست که چرا آن‌قدر دیر؟ در۲۲ روز چه کار مهمی می‌توان انجام داد که در این یک سال گذشته از توان وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل و هیات‌های فوتبال استانی، فدراسون فوتبال و سازمان لیگ خارج بوده است؟ ورزشگاهی که به لحاظ کیفیت چمن دچار مشکل است را مگر می‌شود در دو-سه هفته درست کرد. ورزشگاهی که جایگاه تماشاگرانش نیاز به بازسازی دارد را چطور می‌توان ۱۰روزه سرپا کرد؟ دوستان احتمالا استانداردسازی ورزشگاه‌ها را بارنگ آمیزی جدول‌های خیابان اشتباه گرفته‌اند، چه در غیر اینصورت خیلی زودتر از اینها از خواب بیدار می‌شدند و نسبت به استاندارد‌سازی اقدام می‌کردند. 

واعظ آشتیانی:نگهداری از اماکن ورزشی هنر است!
امیر رضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال تهران در مورد انتقال بازی‌های استقلال و پرسپولیس به ورزشگاه تختی، می‌گوید:«به اعتقاد من در ادوار گذشته نسبت به ورزشگاه تختی بی‌مهری شده بود، همه می‌دانند از نظر کارشناسان داخلی و خارجی این ورزشگاه چه ظرفیت‌هایی دارد و از نظر گنجایش و موقعیت مکانی کاملا آماده میزبانی بازی‌هاست. آزادی در غرب تهران واقع شده و تختی در شرق است این یعنی ما می‌توانیم در موقعیت‌های مختلف تهران میزبانی از فوتبال را داشته باشیم. در سال‌های اخیر به این ورزشگاه کم لطفی شده و امیدواریم با این کار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»او ادامه داد:«نکته‌ای که ما هیچ وقت به آن توجه نمی‌کنیم نگهداری از سرمایه‌های‌مان است، ما ورزشگاه تختی را ساخته‌ایم و امکانات بسیار خوبی دارد، اما مهم‌تر از همه این است که ما چطور از آن مراقبت کنیم. هنردر ساختن نیست و هنر در نگهداری است. ورزشگاه شیرودی هم همین‌طور، این ورزشگاه مگر از دستگردی کمتر است که حالا فقط از استخرش استفاده می‌شود، این ورزشگاه دو زمین دارد و یادم هست قبل از انقلاب بازی‌های لیگ یک در آن برگزار می‌شد.»آشتیانی با بیان این‌که شرایط نگهداری از ورزشگاه‌ها سخت است، ادامه داد:«ورزشگاه تحتی از سرمایه‌های ماست و باید از آن به خوبی نگهداری کنیم. فکر می‌کنم اگر به ورزشگاه آزادی درست توجه شده بود و از آن مراقبت کرده بودند به این وضع نمی‌افتاد، ما در جریان نیستیم هزینه‌ای که برای خرابی ورزشگاه‌ها و عدم مراقبت صحیح می‌پردازیم بسیار بیشتر از نگهداری از این سرمایه‌هاست، در نهایت باز هم می‌گویم برداشتن فشار از آزادی اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم با استقبال خوب مردم هم روبه‌رو شود اما باید همه ظرفیت‌ها را دید و بی‌گدار به آب نزد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها