ذوب آهن اصفهان خود تامین در انرژی برق

ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی ایران، از جمله صنایع پیشرو در زمینه تولید برق است. این امر نه تنها به پایداری و امنیت تامین برق مجتمع و صرفه اقتصادی کمک می‌ کند بلکه نقش مهمی در برنامه دوره اضطرار مدیریت مصرف اوج بار و لزوم همکاری در مدیریت مصرف انرژی الکتریکی به دلیل ناترازی تولید، مصرف و ضرورت حفظ پایداری شبکه سراسری برق، کاهش آلایندگی، حفظ محیط زیست و رعایت الزامات زیست محیطی نیز دارد. در این راستا با ابراهیم ریاحی سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق ذوب آهن اصفهان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۱۴۶۴۹۹۰

جام جم آنلاین اصفهان؛ ابراهیم ریاحی سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت گفت :  ذوب آهن اصفهان دارای شش واحد نیروگاهی با ظرفیت اسمی در مجموع 249 مگاوات است. این نیروگاه‌ ها از طریق سوزاندن گازهای فرآیندی حاصل از خط تولید فولاد و گاز طبیعی، برق تولید می کنند. نکته قابل توجه اینکه توانایی استفاده از گازهای فرایندی، برتری واحدهای نیروگاهی ذوب آهن نسبت به نیروگاههای کشور محسوب می شود.

وی در خصوص میزان تولید برق سالیانه نیروگاه‌ های ذوب آهن اصفهان در سال‌های اخیر افزود : در سال 1401: 1,064,760,800 کیلو وات ساعت، سال 1402: 1,101,281,560 کیلو وات ساعت و در سه ماهه اول سال 1403: 336,273,080 کیلو وات ساعت برق تولید شده است بنابراین همان طور که مشاهده می شود با وجود محدودیت مصرف گاز طبیعی و آب، تولید برق در این نیروگاه‌ها در سال‌های اخیر نسبتاً پایدار بوده است.

سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت تصریح کرد : بخش عمده برق تولیدی در نیروگاه‌های ذوب آهن اصفهان در داخل مجتمع مصرف و در برخی ساعت ها تبادل با شبکه سراسری نیز انجام می‌گردد. به طوری که در سال 1401،  به میزان 68 درصد، در سال 1402، به میزان  74 درصد و در سه ماهه اول سال 1403، به میزان 91 درصد از برق مصرفی شرکت توسط این نیروگاه‌ها تامین شده است.

سرپرست مدیریت تولید و توزیع برق شرکت در پاسخ به این سوال که خودتامین بودن در زمینه انرژی برق چه مزایایی در پی دارد چنین گفت : کاهش وابستگی به شبکه سراسری برق و به ویژه در زمان‌های پیک مصرف که شبکه با کمبود انرژی الکتریکی مواجه است، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نرخ ارزان‌تر گازهای فرآیندی نسبت به گاز طبیعی، تولید خود تامین برق می‌تواند به طور قابل توجهی در هزینه‌های تولید کارخانه صرفه‌جویی نماید، که در سال 1402 مقدار 1,360,449,000 متر مکعب و معادل ریالی گاز طبیعی به میزان 7,224,829,221,944 ریال صرفه جویی گردیده است. همچنین استفاده از گازهای فرآیندی در بویلرهای نیروگاههای ذوب آهن به جای سوزاندن آنها در مشعل‌ها، به کاهش انتشار آلاینده‌ های هوا کمک شایانی می کند.

ریاحی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای افزایش تولید برق نیز خاطرنشان کرد : ذوب آهن اصفهان در سال‌ های اخیر اقدامات متعددی برای حفظ ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های این مجتمع عظیم صنعتی انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به تعمیرات اساسی و بازسازی واحدهای نیروگاهی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند سیستم ‌های کنترل و مانیتورینگ هوشمند و کاهش مصرف سوخت با بهینه‌ سازی فرآیندها اشاره نمود.

وی گفت : در جدول تعرفه گاز، نرخ گاز مصرفی نیروگاهی 750 ریال بر متر مکعب در سال 1402 لحاظ گردیده، اما تعرفه گاز مصرفی برای این شرکت 38,764 ریال بر متر مکعب در سال 1402 محاسبه گردیده است. امید است با عنایت به بررسی پیش نویس قانون بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با الحاق تبصره ای به قانون بودجه بهای گاز مصرفی شرکت هایی که دارای نیروگاه خود تامین بوده و بخشی از برق مصرفی خود را به جای دریافت از شبکه سراسری برق با گاز طبیعی تولید نموده و مصرف می نمایند مانند سایر نیروگاه های موجود کشور محاسبه گردد.

با وجود این چالش‌ها، چشم ‌انداز تولید برق در نیروگاه‌های ذوب آهن اصفهان مثبت است. با ادامه اقدامات برای افزایش راندمان و حفظ ظرفیت تولید، این نیروگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تامین برق پایدار و  دوستدار محیط زیست برای این مجتمع عظیم صنعتی ایفا نمایند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها