توزیع گوشت گرم گوساله در گلستان آغاز شد
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان:

توزیع گوشت گرم گوساله در گلستان آغاز شد

در میزگرد بررسی چالش‌های کشتارگاه‌های استان گلستان مطرح شد

نوسان قیمت مرغ به خاطر عدم برنامه‌ریزی مناسب

میزگرد بررسی چالش‌های کشتارگاه‌های استان گلستان با حضور مسئولان استانی برگزار شد.
میزگرد بررسی چالش‌های کشتارگاه‌های استان گلستان با حضور مسئولان استانی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۴۶۵۷
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان علی اصغر نادران بیر انجمن کشتارگاه‌های استان گلستان در این نشست، با بیان اینکه در بیشتر موارد دولت‌ها اگر طرح و برنامه‌ای برای صنعت طیور دارند، استان گلستان را به عنوان پایلوت انتخاب می‌‌کنند، گفت: این موضوع باعث شده که آسیب‌های بیشتری نسبت به استان‌های دیگر به صنعت طیور استان وارد شود و مجبور هستیم  این مصیبت‌ها را تحمل کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته در صنعت طیور با چالش‌های زیادی مواجه بودیم که امیدواریم در دولت چهاردهم این چالش‌ها به حداقل برسد، ادامه داد: وعده‌هایی که از سوی دولت‌ها به مرغداران و کشتارگاه‌ها داده شده و به آنها عمل نشده آسیب‌های زیادی به صنعت وارد کرده است. با وعده‌هایی که داده می‌شود مرغدار مبادرت به جوجه‌ریزی می‌کند اما پس از به ثمر نشستن محصولشان رها می‌شوند.

دبیرانجمن کشتارگاه‌های استان گلستان با بیان اینکه کشتارگاه‌ها یک حلقه وصلی بین مرغداران و مصرف کنندگان هستند، افزود: متاسفانه این حلقه‌ به حساب نمی‌آید و تازه متهم هم هستند.

وی اضافه کرد:سال گذشته یک روز به دلیل عدم تطابق قیمت مرغ زنده با کشتار مجبور شدیم بگوییم کشتارگاه‌ها تعطیل نیستند اما کشتار نداریم، اما همین موضوع را به حساب اعتصاب گذاشتند.

نادران تصریح کرد:برخی مواقع ادبیاتی درباره کشتارگاه‌ها به کار برده می‌شود که مناسب نیست، ما همه عضو یک خانواده هستیم اگر مرغدار نباشد کشتارگاهی هم وجود نخواهد داشت مرغدار و کشتارگاه در کنار همدیگر هستند، اگر اتفاقی رخ دهد منافع هر دو گروه تهدید می‌شود.

دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان گلستان اضافه کرد: متاسفانه در صنعت طیور امروز همه بخش‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند، دولت مقطعی در زمان کمبود یک تصمیمی می‌گیرد که به صنعت آسیب می‌زند.

نادران عنوان کرد: صادرات می‌خواهد انجام شود، تولید کننده تولید خود را انجام داده است و مشتری هم پیدا کرده است اما به دلیل کمبودی که در سطح بازار رخ می‌دهد این صادرات متوقف می‌شود و مرغ به سردخانه منتقل می‌شود و بعد از مدتی دولت همین مرغی را که باید صادر می‌شده است را به عنوان مرغ احتکار شده اعلام می‌کند.

وی اظهار داشت:باید تدبیری درباره صادرات اندیشیده شود تا مرغ مازاد از کشور خارج شود تا روند تولید ادامه پیدا کند و تولید کنندگان ورشکسته نشوند.

اسدی مدیره کشتارگاه زربال طیور گلستان نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان گلستان ظرفیت‌های خوبی در صنعت طیور ایجاد شده است، گفت: اینطور نیست که به یکباره این میزان تولید ایجاد شده باشد، قدر مسلم جهاد کشاورزی، دستگاه‌های نظارتی و اتحادیه‌ها نیز در این موضوع سهم داشته‌اند.

وی ادامه داد: وجود مرغداران بوده که کشتارگاه‌ها به عنوان یک صنعت تبدیلی ایجاد شده‌اند، اگر مرغ نبود، کشتارگاه نبود که امروز مسائل آن را بررسی کنیم.

مدیر کشتارگاه زربال طیور استان گلستان با بیان اینکه امروزمشکل اول کشتارگاه‌ها قیمت گذاری دستوری است، افزود: تا زمانی که این نوع سیستم را در اقتصاد کشور داریم با چالش‌های عدیده‌ای مواجه خواهیم بود.

اسدی توضیح داد: برخی از صنایع نیز پیش از این با قیمت گذاری دستوری چالش‌هایی داشتند اما از زمانی که دولت این موضوع را دیگر اعمال نکرد، فعالیت آنها بهتر شد و در حال ادامه دادن هستند حیف است که با برخی مسائلی که به وجود آمده بخواهیم صنعت طیور که اشتغال زایی و سرمایه‌گذاری خوبی را به همراه داشته را از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه حذف قیمت گذاری دستوری به صورت آزمایشی هم شده باید انجام شود، عنوان کرد: از طرف دیگر تصمیمات خلق الساعه در بحث صادرات نیز آسیب‌های جدی به صنعت وارد کرده است این موضوعات واقعاً نگران کننده است و باعث نابودی صنعت می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات باید پایدار باشد حتی اگر در داخل با کمبود مرغ مواجه باشیم، اظهار کرد: نباید صادرات را متوقف کنیم قطعاً با صادرات پایدار رشد پیدا می‌کنیم، نگاه مدیریتی باید به صنعت طیور عوض شود.

مدیر کشتارگاه زربال طیور استان گلستان با بیان اینکه امروز تولید کنندکنندگان با افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی مواجه هستند، گفت: ما در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنیم اما کشاورز نیستیم ما را صنعتی به حساب می‌آورند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای جهش تولید مهیا نیست، تصریح کرد: به طور مثال در تابستان با قطعی برق مواجه هستیم که آسیب‌های جدی به صنعت وارد کرده است از سوی دیگر زیرساخت‌های محیط زیستی هم فراهم نیست، سوخت را به تولید کننده نمی‌دهند اما در بازار آزاد فراوان است.

جعفر جعفری عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان گلستان نیزدراین جلسه با بیان اینکه مرغداران تلاششان این است که مرغی با کیفیت پرورش و به کشتارگاه‌ها تحویل بدهند، گفت: ما هم دلواپس این هستیم که کشتارگاه‌ها سرپا باشند تا مرغداری‌ها هم باشند.

وی با بیان اینکه بخش اصلی فشار به صنعت طیور از سوی دولت و دولتمردان به آن وارد می‌شود،ادامه داد: متاسفانه در این صنعت مدیریت وجود ندارد در سال گذشته که چالش‌هایی در تامین مرغ ایجاد شده بود مرغداران را به شدت تحت فشار گذاشته بودند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران و گوشتی استان گلستان تصریح کرد: اگر امروز کشتارگاه‌ها تعطیل شوند مشکلی ندارند اما مرغداران نمی‌توانند این کار را بکنند چون با موجود زنده سر کار دارند بنده همواره گفتم مرغدار به مانند چاه نفتی است که تولید می‌کند اما اطرافیان از آن استفاده می‌کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه مرغداران امروز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: هیچ کدام از زیرساخت‌های ما استاندارد نیست، سفره مردم را ما تامین می‌کنیم اما با چالش‌های جدی مواجه هستیم هر زمان که لازم بوده مرغ داران پای کار بوده‌اند حتی اگر ضرر و زیان بدهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ منجمد در بازار توزیع شده است که قیمت آن ۶۵۷۰۰ تومان است، عنوان کرد: چه انتظاری دارید کشتارگاه‌ها مرغ زنده را از بنده ۶۰ هزار تومان خریداری کنند در حال حاضر کل صنعت طیور کیلویی ۱۰ هزار تومان ضرر می‌دهد.

مهندس میثاق هلاکویی رئیس هیئت مدیره زنجیره بیتامین نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید کنندگان امروز سربازان اقتصادی این کشور هستند، گفت: اگر بحثی را درباره چالش‌ها و مشکلات بیان می‌کنیم از روی دردی است که داریم وگرنه همه پایبند به نظام و ایران عزیزمان هستیم.

وی با بیان اینکه مرغدار و کشتارگاه‌ها لازم و ملزوم هم هستند، ادامه داد: مشکلات مرغداران و کشتارگاه‌ها باید در کنار هم دیده و بررسی شود.

رئیس هیئت مدیره زنجیره بیتامین با تاکید بر اینکه متاسفانه در چند سال اخیر تغییری در نوع نگاه به تولید کننده اتفاق افتاده است، افزود: یک زمانی تولید کننده به دلیل کار اقتصادی که انجام می‌داد از ارزش بیشتری برخوردار بود اما متاسفانه تولید کننده امروز از ارجحیت افتاده است، امروز به تولید کننده به عنوان یک متهم که به دنبال سود بیشتر است نگاه می‌شود این نگاه است که تولید کننده را آزار می‌دهد و ناامید می‌کند.

هلاکویی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته مسائل تعزیراتی مختلفی برای تولید کنندگان ایجاد شده است، عنوان کرد: دولت چهاردهم باید نگاهش به تولید کننده را تغییر دهد، تولید کننده متهم نیست او آمده است در جبهه اقتصادی جهاد کند.

وی با بیان اینکه دومین موضوعی که تولید کنندگان را دچار چالش کرده بحث قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است، توضیح داد: اگرچه در برخی مواقع این سیاست برای حمایت از مصرف کننده سیاست درستی است اما تبعات این کار ایجاد اختلاف در بین زنجیره تولید گوشت و مرغ است.

هلاکویی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است و مرغ گرم کشتار شده ۷۳ هزار تومان است این قیمت تولید کننده را دچار آسیب می‌کند.

رئیس هیئت مدیره زنجیره بیتامین تصریح کرد: بیشتر از یک سال است که قیمت گوشت مرغ تغییری نداشته است مگر می‌شود که خود دولت اعلام می‌کند نرخ تورم ۴۰ درصد است اما قیمت مرغ یک سال تغییر نکند، قیمت نیروی کار، حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده است اما تغییری در قیمت مرغ ایجاد نشده است همین الان که با هم صحبت می‌کنیم مرغ زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود.

هلاکویی اضافه کرد: یکی از نقاط مثبتی که در دولت سیزدهم رخ داد بحث تامین نهاده‌ها بود که امیدواریم در دولت چهاردهم نیز این روند ادامه داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره زنجیره بیتامین با بیان اینکه زمان‌هایی که عرضه کمتر از تقاضا است تولید کننده با فشارهای متعدد گلویش گرفته می‌شود، ادامه داد: اما زمانی که مرغ مازاد داریم تولید کننده به حال خود رها می‌شود این موضوع باعث می‌شود تولید کننده از تعادل خارج شود.

وی افزود: کشتارگاه‌های ما فرسوده شده‌اند و تکنولوژی به روز باید در اختیارشان قرار داده شود این موضوع نیاز به سرمایه در گردش دارد که باید از طریق بانک‌ها تامین شود که متاسفانه بانک‌ها امروز سیاست انقباضی در پیش گرفته‌اند.

 

حسین پهلوانان مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید مرغ استان در سطح کشور تاثیرگذار است، گفت: برنامه‌ریزی‌های سازمان جهاد و وزارتخانه حمایت از تولید داخلی است و هدف این است که صنعت پویا بماند و منافع یک سمت زنجیره به طرف دیگر کشیده نشود ما از تمامی ارکان زنجیره تولید گوشت مرغ حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در استان وجود دارد که بر اساس آن ماه گذشته بیش از ۱۸ میلیون جوجه ریزی رخ داد که رکوردی برای استان در سطح کشور بود، ادامه داد: باید از این تولیدات به نحو احسن استفاده کنیم و به گونه‌ای نشود که افزایش تولید باعث کاهش قیمت شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه مرغداران و کشتارگاه‌ها لازم و ملزوم هم هستند، عنوان کرد: این دو حلقه باید در کنار هم باشند و انسجام داشته باشند یک تشکل باید خودش را بسازد.

پهلوانان با بیان اینکه سال گذشته با محدودیت‌هایی در بحث نهاده‌ها مواجه بودیم، اضافه کرد: با تصمیمات که در داخل گرفته شد در تامین نهاده‌ها کار به خوبی انجام شد و امروز نهاده‌ها به وفور وجود دارد حتی اعلام شده تا ۶ ماه آینده هیچ محدودیتی در تامین آن نداریم.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی بر اساس وظیفه‌بندی که دارد کارهای خودش را دنبال می‌کند، توضیح داد: ما تابع قوانین و دستورالعمل‌های بالادستی هستیم که به ما تکلیف شده است اما زمانی که در کنار هم قرار می‌گیریم باید تشکل‌های خودمان را ساماندهی کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم باید مجموعه‌ای قوی در استان داشته باشیم تا بتواند مطالبه‌گری داشته باشد.

پهلوانان با بیان اینکه بایدصادرات پایدار داشته باشیم تا خیلی از مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: از سهمیه صادراتی استان نیز باید به نحو احسن استفاده شود، سیاست دولت الان این است که ثبات در صنعت را از طریق صادرات ایجاد کند که این صادرات باید برنامه محور باشد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه باید صنعت طیور کشور را هوشمندسازی کنیم، گفت: هر کجا به این سمت رفتیم شفافیت ایجاد شده است که می‌تواند به حل خیلی از این مشکلات کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها