علی برکه از رهبران حماس در مصاحبه با«جام‌جم»به تحلیل گفت‌و‌گوها برای آتش‌بس پرداخت

دست بسته صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌ بس

رژیم صهیونیستی روز به روز در جنگ غزه با مصادیق و نمادهای گسترده‌تری از شکست و ناکامی مواجه می‌شود. در چنین وضعیتی بسیاری از استراتژیست‌ها و مقامات نظامی و امنیتی در اراضی اشغالی خواستار آتش‌بس و بازگشت اسرا هستند.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۳۶
دست بسته صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌ بس
 
به عبارت بهتر، ارتش رژیم صهیونیستی و موساد به این نتیجه رسیده‌اند که فرسایشی شدن جنگ، تأثیری جز افزایش دامنه شکست و تباهی در تل‌آویو ندارد، ضمن آن‌که اساسا خبری از تحقق اهداف سه‌گانه ترسیم شده از سوی نتانیاهو در این آوردگاه نیست. حماس در غزه باقی‌مانده و اسرای صهیونیست نیز بدون توافق آتش‌بس آزاد نمی‌شوند. در چنین شرایطی بار دیگر شاهد آغاز مذاکرات آتش‌بس با واسطه‌گری قاهره و دوحه هستیم. در این‌خصوص گفت‌و‌گویی با علی برکه، رئیس بخش روابط ملی جنبش حماس در خارج از فلسطین صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:
دست بسته صهیونیست‌ها در مذاکرات آتش‌ بس
 
 
رژیم صهیونیستی بار دیگر به مذاکرات آتش‌بس روی آورده است. به‌نظر می‌رسد تل‌آویو به اهداف خود در جنگ غزه دست نیافته و به همین دلیل هزینه‌های استمرار نبرد برای آن افزایش یافته است. با این تحلیل موافق هستید؟
دقیقا همین‌طور است. صهیونیست‌ها وضعیت بد و آشفته‌ای درجنگ غزه دارند واختلاف‌نظر میان اضلاع مختلف تصمیم‌گیردر تل‌آویو قابل مشاهده است. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از هم فروپاشیده و اعتراض‌های داخلی شدید در تل‌آویو و حیفا را این روزها مشاهده می‌کنیم. نتانیاهو به بازیگری شکست‌خورده تبدیل شده که حتی حامیان آن نیز توانایی پرداخت هزینه‌های ناکامی او را ندارند. پس باید درنظر داشته باشیم که صهیونیست‌ها از موضع قدرت در مذاکرات آتش‌بس حاضر نشده‌اند. آنها قصد داشتند در میدان جنگ به اهداف مشخص خودبرسندامانتیجه این نبردچیزی جزشکست برای تل‌آویو نبود.اگرصهیونیست‌ها درمیدان جنگ به دستاوردی می‌رسیدند، ناچاربه حضوردرمذاکرات نبودند و اختلافات درداخل اراضی اشغالی برسر این موضوع تااین اندازه تشدید نمی‌شد. 
 
تاکنون چند دور مذاکرات آتش‌بس با نقش‌آفرینی واسطه‌گرانی مانند قطر و مصر برگزار شده و البته به نتیجه نرسیده است. دلیل این مسأله را چه می‌دانید؟
مطالبات وخطوط قرمزحماس درهرگونه مذاکره‌ای مشخص است.ما آتش‌بس دائمی وخروج رژیم‌اشغالگر قدس ازنوارغزه را می‌خواهیم. بدیهی است که ناظر بر یک قرارداد تضمین شده و اجرایی که متضمن آتش‌بس دائم باشد، مذاکرات را صورت می‌دهیم.
 آتش‌بس موقت با صهیونیست‌ها معنایی ندارد. از سوی دیگر، ما با قوت در مذاکرات حضور داریم، چنانچه در میدان جنگ هم با قدرت حضور داریم. مشخص کرده‌ایم هر طرحی که در آن از آتش‌بس دائم سخن گفته نشود، برای حماس قابل‌قبول نیست. اجازه نخواهیم داد رژیم‌صهیونیستی شکست در میدان را بخواهد با گرفتن امتیاز در میدان مذاکره جبران کند. ذره‌ای از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نکرده و نخواهیم کرد. در طول بیش از ۹ ماه، توانسته‌ایم بیشترین ضربات را به صهیونیست‌ها و حامیان نسل‌کشی غزه وارد کنیم و هر اندازه آنها به جنایات خود ادامه داده‌اند، در مقابل آنها مقاومت کرده‌ایم. 
 
به بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی و تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو اشاره کردید. تشدید این بحران‌های داخلی نشأت گرفته از چه حقایق و واقعیاتی است؟
این حقیقت همان شکست همه‌جانبه رژیم‌صهیونیستی است.ماازیک شکست همه‌جانبه سخن می‌گوییم که صرفا معطوف به ابعاد میدانی‌ونظامی نیست.اکنون بحران‌دراراضی‌اشغالی،صرفا محدودبه‌اعتراض‌هایی‌که علیه‌نتانیاهوصورت می‌گیرد،نیست. صهیونیست‌ها شکست در میدان راحس کرده‌اند. درصورتی‌که مذاکرات آتش‌بس، حول موارد مطرح‌شده وهمان خطوط قرمز اعلامی ازسوی حماس صورت گیرد وراهکارهای مبتکرانه نیز ناظر برآنها تنظیم وترسیم شود، ماآنها رابررسی خواهیم کرد.درصورتی‌که منافع و خواسته‌های بر‌حق‌ملت‌فلسطین وساکنان‌مظلوم نوارغزه تامین نشود،اساساتوافقی درکارنخواهدبود.دراین‌میان،آمریکاو رژیم‌صهیونیستی با یکدیگر همپوشانی دارند.نباید این دو را بازیگرانی جدا از یکدیگر تصور کرد. درهر حال، رژیم اسرائیل شکست همه‌جانبه وگسترده‌ای راپذیرفته واکنون درابعاد خیلی زیاددچاربحران شده است.عبور ازاین بحران نیز برای صهیونیست‌ها امکان‌پذیر نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها