فصل قدرت‌نمایی آفتاب و حشرات!

شروع گرما، می‌تواند دلیل موجهی برای بروز برخی از بیماری‌های پوستی باشد؛ بیماری‌هایی که در سه ماه‌ از گرم‌ترین ماه‌های سال، بیشتر از هر وقت دیگری خودشان را نشان و فرد مبتلا را آزار می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۴۵
 
واژه «آزار» همان تفاوت بیماری‌های پوستی تابستان با سایر بیماری‌ها و حتی سایر فصل‌هاست، چراکه این بیماری‌ها بیشتر از این‌که خطرناک باشند، دردناک و آزاردهنده هستند و برای فرار از این اتفاق بهتر است راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها را خیلی جدی بگیریم. درغیر این صورت، تابستانی سخت وملتهب رادر پیش خواهیم داشت.نوع ورزش‌های شایع در فصل تابستان مانند تفریحات آبی و دریایی،باعث می‌شود که آفتاب‌سوختگی ازشایع‌ترین بیماری‌های پوستی این فصل باشدوشانس بیشتری برای خودنمایی پیدا کند: «قرمزی، برافروختگی در موارد شدیدتر و تاول‌های دردناک، ازجمله عارضه‌هایی است که در اثر آفتاب‌سوختگی بروز پیدا می‌کند. واقعیت این است پوستی که مرطوب است،معمولا نفوذپذیری بیشتری دارد وتاثیرات مضر آفتاب به‌خصوص آفتاب مستقیم را بیشتر می‌پذیرد و به خودش جذب می‌کند.»این رادکترمسعود داوودی،متخصص پوست ومومی‌گوید و چاره آن را تنها در پیشگیری و رفتارهای فردی دراین سه ماه از سال می‌داند.پرهیز ازقرارگرفتن درمعرض آفتاب مستقیم وقرارنگرفتن درفضای باز ودرساعاتی بین ۱۰صبح تا۴بعدازظهر که آفتاب به‌طورعمود می‌تابد و ریسک آفتاب‌سوختگی را بالا می‌برد، از مهم‌ترین این رفتارها برای پیشگیری از پدیده آفتاب‌سوختگی خواهد بود. 
     
عرق‌سوز
تعریق زیاد و شیوع پدیده عرق‌سوز ازجمله بیماری‌های پوستی رایج در فصل تابستان است، به‌خصوص برای افرادی که اضافه‌وزن دارند و درعین‌حال، فعالیت وتحرک‌شان هم نسبتا زیاد است.موضوعی که دکتر داوودی هم آن راتایید می‌کندومی‌گوید، چاره کار مصرف مداوم ازپمادها وکرم‌هایی است که مانع از اصطکاک وساییدگی پوست‌باهمدیگر می‌شوند:«برای کسانی که تجربه یا در توصیفی بهتر،عادت به عرق‌سوز دارند، پیشنهاد می‌شود در نواحی چین‌دار بدن‌شان، از کرم‌هایی استفاده کنند که سطح ساییدگی را به حداقل برساند. برای درمان هم می‌توان از پمادهای ضدالتهاب و آن دسته‌ کرم‌هایی که به مقدار بسیار کم کورتون دارند استفاده کرد تا مشکل برطرف شود.» فراموش نکنیدکه به گفته داوودی،ادامه‌دار شدن پدیده عرق‌سوز،می‌تواند باعث عفونت ورشد قارچ و میکروب شود که درمان را از یک عرق‌سوز ساده سخت‌تر خواهد کرد. 
     
بیماری‌های قارچی 
آنچه که باعث رشد بیماری‌های قارچی در نواحی پوست بدن می‌شود، عرق‌کردن زیاد در فصل تابستان است؛ قارچ‌هایی که به گفته دکتر داوودی، در زمان فعلی، نسبت به درمان مقاوم شده‌‍‌اند و مابامعضلی به‌نام درمان قارچ مواجه شده‌ایم.شاید برای همین سخت‌شدن درمان این بیماری‌هاست که پیشگیری به‌طور جدی‌تری توصیه می‌شود.«برای پیشگیری از وقوع این اتفاق باید دقت لازم و کافی در تفریحات فصل تابستان داشته باشیم؛ به این شکل که باید از تماس پوست با خاک یا بقایای باقیمانده گل و گیاه که روی زمین هستند دوری‌کنیم.تماس با حیوانات هم یکی از راه‌های ایجاد بیماری‌های قارچی روی پوست است، به این صورت که تفریحاتی مانند سوارکاری یا سفر به مناطق روستایی هم می‌تواند باعث انتقال میکروب یا قارچ از حیوان به انسان شود.» با درنظرگرفتن همه این موارد لازم است که در سفرهای تابستانی، بهداشت به‌طور کامل رعایت شود. 

 گزیدگی حشرات
آنهایی که تجربه گزیده‌شدن توسط حشرات بزرگ وکوچک درشهرهای مختلف ایران رادارند،می‌دانند از وقوع چه اتفاقی حرف می‌زنیم؛ ازیک دردسر بزرگ.آن‌طورکه دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مومی‌گوید، گزیدگی حشرات و دیگر موجوداتی که باعث گزندگی می‌شوند، معمولا دردورهمی‌های پیک‌نیکی وکمپینگ‌ها دردل طبیعت رخ می‌دهد:«درچنین شرایط و چنین گردش‌هایی، بهتر است که با پای ‌برهنه روی چمن راه نرویم که مبادا در این حرکت، موجودی زیر پای‌مان له شود و گزش اتفاق بیفتد. از طرف دیگر و برخلاف آنچه که در تابستان مرسوم است، بهتر است از لباس‌هایی که پوشانندگی نسبتا خوبی دارند و دست‌ها و پاهای‌مان را می‌پوشند و از پوست‌مان در برابر گزش حشرات محافظت می‌کنند استفاده کنیم. درواقع چه بهتر که نواحی باز بدن به کمترین حد بدن برسند که ریسک گزیدگی کمتر شود.» این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که حشرات تمایل دارند به سمت نور حرکت کنند، پس اگر قصد ماندن در شب را داریم، باید از آن چراغی که روشن کرده‌ایم دور بمانیم تا گزیدگی رخ ندهد. البته این موضوع درباره شعله آتش و دود صدق نمی‌کند و منظور از نور، می‌تواند نور چراغ و نور خودرو باشد. بووعطرمانند صابون‌های معطروادکلن، لباس‌های براق و اجسامی شبیه به اینها هم می‌تواند در جذب حشرات تاثیرگذار باشد.استفاده از پشه‌بندهایی که حتی حشراتی مانند پشه خاکی هم نتواندازآن‌ردشوداحتمال گزش راپایین‌می‌آورد.دراین میان،فراموش نکنیدکه مایع داخل‌شکم حشرات هم‌بسیار حساسیت‌زاست؛ برای همین هم له‌کردن حشرات روی پوست دست هم می‌تواند مانند گزش عمل کندوکسانی که حساسیت وآلرژی دارند را به دردسر بیندازد. موضوعی که دکتر داوودی هم آن را تایید می‌کند ومی‌گوید: «در برخی مواقع، این نیش حشرات نیست که آزاردهنده بوده، بلکه مایع له‌شده داخل شکم آنهاست که حساسیت ایجاد کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها