امام وعده‌های صادق

فرمایشات ارزشمند رهبر‌انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) از ابتدا تاکنون وجوهی راهبردی از ایده انقلاب اسلامی ارائه داده و مطالعه و شنیدن آن به همه اندیشمندان توصیه می‌شود. ایشان از سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۳۶۹ تا خرداد ۱۴۰۳، توجه ما را به درس‌های مکتب امام خمینی برای پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی رهنمون می‌سازد.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۳۱
نویسنده علیرضا نصراصفهانی - عضو مرکز پژوهش‌های مجلس

«با انقلاب اسلامی در ایران با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه‌ از عالم و با مبارزات طولانی که ملت ما [ایران] پشت سر رهبر عظیم‌الشأنش، برای حفاظت ازانقلاب واسلام انجام داد،عصرجدیدی باخصوصیاتی متمایز بادوران قبل، درعالم به ‌وجود آمد؛ ازجمله خصوصیات عصر جدیدی که امام بزرگوار و انقلاب ما [ایران] در سطح جهان به وجود آوردند، عبارت است از اصل آزادی از سلطه و تصرف و نفوذ قدرت‌های بزرگ.

[این] راهی بود که ملت ایران به رهبری امام بزرگوار آغاز کردند و امروز در دنیا، این راه به‌تدریج رهروان زیادی پیدا می‌کند.» (۱۳۶۹.۰۳.۱۴)انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره)، از ذات و کرامت انسان و بشریت دفاع کرد و طرحی نو از سلطه‌ناپذیری و استقلال، به صحنه سیاست آورد و مغناطیسی برای جذب همه آزادگان جهان شد.«امام بزرگوار درباره‌ آینده‌ فلسطین از۵۰سال قبل یا بیشتر پیش‌بینی کرده بودند، امروز به‌تدریج در حال تحقّق‌یافتن است؛...‌ البته این روشن‌بینی و آینده‌نگری و دقت نظر امام بزرگوار در حوادث، مخصوص مساله‌ فلسطین نبود؛ در بسیاری از قضایای جاری و مهم کشور، نظر امام، نگاه دقیق امام و روشن‌بینی امام در جلوی چشم کسانی که آنها را شنیده بودند، تحقّق پیدا کرد. ایشان همیشه تکرار می‌کردند که اگر ملت‌ها وارد میدان بشوند، خود فلسطینی‌ها اقدام کنند و کمر به عمل ببندند، اگر این[طور] شد، رژیم صهیونیست وادار خواهد شد به این‌که عقب‌نشینی کند؛ امروز این اتفاق افتاده است.» (۱۴۰۳.۰۳.۱۴) بر مبنای نگاه امام(ره) می‌توان گفت در مواجهه با میدان، آینده ملت‌ها ساخته می‌شود. آینده کشورها از مسئولیت‌پذیری در لحظه اکنون و در میدان‌بودن رقم می‌خورد.

«ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان به پا خیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت‌ها و عمّال سرسپرده آنان نترسید و حکام جنایتکار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می‌کنند، از کشور خود برانید و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید و به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری‌های آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند.

به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.»‏ (صحیفه امام، جلد۲۱،صفحه۴۴۸)  در این راهبرد امام خمینی(ره)، به‌دنبال بیدار کردن روح ملت‌ها و رقم‌زدن تاریخ جدید بشریت است. در این تصویر ایشان، به همه مستضعفان عالم این ایده را ارائه می‌دهند که جهان را از نو بسازند و مناسبات جهانی شکل‌گرفته را تغییر دهند و زمین بازی موجود را قبول نکنند.آینده‌نگری امام(ره) برآمده از نگرش تجربی ــ تجریدی (وحیانی) ایشان است. پیش‌بینی ایشان در بستر هستی‌شناسی اسلامی، از مبانی‌ای تبعیت می‌کند که در آن علاوه بر توجه به تفسیر کارشناسان از افعال الهی به تفسیر اقوال الهی(که یاری مومنان در جنگ را سنت تخلف‌ناپذیر الهی می‌داند) توجه می‌شود.

امام خمینی (ره) به شیوه‌ای نظام‌مند به نصوص اسلامی مراجعه کرده‌اند وازرهگذر بررسی تطبیقی آیات قرآن و وقایع صدر اسلام (مانند جنگ احزاب) قاعده‌ای را استخراج کردند که پیروزی فلسطین قریب و نابودی اسرائیل را حتمی می‌دانند. صبر راهبردی و مقاومت مردم فلسطین، آگاه‌شدن وجدان بشریت، انزجار عمومی در سطح جهان نسبت به اسرائیل، دودستگی و وضعیت شکننده دولت رژیم صهیونیستی و سنت‌های الهی، همه خبر از شکست قطعی و نه‌چندان دور این رژیم می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها