نگاهی به سخنان رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ملکوتی ارتحال امام (ره)

معنا همچون ساختار

بگذارید از زاویه دید جدیدی به سخن رهبر جانان و جان ملت ایران بنگریم.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۱۱
نویسنده احمد میراحسان - نویسنده، شاعر و مستندساز

 بدانید سخن همیشه بهنگام رهبر معزز بیش از هر چیز یک هشدار به ماست که راه جهانی امام باطن‌نگر را در جایگاه پیام‌دارانه‌اش به یاد داشته باشیم که مسأله فلسطین یکی از خورشید‌های درخشان رهبری عقلایی و نیز باطنی و الهی و ماموریت‌های جهانی و غیبی امام (ره) بوده و کشت و کار از روز نخست‌شان طبق نقشه الهی پیش رفته که هرچه دستامد است و دستاورد‌های کشت‌و‌کار ۷۰ ساله و ۶۰ ساله و ۴۵ ساله امام راحل را امروز در زمان برداشت ثمرات جهانی که دنیایی در جوش‌و‌خروش آمده، با خواب‌زدگی عمومی خود به باد ندهیم. چگونه می‌شود رفح مظلوم سلاخی شود و مردم فرانسه، انگلیس، لهستان، اتریش، اسپانیا، سوئد، آلمان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مدارس سراسر آمریکا بخروشند و مردم یمن شکوهمندانه پرچم کیلومتری فلسطین حمل کنند و ملت ایران با ۴۵ سال هزینه و تحمل رنج‌های فراوان اینک در تشییع رئیسی عزیز و سوگ‌ها و اعیادی، چون غدیر و با جمعیت میلیونی پرچم‌های فراوان فلسطین را، چون سرنیزه به چشم یزید زمان فرو نکنند؟ و ایران خستگی‌ناپذیر با فریادی بلندتر از همه فریاد‌ها نخروشد و در انفعال مشتی فاسدالعقیده و اپوزیسیون خودفروخته صهیونی تماشاچی و در خود فرو رفته باشد و عرصه را به اهل نفاق و اردوغان‌ها بسپارد؟ و وظایف انقلابی‌مان را در کف خیابان‌ها و جمعیت میلیونی نسبت به کودکان بی‌سر و مادران تکه‌تکه‌شده فراموش کنیم و بار دفاع را رهبر محتشم مان، مرد مردان تنها بر دوش کشد؟ و مومنان متوجه اهمیت جهانی کار مردمی خود در تظاهرات دفاع از مردم مظلوم نباشند و به عمل اعظم، ولی فقیه و سپاه سرفراز بسنده کنند؟ چرا همه‌چیز باید دولتی باشد؟ چرا دانشجویان دانشگاه‌های تهران در حرکتی خودپو با هم پرچم فلسطین را حمل نمی‌کنند و دانشجویان انقلابی همه استان‌ها در مرکز استان‌شان و همه طلبه‌های تهران، قم، مشهد و اصفهان یا کارگران و اقشار مردم و بسیجیان هر هفته و هر ماه گرد نمی‌آیند تا سهم خود را در همراهی جهانی ایفا کنند؛ حال که دنیا به پا خاسته، ما به صبر و تحمل ۴۵ ساله بسنده کنیم و حالا تماشاچی شویم. 

‌فلسطین مسأله اصلی قیام امام (ره) 

به نظرم رهبر خردمند با آغازگاه سخن‌شان در سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) حول فلسطین دارند چیزی می‌گویند. فلسطین یکی از مسائل اصلی قیام امام، ما و انقلاب ماست و رهبر قصد انگشت‌نهادن روی کار عظیم امام در احیای مقاومت فلسطین برای هشدار به ما دارند و درسی را به ما ملت در از پا ننشستن پس از این همه هزینه یادآوری می‌کنند. این سخن چنان واضح است که به تبیین نیاز ندارد. ماجرای فلسطین یک نقشه غیبی الهی پیشاظهور است و مجازات سرکشی وحشیانه بنی‌اسرائیل صهیونی در آن رخ می‌دهد و دفاع از آن در همه احوال وظیفه امت محمدی است.

سخنرانی‌های چهارده خردادی رهبر عزیز انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از معارف الهی و نیز امام‌شناسی درخشان است و هر بار پرده‌ای تازه از حجاب‌ها را بر‌می‌کشد و سیمای هنرآفرین و وجود پاک و ملکوتی و عقل نوری محبوبش را بر متن رویداد و آزمون الهی در زیست دنیوی‌اش تبیین می‌کند. 

تجلی روشن‌بینی در امامین انقلاب

امسال سخن به مشاهدات ایشان و تماشای امام (ره) در قلمرو هدایت الهی و جهانی‌شان در ارتباط با مسأله فلسطین گذشت که یکی از ماموریت‌های‌شان بنا به نقشه و طرح الهی برای دوران پیشاظهور موعود خدا (عج) و تجلی روشن‌بینی و خرد نوری آن عبد و مامور خدا بود و در خود سیمای رخشان زمینی و مقام آسمانی و روح‌اللهی امام (ره) آن رهبر رستخیز جهانی علیه بیداد فرعونیت معاصر و مدرنیته ملحد را حول محور و نقش مسأله فلسطین جمع کرده است و نیز امام خامنه‌ای دامت برکاته در ادامه سخن به مناسبت شهادت رئیسی مظلوم دلسوزانه به کار کارستان او یک پرورش‌یافته از پروردگان مکتب تابان و پیروان صدیق امام پرداخت که او هم آیه‌ای الهی بود و هموارکننده راه دفاع جانانه ایران از فلسطین و دلسوختگی حضرت آقا؛ ضمنا هشداری به ظالمان به رئیسی عزتمند و خواب‌رفتگان است که مدام راه خطای سازش و خوش‌بینی در تقابل با راه امام را در برخورد به ظلمات جهانی و ظالمان و قدرت‌ها و تمدن ظلمانی غرب طی می‌کنند و حتی جنایات فرعونی قدرت‌های معاصر و درندگی صدبار بدتر از فراعنه دوران موسی علیه السلام بیدارشان نمی‌کند و همچنان دلبسته استکبار مانده‌اند و می‌گویندشان بیش از این برخود ستم نکنید و در فساد در ارض با آنان همراه نشوید و می‌گویند ما از مصلحانیم و کار را به ظلم علیه پیروان شاهد امام (ره) می‌کشانند و در حیات‌شان به آنان ظلم می‌کنند تا کشته شوند و آنگاه، چون باوری که معتقد بود تنها سرخپوست مرده، سرخپوست خوب است، بر جنازه‌اش مویه می‌کنند بدون آن‌که از راه غلط خود باز‌گردند و همچنان با قلوب تنگ ادامه می‌دهند و دلیلش همین انتخابات پیشاروی خواهد بود که حضرت آقا عمل شایسته و انتخاب فرد صالح و شایسته در مسیر امام (ره) را نشان راستی و درستی می‌داند.

تبیینگری رهبری از حقیقت حیات جهانی امام (ره) 

 نتیجه عمل تربیت و سخن رهبر معزز چنان درخشش معنایی دارد که نیازی به تبیین ندارد بلکه خود، تبیین حقیقت حیات جهانی امام به زبانی تابان و روشن است و جهانی از حیات است و سیمای حیات جهان ما را با ژرفایش بیان می‌کند و ما را در برابر پاسخ بسنده چه خواهد شد، چه باید کرد و حالا چه کنیم، قرار می‌دهد. هر حرفی به بهانه تبیین روشنایی خیره‌کننده معنا‌های این سخنرانی مشعشع را تاریک می‌کند که خود نیاز به تبیین ندارد. چنان سیطره وضوح زیاد است که ساختار متن خود همچون معنا عمل می‌کند و دنبال کردن این ساختار ما را سرشار از هدایت می‌کند. من درباره همین ساختار سخن می‌گویم و شما مشحون خواهید شد از معنا!

آغازگاه سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی گرد نام امام (ره) چرخ می‌زند؛ نامی که پیوسته است با مسأله فلسطین. این بنیان سخن که در همان حال ساختار سخن را هم می‌سازد، ظاهر و باطن و اول و آخر معنای مورد توجه حضرت آقا را در خود یکی کرده است و چنین دقت نظر و بلاغت توام با سلاستی، ما را به یاد کلام جد بزرگوار و مولایش امیرالمومنین (ع) می‌اندازد که با یک تیر کلام چند نشان و چند نشانه را باهم هدف قرار می‌دهد؛ یا من دلع لسان الصباح بنطق تبلُجه.... 

ادبیات و هنر رهبری

این‌که سخنی هم آغازگاهش حرف از امام باشد و هم حرف از مسأله فلسطین تا اشاره کند به جایگاه و از سابقون بودن مسأله فلسطین در کهکشان نگرش و رهبری امام و اشاره کند به قدرت عقل و فهم و آینده‌نگری قدرت پیش‌بینی امام و همه با هم در سخنی فشرده بیان شود، این امر گویای قدرت نگاه و قدرت بیان و ادبیات و هنر آقای خامنه‌ای در کاربرد زبان است. در این ساختار معنا‌های اصیل امامت امام از روز اول نهفته و لایه‌مندی یک اندیشه بزرگ را ظاهر می‌سازد تا حدی که این ساختار خود معناست. این‌ها ستایش نیست یک نقد ادبی است که جایگاهش ساختارگرایی نیست بلکه وجودشناسی معنا و نگاهی است که از اصل ژرف‌بینی و توان ادراک عمیق الهی چیز‌ها برخوردار است و جان رهبر معظم چنان با جان محبوبش درآمیخته که میان فهم امام و فهم شاگرد و جانشین امام نوعی ملازمت و امتزاج صورت پذیرفته است. چنان‌که گویی امام روحی له الفدا است که رازش را در لایه‌های ادراک و شناخت به ودیعه نهاده است.

این آغازگاه سپس سه رویداد را، چون سلسله‌ای پی‌در‌پی تقویم می‌کند که مؤید نکته مرکزی است؛ یعنی آنچه امام (ره) پیش‌بینی می‌کرده در فضا _ زمانی باورناپذیر دقیقا در آینده محقق می‌شده است. رفتن و نابودی شاه، شکستن استخوان‌های کمونیسم و نابودی رژیم‌صهیونیستی (و البته محو اقتدار آمریکا...) این شیوه قرآن حکیم در خبر دادن از سلسله‌رویداد‌های پیشگویانه در رگ و جان و عقل امام تابیده و به فهم امام روشنی بخشیده بود. آقای خامنه‌ای گویی جهان را محرم نمی‌داند که از عقل نوری برآمده از جان تزکیه شده و فهم ملهم امام و معشوقش پرده بردارد و با کلمات قابل فهم برای همگان آن باطن را برای اهل باطن می‌گذارد و با ساختار و زبان ظاهر از آینده‌نگری و پیش‌بینی و دقت نظر امام سخن می‌گوید تا بگوید نابودی رژیم غاصب بنا به صحت رخداد‌ها و تحقق پیش‌بینی‌ها حتمی است. ولی این ساختار ظاهری و عقلی آن باطن و معنای نا‌گفته را حمل می‌کند. میان ساختار و معنا جدایی نیست. ساختار معنا را حذف یا بی‌اهمیت نمی‌کند و در خدمت معنا‌ست و به روشنی می‌فرماید: «آنچه امام بزرگوار درباره آینده فلسطین در ۵۰ سال قبل پیش‌بینی کرده بود، امروز به‌تدریج در حال تحقق است.»

جایگاه استراتژیک آزادی فلسطین 

نکته طرفه آن‌که می‌فرماید روشن‌بینی امام فقط در این و آن مسأله مهم نبود، درباره بسیاری از قضایای مهم کشور روشن‌بینی امام جلوی چشم‌ها بود و تردیدناپذیر. این است معنای رهبری الهی امام این عبد صالح که بندگی‌اش چشم عقل او را و چشم دیگر او را به فرا عقل و عالم غیب و باطن می‌گشود که خود این روشن‌بینی و دقت نظر تا این درجه یک معجزه است و هرچه هست از خداست و این فقط گویای خاکساری امام نبود بلکه معرفت امام (ره) بزرگوار بود بر نیستی خود و همه هستی از اوست.... قدر گوهر را گوهری داند....

اما ادغام نام امام (ره) و فلسطین جدا از این‌که اشارتی دارد به آن‌که آزادی فلسطین برای جمهوری اسلامی موضوع امروز و دیروز نیست و از همان روز‌های اول نهضت امام این امر جایگاهی استراتژیک در سیاست جهانی امام (ره) و انقلاب اسلامی داشته و سابقه آن به اولین روز‌های تشکیل رژیم اشغالگر برمی‌گردد و به نقش شهید نواب صفوی می‌رسد و....

اهمیت دیگری هم این ادغام دارد و آن باری است که رهبری یک‌تنه به دوش می‌کشد تا کم‌کاری این روز‌های نهاد‌های دولتی و غیردولتی، مردم، دانشگاه‌ها و نمازجمعه‌های سراسر ایران را جبران و ضمنا هشداری به فشل‌شدگی عمومی دهد که واکنش ما امروز برابر جنایاتی، چون آدم‌کشی رفح باید بس پیشروتر باشد.

فریاد بیداری هم‌صدای رهبری

امروز که در هر کوچه و خیابان جهان مردم بر طبل رسوایی رژیم صهیونیستی می‌کوبند ما نباید کاشت ۷۰ ساله دفاع نهضت اسلامی‌مان را بباد دهیم تا ثمراتش را چهره‌های دورو، هم‌پیمان ناتو و صهیونیسم و حامی داعش ببرند. کاهلی و افسردگی عمل تظاهراتی و تبلیغاتی چشم جهان را پر می‌کند و ما نباید مردم غزه و فلسطین را یک‌دم تن‌ها بگذاریم، دچار عادت به دیدن سر‌های بریده کودکان و نوزادان شویم و هر هفته باید، چون نعره طوفان هم‌صدای رهبری، فریاد بیداری‌بخش نو و تازه‌ای برپا کنیم. ما نباید فرصت تجمعات شیعی، چون عید غدیر را در دفاع از مظلوم یعنی مردم غزه، رفح و... از دست بدهیم. آن پرچم‌های طولانی یمنی‌ها خیلی کار می‌کند؛ اگر قصد پیروی از رهبری داریم، باید ما هم اهمیت درجه نخست به حمایت حماسی از فلسطین در اجتماعات عظیم بدهیم. ثمره ۴۵ سال هزینه کردن برای دفاع از فلسطین، امروز باید ثمر دهد و ایران در صف نخست حمایت از فلسطین قرار گیرد.

هدفم نشان دادن ساختار درهم گره‌خورده و هوشمندانه سخن رهبری و اهمیت فلسطین در نگاه امام و ممزوج با نگاه رهبری بوده است، اما نکات عالی و درس‌آموز این سخنرانی بس وسیع است. شکافتن و بررسی چرایی موضوع‌هایی، چون ترمیم‌ناپذیری ضربه‌ای که طوفان‌الاقصی به رژیم غاصب وارد کرده و نکته‌های عمیق دیگر سخن رهبری درباره حماسه تشییع مردم در برخورد به مصیبت از کف دادن رئیس‌جمهور انقلابی و نیز نوع رویکرد به انتخابات و گزینش نامزد شایسته از جنس شهید رئیسی، هریک مقاله‌ای مفصل می‌طلبد که درباره آن دوستان تحلیلگر صحبت توانند کرد.

طوفان‌ الاقصی از نگاه امامین انقلاب اسلامی 

در مقام آخرین ذکر جایگاه غیب‌باور امام (ره) بگویم طوفان‌الاقصی ثمره رهبری امام خمینی و پایمردی امام خامنه‌ای در پاسخ به تکالیف قرآنی و پیگیری عاشقانه و عاقلانه راه امام (ره) در همه امور و در مقاومت مسأله آزادی انقلابی فلسطین است.

آیا سخن مشعشع رهبری به اندازه کافی به‌روشنی از دست‌اندرکاری امام زمان (عج) و عالم غیب در هدایت دست‌اندرکاران مقاومت و طراحی نقشه طوفان‌الاقصی خبر نداده است؟ آیا ما ناشنوا و نابینا و با مهری بر قلوب خود زندگی می‌کنیم که نمی‌فهمیم این رخداد نجات‌بخش در بهترین زمان و ضروری‌ترین موقعیت اتفاق افتاد که هیچ اراده خودبنیان و عقل خودبنیاد بشری قادر نبود با تعدادی معدود انسان رزمنده، توطئه جهانی شیطان بزرگ و قدرت جهانی سرمایه درنده بین‌المللی را خنثی کند و کار منجی الهی و هدایت اوست؟ ملت فلسطین با شکوهمندترین مقاومت و تحمل کربلایی مصیبت و مصائب شایسته شوند، نقش پیشقراول عملی را در تحول و تغییر پیش‌ظهور جهان در این برهه ایفا کنند و قربانی‌شان ان‌شاءا... مقبول درگاه الهی است و پایداری‌شان بر این خط ان‌شاءا... پیروزی نهایی را به ارمغان آورد و ملت‌های مسلمان از چنگ رهبران منافق رها شوند با حمایت خود کار را یکسره نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها