نگاهی به سخنان رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ملکوتی ارتحال امام (ره)

معنا همچون ساختار

یادداشتی از احمد میراحسان درباره نقش امامین انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های فرهنگی

رهبر هنرآفرین

باسفر الهی امام خمینی(ره) به سرای جاودان و لقاء‌ا...،کار رهبری ملت ایران و جمهوری اسلامی به اسم جانشین بر حق او امام خامنه‌ای دامت برکاته رقم خورد. من عمیقا باور دارم کار تعیین رهبری در شخص شخیص خاص با همه ضرورت و عمل نهاد خبرگان در اصل و در نهایت در عالم غیب و عام الهی بنا به امضای امام زمان(عج) رقم می‌خورد.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۴۴
نویسنده احمد میراحسان - نویسنده و منتقد
 
آنان که امام عصر را جان جهان می‌دانند و نه فقط مفهومی انتزاعی و امیدانگیز و به‌واقعیت متعین آن وجود ذیجود میان ما، برای اداره امور جهان یقین دارند، به‌راحتی درک می‌کنند که کار سترگ ولایت فقیه در جمهوری اسلامی با همه پیام‌های سترگ آن، نمی‌تواند امری رها‌شده باشد و همه توفیقات جهانی واحیای تشیع به یمن برکات تدبیروحمایت آن روح عصر(عج) به اذن‌ا...صورت می‌پذیرد که اراده او یکی با اراده ا...است و قدرجمهوری اسلامی بنا به عمل مردم و سرپرست جامعه و خلوص‌شان هرساله تعیین گشته، سر سوزنی خطا صورت نمی‌گیرد وقلوب دست اوست و تا زمانی که اهل ایمان از جان گذشته در راه رضای حق از حقیقت وحق مظلومان در برابر ظلم و کفر محارب دفاع می‌کنند. این امداد تداوم خواهد داشت، مگر آن‌که ملت کلا رو به شیطان کند و فرهنگ کفر بپذیرد، ولایت فقیه را رها سازد که عذاب رها کردنش آن را خواهد چشید و در ظلمات فروخواهد رفت اما تا آن روز ملت ایران آزمایشی دیگر داده است .
     
گسترش فرهنگ و هنر امام زمانی
یکی از جنبه‌های درخشان دوران رهبری امام خامنه‌ای،گسترش فرهنگ و هنر امام زمانی است. این ودیعه ریشه در انوار امامتامام خمینی(ره)،هنر بزرگ او و نیز هنرمندی و پیوستش به زبان آفرینش ادبی و شعری دارد که تجلی هنر الهی است. نگاه امام(ره) به سینما و گشادگی آن در گزینش اثر عمیقی چون «گاو» به‌رغم دیگراندیشی مهرجویی و سیاست هنری و سینمایی پس از انقلاب اسلامی از یاد نرفتنی است. شگفتا که جانشین او دارای قوه گسترش عالی این قلمرو ازحکمرانی و نگاه فرهنگی حتی به امر نظامی و کار هنرمندانه در اداره یک جنگ نرم باهمه موانع نیروهای غربگرا وکارهنری در جنگ سخت است که شکوه خلاقانه‌اش را در حمله موشکی چون سناریویی جذاب دیده‌ایم.اما سخن اصلی من همان نحوه رهبری هنر در مقام هنر به‌وسیله امام خامنه‌ای است. به نظرم بازخوانی دوران امامت ایشان و دستامد‌های عظیمش نیازمند گردهمایی و ویژه‌نامه و کار رسانه‌ای بزرگ با حضور مهم‌ترین عالمان و متفکران ایران و جهان است. نه برای چاپلوسی و تحسین بلکه برای شناخت گذشته‌ای که نگذشته و شناخت درست به کار در آینده‌ای که فرا می‌رسد حیاتی است.
     
۶ نکته از رهبری فرهنگ و هنر
 اما تا آن حرکت درست و سنجیده و نه سرهم‌بندی شتابزده، خوب است اشاره‌ای به ویژگی‌های رهبری فرهنگ و هنر در دوران زعامت ایشان بکنم:

۱- یک امردرخشان رهبری ایشان در اصرار بر ضرورت آزاداندیشی درقلمرو فرهنگ وعلم واجتهاد است که ازعالی‌ترین هدایت‌هایی است که متاسفانه به‌خاطر عقب‌ماندن با فاصله نوری نهادها و مسئولان دانشگاه و حوزه هنوز این کلید شکوفایی عظیم و در‌خور فرهنگ در انقلاب اسلامی سازمان نیافته است. انقلاب اسلامی ماهوا انقلاب فرهنگی است و با خود معجزه تحول فرهنگی توسعه فرهنگ بندگی، خلوص، ایثار، شهادت و جانبازی در راه معبود را چنان گسترش داده که هزاران تن جوان الهی خلق کرده که یک‌شبه ره صد‌ساله پیموده‌اند. آن هم در جهانی که تصور می‌شد امر دینی در آن مرده است. این خیزش فرهنگی به بیداری جهانی ختم شد و دوران امام خامنه‌ای با‌شکوه‌ترین حرکت‌ها از جمله مقاومت دانشگاه‌های آمریکا و جهان رخ داد که محصول رهبری و ایستادگی ایشان در مقاومت برابر قدرت سرمایه‌داری جهانی و کفر وحشی و نشر حقایق و جلب مسلمانان و به‌ویژه اهالی فلسطین به فرهنگ ایثار و جهاد بوده است.تلاش برای فرهنگ‌مند کردن سپاه و نهادهای جمهوری اسلامی با محتوای مجلل فرهنگ شیعی در دوران ایشان ابعاد عظیمی یافت. فرهنگ سوگ و شادی در عزا و شادمانی اهل‌البیت در دوران ایشان ابعاد وسیع یافت و آثار بزرگی فراهم آمد و در آینه معلا و محفل همگانی‌شدن این فرهنگ را مشاهده کرده‌ایم.

۲- آیا اتفاقی است که جلسات سالانه شعر‌شان در ولادت کریم اهل‌البیت امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام سرچشمه برکات عالی برای شکوفایی شعر فارسی شد؟ جنبش شعر الهی در دوران ایشان به چنان درخششی دست یافت که هیچ‌کس منکر آن نیست‌؟ این امر اتفاقی نیست‌. خود ایشان یک ادیب درجه یک و هنر‌شناس ادبی هستند و نقش‌شان در سویه الهی دادن به هنر شعر فارسی «در حالی که در تصرف مدرن‌های سکولار و لائیک یا ملحد قرار داشت» عظیم و حاصل معرفت و هوش بزرگ و پرورش جنبشی است که در انقلاب اسلامی ریشه دارد‌ و ایشان به پرورش نوی آن همت گماشتند‌. امروز شعر بحران‌زده و فاسد و نیست انگار مدرن کجا و شعر در جوشش الهی و انقلابی ما کجا!

۳- نقش جنبش کتابخوانی ایشان هم بس مهم ‌است. وضع اسفبار مطالعه کتاب در ایران علل فراوانی دارد و ایشان با علاقه عالمانه بزرگ به کتاب یک‌تنه کوشیدند یک کور‌سو رابه‌جنبش بزرگ همگانی تبدیل کنند که ان‌شاء‌ا...چنین خواهد شد‌ و موفقیت در پرورش نخبگان با موفقیت در پرورش همگان در ارتباط با کتاب منجر خواهد شد.

۴- مقابله با نفوذ فرهنگی در جامعه «دانشگاه» مدارس و به‌ویژه در رسانه هم بار و ثمرش را شاهدیم تفکر لیبرال در گسست سریال و سینما از زندگی ایرانی و مسائل انقلاب و سیاست تغییر کرده و گام‌های اولیه رشدش را بر می‌دارد.سالیان طولانی تفکر لیبرال سینمای ایران را به منطقه پرورش ضدانقلاب و ضدفرهنگ و غربگرایی و نیست‌انگاری و سرگذشت بحرانی انسان خودبنیان بدل کرد و امروز روند دیگری در تربیت فرهنگی زیست انسانی و الهی در پیشاروی ما در سینما وجود دارد که امیدوارم بار دیگر به عقب برنگردد و ضعف‌هایش را جبران کند.

۵- نقش روایت الهی و انقلابی به‌جای روایت هنر سکولار و مدرن از رخدادهای ایران را ایشان راه‌انداختند که نشان درک عالی از نقش روایت هنری است. ایشان از جای صحیح و بی‌خدشه‌ای روایت درست را شروع کردند. ‌اول، تغییر نگاه مدرن از روایت رویدادها و تشویق به روایت اسلام انقلابی از زندگی ایرانی و مقاومت و سپس تشویق در ارائه روایت قوی هنری و رفع ضعف‌ها. این مسیر تکامل هنر در ایران اسلامی است. هنر ما باید ضعف‌های بیانی خود را برطرف کند. شخصیت ذوابعاد امام خامنه‌ای یک موهبت الهی برای ماست تا دنیا را با زبان هنر به توحید و عدل و انتظار فراخواند.

۶- مخلص کلام رشد هنرانتظار وانتشار دردوران ایشان است. من سخن نمی‌گویم،بروید آثارهنری وتقریظ‌ها و دیباچه‌نوشت‌های‌شان را بر روایات جهادی و شعرهای سه دهه اخیر بازخوانی کنید تا ببینید آن نگاه پرامید و انتظار به پرورش امام‌زمانی(عج) و تزکیه جان چه نقشی در شعر و ادبیات ما فراهم آورده و چقدر ارواح جوان را با نیروی پاک عشق به مهدی(عج) پرورده است. «سلام فرمانده» و صدها کتاب شعر سرشار از عشق به مهدی(عج) گواه سخن من است. این شعرها و داستان‌ها آدم‌ساز است. تنها آرزویم نجات موسیقی ایران از ابتذال و رشدموسیقی اصیل فرهنگ‌مند است تا حرکت هنری ایران در مسیر خواست مترقی ایشان رشد کند.

رهبر انقلاب فرهنگ و هنر
خوب است با دل‌دادن به راهنمایی این ولی‌فقیه هنرآفرین و حکیم، با رفع موانع ساختاری و بروکراتیک و ارتقای کار هنری و فرهنگی و رفع ضعف‌هایش، گام در مسیر راهنمایی بزرگ‌شان بگذاریم و در مسیر هنر جهانی اسلامی و ترجمه هنر منتظران ایرانی به زبان‌های گوناگون به حاکمیت کفر در هنر جهان مسلمان پایان دهیم و این به یک جهاد عظیم و سازمان دادن به ارتباطات جهانی هنر نیازمند است. در قلمرو فرهنگ و نظریه‌پردازی هنری و علمی و فرهنگی باید کار بزرگ براساس تجربه بومی خود و شالوده نگرش اسلامی پدید آوریم تاافق ایشان ازکارهنری وفرهنگی محقق شود.جامعه‌شناسی،زیباشناسی،روان‌شناسی و انسان‌شناسی هنر، نظریه‌های نوی خود را در بستر تفکر و پژوهش خلاق مستقل با شالوده قرآنی و روایی ایجاد خواهد کرد. اگر خودباخته نباشیم و از رهنمود‌های ولی‌فقیه از مصرف‌گرایی فرهنگ و هنری و علمی غرب نجات یابیم، با رهبری آقا به آفاق نوی هنر اسلامی معاصر در ایران و جهان دست خواهیم یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها