سوگواری رادیو در ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب

خرداد، ماه ماتم و غم، ماتم در عزای والامردی که حماسه آفرید. خرداد، ماه اندوه و آه در فراق آزاد مردی است که با آمدنش همه به زندگی سلام گفتند. به همین مناسبت هر سال شبکه‌های مختلف رادیویی با تدارک ویژه برنامه‌های متعدد یاد و خاطره این روز‌ها را گرامی می‌دارند و تمام قد به بزرگداشت این روز مهم و تاریخی می‌پردازند.
کد خبر: ۱۴۵۹۱۸۳

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، خرداد نامه روایت مردم تهران و سایر شهرهاست که در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به خیابان‌ها ریختند و قیام خونین خویش را آغاز کردند. این برنامه روز سه شنبه ۱۵ خرداد پخش می‌شود. «خیزش خونین» عنوان ویژه برنامه دیگری است که روز ۱۵ خرداد از ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه با نگاهی به سیل خروشان کشاورزان غیور و کفن پوش ورامین، دهقانان کن و مردم جماران که به سوی تهران سرازیر شدند، روانه آنتن می‌شود. "نهضت پایدار" با حضور کارشناسان و صاحب نظران به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد به نقش امام خمینی (ره) در این قیام و حوادث، دستاورد‌های این رویداد تاریخی می‌پردازد. «طلیعه یک نهضت» نیز با پرداختن به لایه‌های عمیق تری از شکل گیری قیام ۱۵ خرداد ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه از رادیو ایران پخش خواهد شد.

رادیو جوان؛ من به تو نزدیکم

ویژه برنامه «من به تو نزدیکم» با نگاهی متفاوت به زندگی و شیوه حکومت امام خمینی (ره)، رفتار ایشان با خانواده، کودکان و جامعه برای حفظ وحدت کشور، روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد روی آنتن خواهد رفت. از دیگر برنامه‌های این شبکه می‌توان به مستند روز خمینی، قیام ماندگار، کافه رادیو، به سبک روح الله، عطر یار، صدای دل‌ها و به قول تاریخ اشاره کرد که به بررسی اقدامات امام خمینی (ره) و بنیان‌گذاری نهضت اسلامی می‌پردازند. این بسته مستند به رویدادهایی، چون پروژه کشف حجاب، انقلاب سرخ و سفید، کاپیتولاسیون و لایحه اصلاح اراضی نیز خواهد پرداخت. این برنامه رادیویی کاری از گروه تاریخ و معارف رادیو جوان که ساعت ۸ روی موج اف. ام ردیف ۸۸ مگاهرتز می‌رود.

رادیو فرهنگ؛ تیغ‌ها و ستیغ‌ها

مستند «روح الله» با مرور زندگی حضرت امام خمینی (ره) از بدو تولد تا روز ارتحال آن امام بزرگوار دوشنبه ۱۴ خرداد ساعت ۸ روی آنتن می‌رود. آشنایی مخاطبان با زندگی امام (ره) و نقش ایشان در مراحل حساس تاریخی و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از اهداف این برنامه است. برنامه «کوچ دلها» به واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره) در قلمرو فرهنگ می‌پردازد. ویژه برنامه زنده این شبکه که ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود، ضمن پوشش مراسم مرقد امام خمینی (ره) درباره اندیشه حضرت امام (ره) به عنوان بیدارگر ملت‌های اسلامی و تاثیر اندیشه امام بر ملت‌های منطقه گفتگو خواهد شد. مستند کشف الاسرار در این ایام با روایتی ماندگار از زندگی و زمانه امام خمینی (ره) از تولید و تامین رادیو فرهنگ ساعت ۱۷ پخش می‌شود. برنامه «بهار بیداری» با موضوع نگاهی به قیام خونین ۱۵ خرداد ساعت ۸ پخش می‌شود. «تیغ‌ها و ستیغ ها» مستندی از شکل گیری قیام ۱۵ خرداد، از ریشه‌های شکل گیری این قیام، پیامد‌های آن و وقایع بعد از آن که زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد ساعت ۹ برای شنوندگان روایت می‌شود. 

رادیو تهران؛ امامین انقلاب

انعکاس مراسم حرم امام خمینی (ره) و پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همراه با گزارشگر مستقر در حرم و ارتباط با مرکز خمین از مراسم ویژه در بیت تاریخی امام از بخش‌های دیگر ویژه برنامه‌های رادیو تهران است. برنامه گفتگو محور «امامین انقلاب»، از ۶ تا ۱۶ خرداد، درباره شخصیت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. برنامه «باغ فیض» یکشنبه ۱۳ خرداد نیز با موضوع امامین انقلاب از ساعت ۲۱ پخش خواهد شد. جدول پخش شبکه رادیویی تهران در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد، به همت چهار گروه برنامه ساز فرهنگ و جامعه، دانش و اقتصاد، ورزش و تفریجات و گروه تاریخ و معارف به صورت ویژه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا شامگاه به صورت ویژه متناسب با این ایام پخش خواهد شد. ویژه برنامه‌هایی با موضوع بیان و روایت خاطرات ماندگار مردم از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، نقش قیام پانزده خرداد و حضور مردم در پیروزی انقلاب با حضور شخصیت‌های انقلابی، تولید مستند بازداشت امام خمینی (ره)، مستند‌هایی با موضوع آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تدارک دیده شده است. در برنامه «کتاب شب» ۱۲ تا ۱۶ خرداد، کتاب مرتبط با زندگی امام خمینی (ره) از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه بازخوانی و در ویژه برنامه‌های رادیو تهران به انتخاب آیت الله العظمی خامنه‌ای به رهبری هم پرداخته خواهد شد.

رادیو صبا؛ ساده و صمیمی

رادیو صبا یکشنبه ۱۳ خرداد، در ویژه برنامه «ساده و صمیمی» در سه قسمت در تعامل با مخاطبان ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود. در ویژه برنامه موسیقی محور «نواهنگ» با پخش موسیقی و ترانه در شب رحلت رهبر انقلاب اسلامی و سالروز قیام ۱۵ خرداد با مخاطبان همدل و همنوا می‌شود. روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد این شبکه رادیویی ویژه برنامه «هر طرف صدای تو» را ساعت ۱۰ صبح، به صورت زنده با رویکرد گرامیداشت این ایام در بخش‌های متنوع تقدیم مخاطبان می‌کند. مستند گزارشی «روایت رهبری» با موضوع رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در دو قسمت روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود. نمایش رادیویی «تهیه یک گزارش» در دو قسمت با توجه به گرامیداشت این ایام از ساعت ۱۸ راهی آنتن صبا خواهد شد.

رادیو ورزش؛ در ماتم خورشید

در ماتم خورشید ویژه برنامه رحلت امام خمینی (ره) که ۱۴ خرداد و حماسه خورشید ویژه قیام ۱۵ خرداد که به صورت زنده از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روی آنتن رادیو ورزش می‌شود. «گود فتوت» ۱۴ و ۱۵ خرداد از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه و «سرو قامتان» ویژه شهدای ورزشکار که از ۱۳ تا ۱۵ خرداد، ساعت ۲۰ از گروه فرهنگ و علوم ورزشی پخش خواهد شد.

رادیو معارف؛ نیمه خردادبرنامه «نیمه خرداد» از ۱۳ تا ۱۵ خرداد از ساعت ۹ به تبیین نقش امام در بنیانگذاری انقلاب اسلامی می‌پردازد. مقابله با خطر تحریف امام خمینی (ره) و لزوم بازخوانی مبانی و اصول ایشان از اهداف و راهبرد‌های این برنامه است. در «نیمه خرداد» واکاوی اندیشه‌های امام راحل را در کلام کارشناس برنامه می‌شنویم. «روایت رهبری، روایتی است که از تبیین جایگاه رهبری و تبیین نقش مجلس خبرگان رهبری در انتخاب و به رهبری رسیدن آیت الله خامنه‌ای می‌گوید. این برنامه از ۱۵ تا ۱۷ خرداد، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تقدیم مخاطبان رادیو معارف می‌شود.

رادیو سلامت؛ مرثیه آفتاب 

برنامه «مرثیه آفتاب» با محور تاثیر سیره و رهنمود‌های امام در همگرایی و پویایی اجتماعی از رادیو سلامت روی آنتن می‌رود. در بخش‌هایی از برنامه سخنان امام خمینی (ره) درباره مشارکت اجتماعی و حضور موثر در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری باز خوانی می‌شود. این برنامه دوشنبه ۱۴ خرداد از ساعت ۹ به تهیه کنندگی سهیلا باقری، اجرای دکتر حسام الدین ریاحی و ندا خواجه نوری و با نویسندگی شرمینه جمشیدی از موج اف. ام ردیف ۱۰۲مگاهرتز به سمع شنوندگان فرهیخته این شبکه خواهد رسید.

رادیو اقتصاد؛ حبیب خدا

شاخص عنوان ویژه برنامه رادیو اقتصاد است که به مناسبت روز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی وصیت نامه امام خمینی (ره) در قالب یک میزگرد تخصصی می‌پردازد. در این برنامه فراز‌هایی از وصیت نامه رهبر کبیر انقلاب پخش می‌شود و در ادامه مهمانان دیدگاه‌های ایشان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی واکاوی خواهند کرد. این برنامه ۱۳ خرداد ماه ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه روی آنتن می‌رود. برنامه «نقطه عطف» ۱۴ خرداد به موضوع سبک زندگی امام (ره) با رویکرد اخلاقی و اجتماعی اختصاص دارد و نقش ایشان در تعاملات اجتماعی و خانواده را بررسی می‌کند. مستند «حبیب خدا» نقش محوری بازار و بازاریان در قیام ۱۵ خرداد را ساعت ۲۰ مورد بررسی قرار می‌دهد. از ۱۵ تا ۱۵ عنوان ویژه برنامه‌ای به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد است که سیر وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران را از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ روایت می‌کند. 

رادیو پیام؛ همراه با افق روشن

رادیو پیام در برنامه «افق روشن» به تهیه کنندگی مهدیه پهلوانی، ۱۴ و ۱۵ خرداد با محوریت امام راحل و قیام ۱۵ خرداد روی آنتن می‌رود.

 رادیو قرآن؛ با طعم آفتاب 

رادیو قرآن ۱۴ خرداد با پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ساعت ۹ تا ۱۰ و با ویژه برنامه «طعم آفتاب» از ۱۰ تا ۱۱ تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه ۱۵ خرداد از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ روی آنتن می‌رود. تدارک آیتم‌های سخنرانی با موضوع ۱۴ و ۱۵ خرداد با مضامین مرتبط با این ایام با رویکرد قرآنی از ساعت ۷ و ۵ دقیقه پخش خواهد شد.

رادیو نمایش؛ همراه با عروج و طلیعه

ویژه برنامه «عروج» به مناسبت ۱۴ خرداد و ویژه برنامه «طلیعه» در ۱۵ خرداد، ساعت ۸ تا ۱۱ به صورت زنده به تهیه کنندگی محسن جواهری از رادیو نمایش پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها