17 ایستگاه‌ دوچرخه در شهر یزد فعال است

یزد- رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد در رابطه با وضعیت طرح دوچرخه‌های اشتراکی در شهر یزد گفت: در حال حاضر حدود پنج سال از زمان بهره‌برداری رسمی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند یزد می‌گذرد؛ ایستگاه‌های دوچرخه نصب و راه‌اندازی شده و در سطح شهر همگی فعال هستند.
کد خبر: ۱۴۵۸۸۱۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمد رضا نیکونژاد اظهار داشت: آمار ثبت نامی افراد تاکنون در حدود ۴۵ هزار نفر در قالب حدود ۲۲۰ هزار سفر برای این دوچرخه‌ها ثبت شده است که این آمار نشان می‌دهد جذابیت طرح و دعوت‌پذیری مردم به سمت حمل و نقل پاک و همچنین ورزش دوچرخه‌سواری وضعیت مطلوب و ایده آلی داشته است.

وی با بیان این که در رابطه با ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد و همچنین فرهنگ استفاده صحيح از دوچرخه‌های اشتراکی اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: از ابتدا تاکنون از طریق تهیه فیلم‌های آموزشی، وب‌سایت، نرم‌افزار و همچنین فضای مجازی نسبت به فرهنگ‌سازی در خصوص هدف اصلی طرح و نحوه استفاده از دوچرخه هوشمند شهری گام‌هایی برداشته شده و نتایج آن بسیار مثبت بوده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد ادامه داد: به‌منظور تشویق مردم به استفاده از این سیستم و دوچرخه‌های اشتراکی سعی شد تا این سیستم به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

نیکونژاد افزود: با توجه به جدید بودن این سیستم و ناآشنایی مردم با آن، تاکنون کلیه جرائم متعلقه بخشیده شده و سعی شده هزینه‌ای از کاربران در این زمینه‌ها اخذ نشود.

وی با بیان اینکه شهرداری با ایجاد مسیرهای دوچرخه‌رو در خیابان‌ها و پارک‌ها، در راستای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد گام برداشته است، تصریح کرد: در همایش‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری آسمان آبی رکاب سبز، این دوچرخه به‌صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان مراسم قرار گرفته است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد گفت: در راستای تشویق کارمندان ادارات و ارباب‌رجوع دادگستری، در محل ساختمان‌های اداره دادگستری یزد واقع در خیابان فرخی و بلوار مدرس دو ایستگاه مجهز دوچرخه نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۷ ایستگاه فعال دوچرخه با ظرفیت اسمی ۱۸۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است، بیان کرد: همچنین ۱۲۰ دستگاه دوچرخه به‌صورت پشتیبانی فنی، در اختیار سرمایه‌گذار طرح قرار دارد که با توجه به اینکه وظیفه تعمیر و نگهداری هم بر عهده وی است، به‌تناوب در سیستم جایگزین می‌شود.

نیکونژاد ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در میدان آزادی، بلوار بسیج و سه‌راه شحنه را فعال‌ترین ایستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان آیت الله کاشانی و میدان مهدیه در رتبه‌های بعدی از لحاظ فعالیت و خدمات‌دهی قرار دارند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد با بیان این که مشکلات متعددی تا راه‌اندازی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی در یزد و رسیدن به وضعیت کنونی وجود داشته است، ادامه داد: این سیستم نسل سوم دوچرخه‌های اشتراکی، برای اولین بار در ایران، در شهر یزد اجرا شده است. با توجه به این‌که این سیستم کلاً بومی بوده و به‌صورت ابتکاری توسط سرمایه‌گذار و شهرداری یزد اجرا شده، بدیهی است تا عملکرد مطلوب، چالش‌های متعددی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به جدید بودن این سیستم و عدم آشنایی مردم با این سیستم و نیز بعضاً سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب و اخلالگران اجتماعی، خسارات متعددی به دوچرخه‌ها وارد شده که هزینه‌های زیادی به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

نیکونژاد گفت: به دلیل گرانی دوچرخه‌های شهری و هزینه‌های بالای نگهداری آن، این سیستم نیاز به پشتیبانی مالی و فنی بالایی دارد.

وی با ابراز تأسف بیان کرد: در برخی مواقع سرقت تجهیزات نصب‌شده روی دوچرخه‌های مستقر در ایستگاه‌ها و سرقت دوچرخه داخل ایستگاه را هم شاهد بوده‌ایم.​​​​​​​

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها