جام جم آنلاین اصفهان؛ مرتضی حاجی کاظمی با بیان اینکه 52 درصد جمعیت کشور با 45 میلیون مخاطب تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، اظهار داشت: همچنین 68 درصد جمعیت استان اصفهان که حدود سه میلیون و 704 هزار نفر می شوند، مخاطب تأمین اجتماعی هستند؛ از این رو طبیعی است که شعب این سازمان نسبت به ادارات و سازمانهای دیگر شلوغ باشد.
وی بیان کرد: فرهنگ بیمه ای در اصفهان باعث شده که 12 تا 13 درصد جمعیت اصفهان از نُرم کشور بالاتر باشد. حاجی کاظمی در ادامه، تعداد بیمه شدگان اصلی این سازمان را یک میلیون و 273 هزار نفر دانست و تصریح کرد: 409 هزار مستمری بگیر با افراد تبعی مخاطب مستقیم ما را تشکیل می دهند.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: بیمه شدگان طی مدت مشابه سالجاری نسبت به سال گذشته 6/2 درصد رشد داشته اند.
حاجی کاظمی در ادامه در خصوص پرداخت مستمری ها نیز گفت: به طور میانگین امسال سه میلیارد و 200 میلیون تومان مستمری پرداخت کردیم که با عیدی که قرار است پرداخت کنیم این مبلغ اضافه تر نیز خواهد شد. وی گفت: تعهدات کوتاه مدت ما نیز که شامل غرامت بستری، هدیه ازدواج و غیره می شود 45 میلیارد تومان است.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: 95 میلیارد تومان نیز بیمه بیکاری به 14 هزار و 16 نفر پرداخت کرده ایم.
وی در ادامه گفت: در زمینه مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز می توان این نکته را گفت که در سال های اخیر مقرری بگیران بیمه بیکاری رو به کاهش رفته اند و اکنون آمار این افراد به 14 هزار نفر رسیده است و کمتر از این هم خواهند شد.
این مقام تأمین اجتماعی با اعلام اینکه بزرگترین مشکل ما این است که خروجی های سازمان ما، تناسبی با ورودی ها ندارد اظهار داشت:در کل کشور این نسبت 2/4 درصد است و در استان اصفهان 4/3 درصد است که این موضوع دغدغه ای را بین مردم ایجاد کرده که ممکن است سازمان تأمین اجتماعی ورشکسته شود در حالی که این واژه مصداق ندارد.
حاجی کاظمی ادامه داد: در تمام دنیا این اتفاقات وجود دارد و در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده و مردم نباید نگران باشند و اگر به نقطه سر به سر نزدیک شویم قوانین باید اصلاح و سهم دولت نیز اضافه شود.
وی با بیان اینکه هزینههای دیگر مانند درمان نیز بسیار سنگین است، افزود: درخصوص صندوقهای بین نسلی بازنشستگی پایداری منابع بسیار اهمیت دارد و در سالهای اخیر دیدیم که برخی از صندوقها به ورشکستگی رسیدند و هزینههای آنها به دولت سربار شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: ما منابع را خودمان از محل حق بیمهها، شرکای اجتماعی که کارفرماها هستند و درصدی نیز از طریق دولت و از محل سرمایهگذاریها تأمین میکنیم.
وی تصریح کرد: مشکلی که اکنون با آن درگیر هستیم، بحث منابع است؛ براساس قوانین تقریباً 27 مورد حق بیمه دریافتی را باید به حساب دولت بگذاریم که از دیون دولت به حساب میآید و این مبالغ در سالهای متمادی روی هم جمع شده است و دولت نمیتواند آن را یک جا پرداخت کند.
حاجی کاظمی افزود: دولت باید دیون خود را به صندوقهای بیمهای پرداخت کند و با این کار به بهبود خدمترسانی بیمهها کمک کند.
وی گفت: بیمه دانشجویی و بیمه بانوان خانه دار، نسبت ما را بهبود بخشیده و از این طریق توانسته ایم دو سال به عمر سازمانی اضافه کنیم.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: با شناسایی بیمه شدگان جدید بیمه های مشاغل آزاد و توافقی ها 3/2 درصد تا آذرماه رشد داشته ایم که کمک کرده که پایداری صندوق را افزایش دهیم.
حاجی کاظمی اضافه کرد: امید است که با تحول در ارائه خدمت با استفاده از سیستم هوشمند، هرچه بیشتر به عدالت اجتماعی برسیم چرا که رویکرد کلی سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای اعتماد است.
وی ادامه داد: ما از فرصت دوران کرونا استفاده کردیم تا در این رابطه خدمت رسانی بیشتری داشته باشیم و با توجه به حجم مخاطبی که داریم سعی کرده ایم وارد خدمات غیر حضوری و هوشمند شویم که البته ورود کامل و کافی به این موضوع زمانبر است.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای رو آوردن مردم به سمت خدمات غیرحضوری، افزود: با سامانه 1420 افراد میتوانند به صورت تلفنی، پیامکی و اینترنتی مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به مشکلات آنها رسیدگی میشود. وی ادامه داد: این سامانه 24 ساعته فعال است و روزانه 20 هزار مراجعه غیرحضوری داریم.
حاجی کاظمی افزود: با ارائه 30 خدمت 70 میلیون بار مراجعه کم خواهد شد و در موضوع هوشمندسازی از این مابه صورت پایلوت، لیست های بیمه شدگان هم هوشمند می شود و کارفرماها می توانند منظم تر عمل کنند چرا که تا قبل از این کارفرما نمی دانستند که لیست بیمه او درست رد شده یا خیر و بدهکار می شدند اما اکنون سعی شده که دغدغه هایشان در لیست هوشمند از این طریق رفع شود و از کانال های مختلف به آنها اطلاع رسانی می شود و امیدواریم رضایتمندی در این رابطه در سطح بالاتری اتفاق بیفتد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در ادامه هدف غایی سازمان تأمین اجتماعی را رعایت عدالت و افزایش اعتماد برشمرد و اظهار داشت: سعی کرده ایم که با افزایش اعتماد برای بیمه شدگان، خدمات سادهتر و راحتتری به مردم ارائه شود و مخاطبانمان، دسترسی بهتری به حقوق خود پیدا کنند.
وی با اشاره به تلاش تأمین اجتماعی برای بهبود شرایط خدمترسانی به مردم، تصریح کرد: بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی که در حدود 40 خدمت میشود، غیرحضوری و هوشمند شده است و در تلاش هستیم تا خدمات را سادهتر و دقیقتر به مخاطبان برسانیم.
حاجی کاظمی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که تغییر جهت از ارائه خدمات حضوری به غیرحضوری نیاز به فرهنگسازی دارد که به سادگی رخ نمیدهد و بخشی از مخاطبان در ابتدای امر در برابر این موضوع مقاومت میکنند.
وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ نیاز به اطلاعرسانی بیشتر دارد، اظهار داشت: لازم است با فرهنگسازی در استان و در سطوح پایینتر به تغییر رویه در کل کشور برسیم و در مسیرهای اطلاعرسانی و ارتباط با مردم به کمک رسانهها و خبرنگاران نیاز داریم.
وی در پایان سخنان خود و در پاسخ به سوال «نصف جهان» در رابطه با افزایش سن بازنشستگی و تعیین تکلیف کسانی که شامل این قوانین می شوند نیز گفت: برای خود ما هم هنوز جزییات این قانون شفاف نیست و تنها در کلیات این قانون، عنوان شده که سن بازنشستگی دو سال افزایش یافته است.
حاجی کاظمی ادامه داد: باید آیین نامه ها طبق نرخ رشد جمعیت و سن امید به زندگی نوشته شود و قرار است این موضوع به صورت پلکانی برای افرادی که می خواهند بازنشسته شوند در نظر گرفته شود تا ناترازی صندوق های بازنشستگی هم مرتفع شود.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد