آشنایی با گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم

جلوه گیاه برگ‌پهن فیکوس به طراحی داخلی خانه شما

همه آنچه باید درباره نگهداری از گیاه فیکوس بدانید

این گیاه برگ پهن و زیبا

فیکوس‌ها گیاهان زیبایی هستند که به‌دلیل مناسب بودن شرایط محیطی آپارتمانی برای مراقبت از آنها، می‌توان ازآنها درخانه نگهداری کرد. شرایط وطرز نگهداری گل فیکوس الاستیکا بلک وشرابی ساده است وتنها باید بانحوه صحیح مراقبت ازآنها آشنا باشید.
کد خبر: ۱۴۴۳۰۶۹
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
فیکوس‌ها گیاهانی هستند از خانواده مورآسه یا انجیریان که در نواحی استوایی آمریکا یا آسیا رشد می‌کنند این گیاهان برگ‌های بسیارزیبایی دارندکه درگونه‌های مختلف آن اندازه‌های مختلفی نیزدارند.ازشیره این گیاه برای‌ساخت کائوچو و لاستیک اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. ازاین گل ۶۰۰گونه مختلف درجهان وجود دارد که هرکدام در اندازه‌ها و اشکال مختلفی رشد می‌کنند.

آبیاری
به‌طور کلی این گیاه از تعادل در آبیاری بسیار خوشش می‌آید، بنابراین در طرز و نحوه نگهداری از گیاه فیکوس بنجامین ابلق و الاستیکا و سایر گونه‌ها باید به فکرحفظ تعادل باشید. این یعنی این‌که نه خاک گلدان را غرق آب کنید و نه بگذارید که خاک خشک شود و در آبیاری تعلل کنید. ازآنجا که روزهای گرم تابستان وسرد تابستان باعث می‌شود میزان آبیاری متفاوت باشد از راه چک‌کردن‌خاک پیش‌بروید. بادست‌تان سطح خاک را لمس کنید. اگرمرطوب نبود به این معنی است که بایدبه گلدان آب بدهید.

نور آفتاب
این گیاه به نور کافی برای رشد نیاز دارد. به طوری که قرار دادن گلدان در طولانی‌مدت به دور از نور خورشید باعث از بین رفتن آن می‌شود، بنابراین آن را از سایه دور کنید و زیر نور غیرمستقیم خورشید و پشت پنجره قرار دهید. گلدان را در کجای خانه قرار‌دهید تا نور مورد نیاز به گیاه شما برسد باید بدانید شرایط و نحوه نگهداری و مراقبت از گل و گیاه فیکوس بلک، جنگلی، شرابی و آفریقایی در دریافت نور کمی متفاوت است. انواع ابلق و بنجامین برای سلامتی بیشتر به محیط پر نورتر نسبت به انواع دیگر احتیاج دارند. در غیر این صورت تغییر رنگ می‌دهند.

خاک
به‌طور کلی باید بدانید گیاهانی که ریشه حساس دارند و آب کمی نیز می‌خواهند باید خاکی داشته باشند که به خوبی زهکشی شده باشد. به همین دلیل نیز برای فراهم کردن نحوه و طرز صحیح نگهداری و مراقبت از گل فیکوس لازم است خاکش را به‌خوبی زهکشی کنید تا آب اطراف ریشه جمع نشود. بهترین خاکی که می‌توان برای آن در نظر بگیرید خاک باغچه، خاک برگ و پیت‌ماس است.

دما
همان‌طور که می‌دانید درمناطق استوایی به‌ندرت هواسرد می‌شود. به همین دلیل نیز گیاهانی که خاستگاه استوایی دارند به هوای گرم بیشتر ازهوای سرد تمایل دارند. به همین دلیل سعی‌کنید دمای اتاق رابرای نگهداری ازگیاه فیکوس ۱۳تا۳۰درجه سانتی‌گراد نگه دارید. دمای بالاتر وپایین‌تر ازاین باعث به خطر افتادن سلامت این گیاهان می‌شود. درنظر داشته باشید که تغییرات ناگهانی هوا نیز برای این گل بسیار ناخوشایند است و باعث ریزش برگ‌ها‌می‌شود.

هرس کردن
نگهداری از یک گلدان فیکوس ایجاب می‌کند آن را به درستی هرس کنید تا رشد بهتری داشته باشد. بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه اواخر بهار و اوایل فصل تابستان است، بنابراین به‌هیچ‌وجه گیاه را در زمستان هرس نکنید. قبل از هرس نیز به دلیل سمی بودن شیره فیکوس، دستکش دست‌تان کنید. طریقه درست آن نیز به این گونه است که برگ‌های پژمرده و پیر و ساقه‌هایی که خیلی بلند شده است از انتهای هر بند ببرید. توجه کنید که اگر میزان هرس زیاد باشد، رشد آن متوقف می‌شود. به طور کل در هربار هرس تنها می‌توانید ۳۰‌درصد آن را هرس کنید.

کوددهی
نیاز زیاد این گیاه به مواد مغذی ایجاب می‌کند هنگام مراقبت از فیکوس در آپارتمان، از کودهای شیمیایی برای تقویت آن استفاده کنید. در اصل یکی از دلایل کمرنگ شدن برگ‌های فیکوس را می‌توان کمبود مواد مغذی دانست. اگر گلدان شما کوچک باشد باید فواصل کوددهی را کمتر کنید. البته طرز‌نگهداری از گل فیکوس در زمستان ایجاب می‌کند کوددهی را در این فصل که گیاه به خواب زمستانی می‌رود، بسیار کم کنید. به یاد داشته باشید مصرف مازاد کود به سوختن گیاه منجر خواهد شد.
newsQrCode
برچسب ها: گیاه فیکوس گل
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها